Browsing by Author "Gunnarsson, Anders"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Corporate Social Responsibility(2007-01-17T10:13:34Z) Gunnarsson, Anders; Yi, Erik; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen; Göteborg University/Department of Business AdministrationBakgrund och problem: Socialt ansvarstagande är en fråga som i dagsläget uppmärksammas såväl i massmedia som av konsumenter. Trots att man kan se ökade krav på socialt ansvarstagande från externa intressenter så är det ändå relativt få företag som arbetar aktivt med de här frågorna. Den omvärld som företagen verkar i ställer allt större krav på dem. Detta har medfört att socialt ansvarstagande har kommit att bli allt mer viktig fråga för företagen. Vidare kan man se att engagemanget har lyfts upp till en högre organisatorisk nivå inom företagen. Problemet för författarnas uppsats är att arbeta med CSR som en strategisk fråga – Hur går det till, och hur skiljer det sig från företag till företag? Syfte: Den här uppsatsen ämnar undersöka kopplingen mellan CSR-frågor och strategi. Det första syftet med uppsatsen är att beskriva hur valda företag har arbetat med CSRfrågor över tiden. Beslut som fattas på strategisk nivå i en organisation skall styra arbetet på den operativa nivån. Således påverkar beslut som fattas på ledningsnivå den operativa verksamheten på olika sätt. Beroende på vilka beslut som fattas och vilka frågor som lyfts fram kommer den operativa verksamheten således att influeras på olika sätt. Syftet är också att förklara hur kopplingen till strategi påverkat det dagliga arbetet med CSRfrågor. Metod: Denna studie bygger på en kvalitativ undersökning som är baserad på personliga intervjuer med fem respondenter på fyra företag. De medverkande företagen är ett styrt urval och intervjupersonerna valdes i första hand ut från deras kunskap gällande CSR. Samtliga intervjuer är gjorde på plats hos företagen med representanter från strategisk nivå. De har spelats in för att underlätta och se till att dokumentationen är korrekt. Avgränsningar: Författarna har valt att endast behandla svenska företag på Stockholms fondbörs. CSR är ett mångfacetterat begrepp där många olika ämnesområden inryms. När det gäller definitionen av CSR och exakt vilka områden inom CSR som är intressanta kommer författarna att upplåta det till de intervjuade respondenterna från respektive företag. Slutsatser: Utvecklingen och arbetet med CSR i företagen har förändrats över tiden. Utvecklingen av CSR i företagen har gått från processynsättet till det klassiska synsättet. Anställda, kunder och investerare är viktiga motivationsfaktorer för att driva utvecklingen av arbetet. CSR-området har utvecklats till att bli en strategisk fråga. Framgång för de intervjuade företagen är att fullt ut integrera CSR med det dagliga arbetet.Item Risk management in a buying group setting - A case study of an administraiting company in a buying group(2006) Persson, Gustaf; Gunnarsson, Anders; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen; Göteborg University/Department of Business AdministrationBackground and problem: The consumer electronics industry is changing and so is the role of the distributor. During the last couple of years actors within the industry have seen a change in market conditions. With increasing globalization resulting in borderless markets, consumers wield greater power in their negotiation with the producers. As manufacturers seek out opportunities of rationalizing the supply chain in order to meet consumer demands, the distributor’s role is threatened. In this regard, Company A has shown great attentiveness and in order to survive has formed a buying group on a distributor level. This constellation presents many opportunities for the members but also numerous organization oriented risks. More specifically, Company A has experienced problems related to the method of payment that is used when doing international trade. As Company A and the buying group have experienced a surge in growth they are also faced with the probability of further future development. It has therefore become apparent to Company A that they are in need of an evaluation, addressing the current situation and entailing possible suggestions of alternative methods of payment. In order to manage the risks related to the international order placing process, the company has taken an interest in the implementation of Letter of Credit as a method of payment. Method of research: The thesis is based on a case study of the administrating company in the buying group. The research is based on qualitative interviews with staff at the company, bank associates and trade finance experts. Purpose: The thesis main purpose is to identify and evaluate risks related to the business concept with focus on payment methods. The secondary purpose is to evaluate the use of Transferable Letter of Credit as alternative payment method. In this thesis we started out by identifying three risk areas relevant to the business concept of the company. These areas were organizational risk, supply chain risk and competitive cost risk. In the context of these risk issues we have evaluated the possibility of implementing the use of Transferable Letter of Credit as a risk minimizing payment method. We have concluded that the company is exposed to various risks and for the company to be able to expand one needs to more efficiently manage these risks. Furthermore our evaluation of the possibility to implement Transferable Letter of Credit as payment method indicates that the organization with its complex structure is not applicable to this solution. Subjects for further study: As mentioned before the company needs to manage their risks related to the international payment method more efficiently. We suggest that one evaluates the organization and the members of the group in order to reach a higher degree of homogeneity. Furthermore one needs to evaluate other possible solutions for the international payment process.Item Tjänstemännen och mångfald. En studie av inställning till mångfald inom Göteborgs stads förvaltning(2012-04-26) Andersson, Erik; Gunnarsson, Anders; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan