Browsing by Author "Gustafsson, Anders"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Arkeologihistoria som historia och som arkeologi. Studier i arkeologins egenhistorier(2001) Gustafsson, AndersItem Genetiska algoritmer i adaptiva rekommendationssystem(1998) Högberg, Henrik; Gustafsson, Anders; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikDenna uppsats behandlar genetiska algoritmer som är en del av machine learning. Machine learning är ett område inom vetenskapen artificiell intelligens. I arbetet har vi tillämpat genetiska algoritmer för att uppnå lärande i ett rekommendationssystem. Syftet med algoritmen är att anpassa och förändra profiler så att de bättre beskriver användares intresseområden. En prototyp av ett så kallat content-based recommendation system har utvecklats. Metoden som vi använt under arbetet med prototypen har varit en iterativ experimentell utvecklings-process. Prototypen har till uppgift att hitta dokument på ett intranet med hjälp av de profiler som den genetiska algoritmen anpassar. Den genetiska algoritmen står för lärande processen i denna prototyp. Efter en kort tids användning kunde vi erhålla resultat som visar att algoritmen anpassar profiler fördelaktigt. Vi anser därför att genetiska algoritmer är intressant för den här typen av tillämpningar.Item Kommunala bolag och demokratin - Om bolagiseringstrendens inverkan på folkstyret.(2011-09-16) Gustafsson, Anders; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanItem Kulturarv som samhällsdialog?(Humanistiska fakultetsnämnden vid Göteborgs universitet, 2002) Gustafsson, Anders; Karlsson, HåkanItem Learning field Archaeology - Student Integrating Methods in Tertiary Education(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008-09-23T08:15:40Z) Hjørungdal, Tove; Cornell, Per; Gillberg, Åsa; Gustafsson, Anders; Karlsson, Håkan; Nyqvist, Roger; Göteborgs universitetThe aim of this paper is to present a pedagogical development project which focuses upon student integrating methods for learning archaeology in tertiary education. The project was initiated by the teachers of the department because of the gap experienced between academic reflexivity and archaeological practice during our field courses. The students seemed to suffer from cognitive overload when they suddenly found themselves in the field so in order to bridge the gap we wanted to develop methods which would facilitate the students verbalisation of their field experience and observations, and which would improve communicating about it during field work. The results are that students become more active when the opportunity to develop a voice starts early in their education and they become more visible as actors in their education. A general improvement in the learning environment is noticed, too. We position this project, its results and potentials in a progressively emergent international discourse on pedagogy in tertiary education in archaeology.