Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Gustafsson, Cecilia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kommunicera matematik? Nio lärares uppfattning om matematik och elevers kommunikation i matematik - en intervjustudie
    (2007) Gustafsson, Cecilia; Hansson, Maria; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Bakgrund Styrdokumenten betonar kommunikationens betydelse inom matematikundervisningen, vilket enligt studier inte alltid sker. Kommunikationen är av betydelse för en ökad förståelse av matematiken. Forskning visar att lärares uppfattningar i matematik påverkar deras undervisning. Detta borde även påverka deras förhållningssätt till kommunikation i matematik. Syfte Syftet är att undersöka och kategorisera lärares uppfattningar om matematik samt studera eventuella samband mellan dessa uppfattningar och lärarnas uppfattningar om elevers kommunikation i matematik. Metod Nio kvalitativa intervjuer med lärare som undervisar i matematik i de tidigare åldrarna har analyserats. Resultat med didaktiska konsekvenser Lärarnas uppfattningar om matematik har kategoriserats i tre synsätt; problemlösande, principiellt och procedurinriktat. Samtliga lärare har minst två synsätt. Flertalet av lärarna uttrycker en kombination av tre synsätt, där ett eller ibland två synsätt dominerar. Då vi kopplade lärarnas synsätt till deras uppfattning om kommunikation i matematik, fann vi tendenser i två olika riktningar. Lärarna som tolkades vara främst av den problemlösande kategorin, eller hade den i kombination med ett principiellt synsätt, gav intryck av att prioritera elevernas kommunikation i matematik mer än lärarna med ett mer procedurinriktat synsätt. Lärarna med ett framträdande principiellt synsätt uppfattades lägga mycket fokus på det matematiska språket och användningen av matematiska begrepp.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback