Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Gustafsson, Daniel"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 7 of 7
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Förstår eleverna vad de ska kunna?
    (2013-08-30) Agebjörn, Markus; Gustafsson, Daniel; Stigmarker, Albin; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    En vanlig syn bland allmänheten är att Idrott och hälsa är ett ämne där elever ska röra på sig och ha kul. När det handlar om att eleverna ska lära sig något handlar det i de flesta fall om formaliserade lekar och spel. Många lärare misslyckas med att omvandla styrdokumenten till undervisning som inkluderar alla elever. Synen på ämnet som många lärare och elever delar är att det utgör en kontrast till de mer stillasittande och teoretiska ämnena. Att eleverna ska få röra på sig, svettas och ha roligt prioriteras i många fall över att de faktiskt ska lära sig. Med utgångspunkt från detta ville vi genomföra en undersökning där vi undersöker om elever vet vad idrottsämnet handlar om och om de vet vad de ska lära sig. Syftet med den här studien är att belysa elever i årskurs 9 kännedom om de uppsatta kunskapskraven i ämnet idrott och hälsa. För att få svar på våra frågor har vi använt av en enkätundersökning. Vårt urval bestod av 156 elever varav 118 svarade på enkäten. De resultat vi fått fram är att eleverna anser sig ha ganska bra kännedom om kunskapskraven men att det fortfarande är en stor del som inte ens förstår dem. Undersökningen visar att en stor del elever uppfattar det som att läraren sällan arbetar med eller berör kursplanen för Idrott och hälsa i undervisningen. I de flesta fall har de bara visat betygskriterierna någon gång för eleverna. Vi anser att läraren måste arbeta mer regelbundet med dessa i samband med sin undervisning. Dessutom måste en stor del av arbetet bestå av att konkretisera, förenkla och diskutera dessa med dels eleverna men även med deras vårdnadshavare. Detta tror vi kan göra så att eleverna förstår syftet med ämnet Idrott och hälsa och på så sätt ökar förutsättningarna för att förbättra sina betyg.
  • No Thumbnail Available
    Item
    “Hur ska vi nå ut med denna information?” - En kvalitativ undersökning om intern kommunikation
    (2017-08-30) Appelgren, Gustaf; Gustafsson, Daniel; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    I dagens samhälle har kommunikationskanalerna på företag i flertalet fall blivit för många, vilket har bidragit till svårigheter för medarbetare att orientera sig och veta var relevant information finns att hämta. Denna studie syftar därför till att undersöka de anställdas åsikter kring användandet av kommunikationskanalerna i en informationsintensiv organisation inom banksektorn. För att undersöka detta syfte har en kvalitativ undersökning genomförts på en organisation inom denna bransch. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta deltagare då vårt metodval grundar sig på att få en djupare insyn i organisationen och de anställdas synpunkter. Resultatet visar att de anställda har skilda uppfattningar kring den interna kommunikationen och dess användning, vilket kan innebära svårigheter för återkoppling och vid organisationsförändringar. Trots att kommunikationskanalerna inbjuder till viss återkoppling används inte dessa, istället löser de anställda eventuella oklarheter sinsemellan då detta anses vara mer tidseffektivt. Respondenternas skilda syn på informationsspridningen via kommunikationskanalerna visar på en viss brist i kommunikationen. Däremot upplever de anställda sig vara välinformerade, men då synen kring hur informationen når fram skiljer sig åt bland de anställda kan det upplevda budskapet variera beroende på kommunikationsväg.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Inkarneringar -Teoretiska diskussioner kring abjektion, kroppsligeht, begär och bögar
    (2015-02-24) Gustafsson, Daniel; University of Gothenburg/Department of Cultural Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper
    I ett försök att låta psykoanalysen tala med poststrukturalistiska teoribildningar undersöker uppsatsen hur det går att förstå fenomen som kroppslighet, begär och subjektion. Uppsatsen försöker skapa affiniteter och synteser mellan de inom svensk genusvetenskap ofta ignorerade delarna av Judith Butlers psykoanalys och teoretiker som bland annat Julia Kristeva, Jacques Lacan, Sigmund Freud och Jacques Derrida. Genom att låta den freudianska och butlerianska termen melankoli stå i dialog med Kristevas teori om abjektionen och Derridas différance-begrepp görs en teoretisk ansats att analysera ätstörningsproblematikens omedvetna struktur i den manliga homosexuella subjektspositionen. Uppsatsen argumenterar för behovet av psykoanalysen inom genusvetenskaplig teori för att kunna blottlägga de dolda subjektiverande processer som via en heterosexistisk diskurs skrivs in starkare och mer våldsamt i vissa psyken än andra. Uppsatsen försöker visa på hur den ätstörda kroppen hos bögen som subjekt framträder som något förfrämligat och abjektalt med ursprung i melankoliska heterosexistiska introjiceringar i jaget och begäret. Genom att införliva Derridas différance och Lacans bristbegrepp i hur psyket opererar i resonans till melankolin och abjektionen försöker den dessutom diskutera hur man kan förstå återskapandet av bögen som ett marginaliserat subjekt under specifika föreställningar om skillnad.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Läxor, Vad tycker eleverna? En studie om hur elever ser på läxor och hur de uppfattar att lärare arbetar med dem
    (2014) Agebjörn, Markus; Gustafsson, Daniel; Stigmarker, Albin; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Sammanfattning: Debatten om läxor är ständigt närvarande och trots avsaknad av både riktlinjer och krav på existens från Skolverkets sida fortsätter de figurera och tas för givet i svenska skolan. Forskare hittar positiva och negativa effekter vilket gör syftet med dessa hemuppgifter oklart. Vårt syfte med studien är att undersöka elevers attityder till läxor och hur de uppfattar att läraren arbetar med dessa. Studien ämnar dessutom undersöka vad som kan tänkas ligga bakom elevens syn på. Följande frågeställningar har formulerats: Vilka attityder har elever till läxor? Hur uppfattar elever att lärare arbetar med läxor? Finns det skillnader mellan elever med avseende på vilken inställning eleverna har till läxor. Skillnader undersöks med avseende på: - Kön - Etnicitet - Upplevda skolresultat Tidigare forskning visar flera varierande syften med läxor. Bland annat stärker läxor kontakten med hemmet, elevens personliga utveckling och elevens studievanor och disciplin. Dessutom har flera undersökningar visat att de stärker elevens studieresultat. Dock så gynnar det inte alla elever, de som har en allmänt negativ syn på skolan har även det till läxor. Den tidigare forskning som redogörs i studien går igenom ett antal potentiella bakomliggande faktorer till olika attityder gällande läxor. Vårt resultat visar att läxor upplevs som mer positiva om de följs upp, kontrolleras och om det finns möjlighet att få hjälp i skolan eller i hemmet. Vår slutats är att elevers negativa attityd till läxor grundar sig i brist på planering av de uppgifter läxorna består av, lärarna måste få mer tid till planering av uppgifterna samt att läxor kan användas som verktyg för disciplinering och maktutövande.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Tales of the flying earth: The effect of host flyways on the phylogeny of shorebird lice (Phthiraptera: Ischnocera)
    (2012-04-05) Gustafsson, Daniel
    On the wings, bodies, and heads of most birds there are lice. These lice spend their whole lives on their host, with the exception of the few lice that get the opportunity to transfer from one host to another, typically when the hosts come into physical contact with each other. In shorebirds (Charadriiformes), such opportunities are unevenly distributed over the year. The hosts are spread out over vast areas in their Arctic breeding grounds during the Arctic summer, but form dense, multispecies flocks in the tropics and subtropics during the Arctic winter. During autumn and spring, when the hosts migrate between the Arctic to the tropics, they follow more or less well-defined routes, called flyways. In this thesis, the impact of this host migration pattern on the phylogeny of shorebird lice is evaluated. More specifically, two complementary hypotheses of pattern formation in the evolutionary history of shorebird lice, flyway homogenisation and flyway differentiation, are tested by phylogenetic reconstruction of the evolutionary history of two genera of lice (Lunaceps and Carduiceps) that parasitize the same group of sandpiper (Scolopacidae: Calidrinae) hosts. Flyway homogenisation is founded on the assumption that opportunities for lateral spread of lice between hosts of different species are prevalent in flyways, which will facilitate gene flow between louse populations on different host species, and prevent speciation of lice on host species that use the same stop-over points and wintering grounds. Over evolutionary time, this would cause a pattern of host species migrating along the same flyways having genetically similar or identical louse populations. Flyway differentiation is, conversely, the hypothesis that the division of a widely spread host species into discrete populations that each follow different flyways during migration will work as an isolating mechanism on the lice. If the generation time of the lice is significantly shorter than that of their hosts, this would result in a pattern where the same Holarctic-breeding host species is parasitized by genetically different louse populations in different parts of the world. Extrapolating from data published on other groups of lice, flyway homogenisation is expected to be more pronounced in wing lice (Lunaceps) than in body lice (Carduiceps) as these are topologically better placed on the host to take advantage of opportunities of lateral transfer to novel host species. Flyway differentiation is expected to be more pronounced in Carduiceps than in Lunaceps, as wing lice of vagrant hosts migrating along the “wrong” flyway would transfer to novel hosts more easily, and could prevent complete isolation between flyways. While no evidence is found in either genus for flyway differentiation, there is evidence for flyway homogenisation in Lunaceps, with three Lunaceps species occurring on multiple host species using the same flyways. Surprisingly, most Carduiceps collected across the world are genetically almost identical, and thus less isolated on their hosts than are Lunaceps. Both Lunaceps and Carduiceps show some partial evidence of a division between lice on New World hosts and those on Old World hosts. This division in echoed in a larger molecular study on the proposed louse family Rallicolidae, where several species group together according to host biogeography rather than host relationships, thus contradicting the so-called Fahrenholz’ rule that states that parasite phylogeny should come to mirror host phylogeny. In the same phylogeny, evidence is presented that the genus Quadraceps, widely distributed on most groups of shorebirds, is paraphyletic with regards to most other louse genera on shorebirds, and is in need of further study. Finally, the genus Lunaceps is revised morphologically. Six new species and one new subspecies are described, and all old species are re-described and illustrated, several for the first time. Five previously recognised species are placed as synonyms to other species, one species is transferred to the genus Quadraceps, one species is resurrected from synonymy, one species is considered a nomen dubium and three populations are placed as incerta sedis.
  • No Thumbnail Available
    Item
    The Desocialization Effect – exploring identity and emotional exchange in the regressive stages of Alzheimer’s Disease
    (2016-04-04) Gustafsson, Daniel; University of Gothenburg / Department of Sociology and Work Science; Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    In applying a conceptual framework derived from social psychology, the article at hand explores the degenerative stages of Alzheimer’s disease (AD) as a process of desocial-ization, in order to shed a new light on an already established neuroscientific body of re-search. Based on the empirical material of interviews and personal stories with caregiv-ers/relatives to patients diagnosed with AD, the research finds that the process of desocialization unfolds on two interrelating levels. On the first level, the patient’s loss of short-term working memory and long-term declarative memory implies a loss of self - both in a situational context and as an understanding of themselves as beings related to a social context of historical continuity. It further finds that the patients in the later stages collapse identities and live through prior roles attached to objects and symbols related to intense emotions. On the second level, it finds that when the patient’s diminishing proce-dural memory deprive them of the behavioral patterns that has shaped their identities. The social surroundings inability to verify their status in a specific role implies a threat to the patient’s selves, which eventually results in attempts to avoid the common social ritu-als that have shaped the relationship between patient’s and caregiver/relatives. As this rejection, and degeneration, also entails a threat to the caregiver/relatives concept of self, an attempt to restore this social bond results in the renegotiation of the currencies of emotional exchange in the relationship, in which the caregiver/relatives trade sympathy in exchange for the patient’s verification of their own identity.
  • No Thumbnail Available
    Item
    ‘The future of innovative partnerships’ - How can large global corporations and startups form successful collaborations?
    (2019-09-20) Gustafsson, Daniel; Herstedt, Johanna; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    Startups have emerged as an important source of innovation, since the move from closed to open innovation, disruptive innovations have received more attention, and more actors are starting to engage with startup activities. Previous examples can be seen of large corporations moving from being leaders in their industries to not even being here today that have contributed to many large corporations feeling a sense of urgency to work more with innovation and external actors, such as startups. In this thesis, the relationship between large corporations and startups that are engaging with each other is investigated qualitatively, by making a case study of Company X, a large corporation in an industry going through a rapid transformation. An industry that consists of long and rigid processes shaped through decades of heritage and knowledge, creating difficulties now that a new approach is needed. The researchers are taking the startups perspective on the engagement putting them in the driver's seat. The scope of the thesis was defined by engaging in a pre-study in which the researchers interviewed employees at Company X and the CEO of a local startup, resulting in the literature and themes used for investigating the relationship. Using the preferred customer theory as a base for the research and approaching the startups as suppliers but making a distinction by referring to them as partners to grasp the uniqueness of the engagements. The researchers interviewed twenty people in total inside Company X and different startups and analyzed the material through the usage of thematic analysis. The findings show that there are many challenges for these two actors in order to engage in innovation activities, mainly due to the different nature of the organizations and a lack of understanding for the other party. Difficulties in many cases originate from the difference in size, structures, time-frames, and culture, which creates a need for finding common ground, to bridge the gap between the two worlds and overcome the challenges. The researchers found that the preferred customer theory can be used to describe how to be a preferred partner of startups. However, significant differences are found in what the startups valued as the most important. Startups express a wish for genuine engagements, understanding, adapted processes, high-quality communication, and value. Moreover, the researchers found that large corporations making the effort of becoming the preferred partner of startups and ease startups ways of working with them can enjoy benefits in the form of preferential treatment, ranging from exclusivity to benevolent pricing.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback