Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Gustafsson, Kristina"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Lärares tankar kring läs- och skrivsvårigheter – en studie om ett antal lärares uppfatt- ningar av sitt klassrumsarbete där elever med läs- och skrivsvårigheter finns med
    (2012) Gustafsson, Kristina; Abrahamsson, Magdalena; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Syfte Mycket forskning finns inom området och många forskare har uttryckt sig kring hur undervisning ska gå till för elever med läs- och skrivsvårigheter. Studiens funderingar har istället riktat sig till de lärare som finns i verksamheten. Hur tänker lärarna? Hur uppfattar de sitt arbetssätt? Syftet har därför formulerats enligt följande; Studiens syfte är att undersöka ett antal lärares uppfattningar kring läs- och skrivutveckling i det vardagliga klassrumsarbetet där elever med läs- och skrivsvårigheter finns med. Huvudfråga För att kunna synliggöra syftet har tre frågor formulerats, de så kallade problemformu- leringarna; - Vad är lärarens uppfattning av sitt arbete med läs- och skrivinlärning? - Hur uppfattar läraren sitt arbetssätt med elever som har läs- och skrivsvårigheter? - Hur uppfattar läraren läs- och skrivutvecklingen för elever med läs- och skrivsvårigheter? Metod Som metod har kvalitativa intervjuer genomförts med fyra verksamma lärare. Detta för att höra lärarnas uppfattningar. Frågorna som ställdes till lärarna var halvstrukturerade, vilket innebär att i den utformade intervjumallen fanns tänkta frågor men beroende på vad läraren lyfte fram kunde ordning på frågorna ändras och även följdfrågor läggas till. Material Som sagts innan finns mycket forskning inom området läs- och skrivsvårigheter. Ofta delas forskare in i de som förespråkar det analytiska synsättet och de som förespråkar det syntetiska synsättet gällande läs- och skrivinlärning. Litteratur har därför dels valts utifrån deras olika synsätt men också utifrån författarnas egen tolkning av bra och användbart material. Alla intervjuer har transkriberats i sin helhet och finns delvis presenterat i resultat- och diskussionsdelen.  

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback