Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Hadipour, Navid"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att forma rum för lärande
    (2025) Hadipour, Navid; Sjöstrand, Ester; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    Denna forskningsöversikt har syfte att undersöka den fysiska lärmiljön i slöjdsalen. Metoden som använts har varit att studera och sammanställa tidigare forskning med utgångspunkt i följande frågeställningar: “Hur har den fysiska lärmiljön i skolan påverkats av olika pedagogiska strömningar och politiska beslut?” och “Hur kan lärmiljön i slöjden förstås genom ett sociomateriellt perspektiv?“. Resultatet visar att lärmiljöns utformning skapar möjligheter till olika sorters lärande beroende på slöjdsalens utformning. Resultatet visar också att den fysiska lärmiljön spelar stor roll i elevers lärande. Det visar sig att slöjdsalar ser olika ut från skola till skola och att det inte finns några tydliga riktlinjer om hur en slöjdsal bör utformas. Vi ser brister i forskning om lärmiljön och slöjdsalens utformning då det oftast handlar om trä-och metallslöjdssalar som undersökts, vilket leder till att textilslöjdsalen inte behandlas i samma utsträckning som trä- och metallslöjdssalen i denna forskningsöversikt. Diskussionen lyfter vem det är som har ansvar över den fysiska lärmiljön och vad detta kan innebära i praktiken.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement