Browsing by Author "Haikara, Susanna"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Kritiska framgångsfaktorer vid design av en "Virtual Community"(2001) Larsson, Sofia; Haikara, Susanna; Göteborg University/Department of InformaticsDenna uppsats klargör frågan om de kritiska framgångsfaktorer som bör beaktas av organisationer, så som Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum, som vill bygga upp och förvalta så kallade 'Virtual Communities'. Vår metodik bygger på forskning inom IT-management och har därför en mer kvalitativ än kvantitativ karaktär. Enligt vår undersökning finns både skilda och liknande uppfattningar mellan informationsförsörjare och informationsmottagare. Likheterna och olikheterna kan sammanfattas i termer av identitetsfaktorer, kvalitetsfaktorer och mätbarhetsfaktorer. Undersökningen grundas på en omfattande teoristudie som skapade förutsättningen för design av utredning och en omfattande empirisk studie som försökte kartlägga olika konceptuella bilder om begreppet 'Virtual Community' och dess substansiella och kvalitativa egenskaper. Utredningen har bidragit till att förstå de mest kritiska faktorerna som bör beaktas vid byggande och management av 'Virtual Communities' och dessa är identitetsfaktorer (så som gemensam mötesplats, värderingar språk, upplevelser och syfte), kvalitetsfaktorer (funktionell, infologisk, social och organisatorisk kvalitet) samt lämpliga mätbarhetsfaktorer för de ovan.Item Systemutvecklingsmetoder vid fem IT-företag i Göteborg(1999) Larsson, Sofia; Haikara, Susanna; Göteborg University/Department of InformaticsMed detta arbete har vi kartlagt olika utvecklingsmetoder, såväl iterativa som sekventiella för att ge större kunskap inom ämnet. Arbetet behandlar Binomens Luxus ¨, Cap Geminis Perform, Ericsson Mobile Data Designs Darwin, Rationals Unified Process som används på Frontec och Ericsson-Hewlett Packard Telecommunications. Uppsatsen redogör för tankarna och strukturerna inom dessa metoder och beskriver även vad iterativt och sekventiellt arbete innebär. Frågor som besvaras är bl.a. vilka metoder som används, hur pass detaljerade de är, om företagen tagit fram dem själva eller köpt in dem, om man kan se några paralleller mellan företagens storlek, ålder och om de jobbar marknadsnära eller kundnära och metoden de använder sig av. Dessa frågor har besvarats genom att vi har gjort intervjuer på företagen och därefter fördjupat oss i deras metoder.