Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Hallberg, Fredrik"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Flygfraktens betydelse för näringslivet i göteborgsregionen
    (2014-07-02) Hallberg, Fredrik; Andersson, Marcus; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Snabba leveranser har länge varit viktiga för företags logistikstruktur och skapat nytta för verksamheten. Flygfrakt har i det avseendet varit ett fördelaktigt alternativ över långa sträckor. På grund av höga kostnader i jämförelse med andra transportslag har godset som fraktats ofta varit högvärdigt och volymerna små. Användningen av flygfrakt har haft en stabil långsiktig tillväxt men alltid varit beroende av makroekonomiska trender som konjunktur och bränslepris. Konjunkturkänsligheten beror på de höga transportkostnaderna och företags vilja att minska dessa vid sämre ekonomiska förutsättningar och bränslepriset har en betydande del av kostnaderna vid flygfrakt vilket gör att prisförändringar får stort utslag. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur användningen av flygfrakt har förändrats historiskt, hur den ser ut idag och vilka trender, utöver ovan nämnda, som påverkar den framtida utvecklingen av flygfrakt. Vi kommer att utgå från göteborgsregionen och vilken betydelse som företag verksamma inom den anser flygfrakt ha ur dessa perspektiv. De slutsatser som vi har kommit fram till är att dedikerade flygfraktsplan successivt har bytts ut mot utnyttjandet av belly cargo (det gods som fraktas i underdelen på passagerarplan) på grund av flygbolagens efterfrågan på högre beläggningsgrad och resursutnyttjande per flight. Vi har även kommit fram till att flygfrakt idag används för att täcka behovet av nödleveranser och jämna ut förändringar i efterfrågan. Fördelarna uppstår genom flygets möjlighet till snabba leveranser och att företag därmed kan minska sina kapitalbindningskostnader. Att lagerhålla högvärdigt gods eller större mängder trendvaror blir mindre viktigt eftersom de kan levereras snabbt vid behov med hjälp av flyget. Behovet av flygfrakt kommer att finnas även i framtiden. Anledningen är att företag, med dagens utsikter i form av uteblivna substitut, är beroende av flygets egenskaper vid snabba leveranser och därför inte kommer kunna minska användningen mer än till en viss nivå. Vi har även sett att utvecklingen av ehandel har haft en positiv effekt för utnyttjandet av flygfrakt hos privatpersoner. Eftersom trenden med e-handel förväntas fortsätta öka tror vi även att nyttan av flygfrakt kommer att bli större hos privatpersoner i framtiden.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Supply Chain Integration in the Swedish construction industry: A case study of the rental segment
    (2016-07-04) Hallberg, Fredrik; Mogéus, Marcus; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    The abstract aims to give a comprehensive overview of the entire thesis in order to provide the readers with an insight regarding the rationale behind the problem, methods used, findings and implications. Background: Due to insufficient performance in terms of efficiency and productivity the construction industry has suffered from poor performance in comparison to peer industries. Previous researchers have explained the situation by deficient SCI (Supply Chain Integration) among entities in the value chains. The findings have concluded that SCI is a factor with significant influence over the outcome of firm performance. However, there is no coherent suggestion of methods that can provide solutions to the issues and thereby improve the situation. Purpose: SCI in the construction industry has been a recurrent topic and the unison opinion is that SCI is a key success factor to achieve a higher level of overall performance. Although the mind-set of researchers are similar regarding the subject, no real suggestions towards improvement have been presented. The purpose with this study is first to confirm or reject that insufficient SCI is a reason to poor performance among supply chain actors in the construction industry. Second, by formulating hypothesis the objective is to enhance the understanding regarding the impact of different aspects that is expected to influence the outcome of SCI in the construction industry. Hypothesis: The research question relates to SCI’s impact on performance and in order to further investigate the influence of different factors three hypothesis have been formulated: H1 Insufficient SCI in the construction industry is a result of its project-based nature H2 Insufficient SCI in the construction industry is a result of the supply chain complexity H3 Insufficient SCI in the construction industry is a result of the unwillingness to acknowledge the need of change Method: In order to test the hypothesis a qualitative study has been conducted. The study is of an abductive nature and performed in an exploratory manner. Eleven respondents from three different entities in the value chain are subjects to the empirical study and interviewed according to a predetermined interview guide. The study has been restricted to the rental segment and the possibilities to apply the findings to other segments and industries have been discussed in order to determine the transferability of the results. Findings: The findings support that construction supply chain complexity and unwillingness to acknowledge change affects the outcome of SCI in the Swedish construction industry. Contradictory, the project-based nature is found to be an insignificant factor in the context. Discussion: The findings can be used to guide future researchers against more relevant studies. By rejecting one hypothesis resources can be allocated more efficiently and focused towards finding the factors that is most determinant to the outcome of SCI.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement