Browsing by Author "Hansson, Frida"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Effekt av naturligt förekommande beta-glukan hos vuxna med hyperkolesterolemi – en systematisk översiktsartikel med fokus på livsmedel i Svensk handel.(2014-06-30) Edman Hellberg, Ida; Hansson, Frida; Göteborgs universitet/Institutionen för medicin; University of Gothenburg /Institute of MedicineSahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition Sammanfattning Titel: Effekt av naturligt förekommande beta-glukan hos vuxna med hyperkolesterolemi – en systematisk översiktsartikel med fokus på livsmedel i Svensk handel. Författare: Ida Edman Hellberg, Frida Hansson Handledare: Mette Axelsen Examinator: Anna Winkvist Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Självständigt arbete, 15 hp Datum: 2014-04-01 Bakgrund EFSA skriver 2010 att det finns goda bevis för att ett intag på minst tre gram beta-glukan/dag från havre, som del av en hälsosam kost, har en positiv effekt på totalkolesterol och LDL. Syfte Undersöka om det finns underlag för primärbehandling av livsstilsbetingad hyperkolesterolemi med livsmedel naturligt innehållande beta-glukan. Sökväg I februari 2014 söktes artiklar systematiskt i databaserna Scopus och PubMed. Cholesterol level, beta-glucan, hypercholesterolemia, oat och barley var de sökord som användes. Urvalskriterier Artiklar skrivna på svenska och engelska som var RCT: er gjorda på i övrigt friska vuxna människor med hyperkolesterolemi (totalkolesterol > 5,0 mmol/L) inkluderades. Studierna skulle använda sig av naturligt förekommande beta-glukan i livsmedel, det skulle finnas ett livsmedel motsvarande interventionsprodukten i svenska livsmedelsaffärer, kontrollgruppen skulle få en placeboprodukt och studiedeltagarna fick inte ha lipidsänkande läkemedelsbehandling. Utfallsmåtten var totalkolesterol, LDL och HDL. Datainsamling och analys Fyra artiklar mötte kriterierna och inkluderades. Deras kvalitet granskades med hjälp av SBU:s ”Mall för kvalitetsgranskning av randomiserade studier”. Artiklarna bedömdes ha studiekvalitet ”medelhög-hög” eller ”hög”. Överförbarheten mellan studierna granskades med hjälp av mallen ”Sammanfattande evidensformulär” från Sahlgrenska Akademin, Göteborgs Universitet. Artiklarna fick evidensstyrka ”måttlig +++” på samtliga effektmått. Resultat 467 deltagare uppdelade på fyra studier från Sverige, Kina, USA och Australien. Utöver interventionen gavs i tre studier lokala kostråd som vid behandling av hyperkolesterolemi. Tre studier hade en parallell design varav en var Intention to treat. Den fjärde var en crossover, med en wash-out lika lång som interventionstiden. Tre av fyra artiklar visade signifikant skillnad i sänkning på totalkolesterol med 3-6 % och 5-8 % sänkning i LDL. Endast en studie visade signifikant skillnad i HDL, där interventionsgruppens sänkning var lägre. Slutsats Vid behandling med krossade havregryn, havregryn, havredryck, och Cheerios (havre) ger 2,3-3,8g naturligt beta-glukan/dag reducerande effekt på totalkolesterol med 3-6 % och 5-8 % på LDL vid hyperkolesterolemi. (Evidensstyrka måttlig) Effekten av beta-glukan varierar beroende på molekylmassa och löslighet och mer forskning behövs för att kunna uttala sig om andra livsmedel än dem som ingår i denna översiktsartikel.Item ”Happy people making happy soap” A study of organizational values in a value driven organization(2011-07-14) Ashton, Hannah; Hansson, Frida; University of Gothenburg/Programme on Human Resource Development and Labour Relation; Göteborgs universitet/PersonalvetarprogrammetThis essay explores organizational values from an employee perspective, within a value driven organization. The company on which this study was conducted, LUSH Sweden AB, is a value driven organization with a value base which in part consists of ethical values. The aim of the study was to examine the impact of the organizational values of a value driven organization, from an employee perspective. We explored the level of value integration and alignment with the employees and the day to day work, as well as the perception of value alignment with the CSR initiatives. Questions were formulated to aid in attaining the aim of the study. The questions were as follows: “To what extent are the organizational values integrated within the studied value driven organization?”, “To what extent are the organizational values aligned with the organization‟s CSR initiatives?”, “To what extent are the organizational values clearly communicated to the employees of the studied value driven organization?” and “To what extent are the organizational values aligned with the values of the employees?”. The theoretical framework of the essay was constructed using the works of several different researchers. The theories concern value clarity, organizational values, values as a motivational source and the motives behind a CSR initiative as well as its level of fit. These theories, together with previous research, provided the theoretical frame on which the analysis of the collected empirical material was based. An electronic questionnaire was distributed to 57 employees of LUSH Sweden AB. The questionnaire consisted of 40 questions divided into nine themes, based on values as expressed by the studied organization. The results of the survey showed that LUSH Sweden AB had a generally high level of value clarity as well as a seemingly active communication of the values from the management. The values showed an overall high level of alignment with the values of the employees as well as the day to day work in the organization. The values which showed a lower alignment also showed a lower level of value clarity, with some indications of that these values were less actively and/or clearly communicated by the management. The study also showed a relatively high alignment between the CSR initiatives conducted by the organization and the organizational values. The CSR initiatives highlighted by the employees had a seemingly high level of fit. The organizational values were a motivational source as they motivated the employees in their work. The values also seemed to have motivated individuals to seek employment, as well as remain employed, at the company.