Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Hansson, Linnéa"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ett nödvändigt ont? – gymnasielärares uppfattningar om bedömning och betygssättning
    (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006) Hansson, Linnéa; Lindholm, Hans
    Abstract Examinationsnivå: Examensarbete 10 p. Titel: Ett nödvändigt ont? – gymnasielärares uppfattningar om bedömning och betygssättning Författare: Linnéa Hanson och Hans Lindholm Termin och år: VT-06 Institution: Etnologiska institutionen Handledare: Kerstin Lökken Rapportnummer: VT06-1030-4 Nyckelord: Betyg, bedömning, rättvisa, makt, lärare, gymnasieskola Betyg är av stor vikt för eleven, såväl när det gäller självkänsla som framtidsutsikter. Det är också en betydande del av gymnasielärares yrkesutövning som en del av den vardagliga verksamheten. Läraren som enväldig bedömare måste ha kompetens att bedöma varje enskild elev och betygssystemet måste vara ett stöd för läraren i bedömningssituationen. Hur fungerar detta i praktiken? Syftet är att belysa gymnasielärares uppfattningar om bedömning och betygssättning av elever samt deras tankar om betyg i framtiden. Intervjuer genomfördes med åtta gymnasielärare på två gymnasieskolor i centrala Göteborg. Efter analys av insamlat material kunde tre problemområden urskiljas. Dessa var att betygsnivåerna inte fungerade tillfredsställande, att betygen inte ses som likvärdiga samt att betygen brister som urvalsinstrument. En rättvis bedömning kan således inte garanteras. Dock vidhöll informanterna att betyg, trots upplevda brister, är nödvändigt i gymnasieskolan. Ett maktteoretiskt perspektiv antogs då betyg är en form av myndighetsutövning. Dess disciplinerande effekt lyfts fram i uppsatsen. Vår slutsats blev att lärare måste vara medvetna om den makt de har samt ha ett fungerande betygssystem att luta sig mot för att på ett så korrekt sätt som möjligt kunna genomföra en rättvis bedömning.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback