Browsing by Author "Hansson, Sandra"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Deltagande i demokratin(2011-02-22) Hansson, Sandra; Snäll, Lisa; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism, Media and CommunicationTitel: Deltagande i demokratin – En beskrivande studie om ungdomars politiska deltagande genom kommunikationen av sina hjärtefrågor. Författare: Sandra Hansson och Lisa Snäll Uppdragsgivare: ADA Kontaktperson: Matilda Lindvall Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Termin: Höstterminen 2010 Handledare: Jan Strid Sidantal: 37 sidor + bilagor Syfte: Att beskriva ungdomars politiska deltagande genom hur de kommunicerar sina hjärtefrågor. Metod: Kvalitativa intervjuer, Kvalitativ textanalys Material: Transkriberade samtalsintervjuer, Väst-SOM 2008 Huvudresultat: Med det demokratiideal som formulerats i Demokratiutredningen år 2000 menar man att det är den deltagande demokratin som bör eftersträvas. Denna syn på demokrati har som riktlinjer att fostra en aktiv medborgarkår och ser deltagande som en plikt snarare än en rättighet. Iresultaten från våra samtalsintervjuer, ser vi att hjärtefrågorna finns där och att de flesta har en stor samhällsrelevans. Det generella bland respondenterna är att de inte kommunicerar sin hjärtefråga i någon större utsträckning. De deltar inte själva aktivt i samhällsdiskussioner men läser gärna och hämtar information kring ämnen som faller i eget intresse. Det politiska intresset finns bland respondenterna, dock är det ingen som är politiskt aktiv eller på annat sätt försöker påverka samhället. Huvudresultatet är att de inte upplevs som aktiva medborgare, i den benämning som demokratiutredningen beskriver.Item Energidryckskonsumtion och sömnvanor – En enkätstudie om gymnasieungdomar på en skola i Göteborg.(2018-08-10) Hansson, Sandra; Larsson, Magnus; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapUtbudet och konsumtion av energidryck har ökat de senaste åren. Konsumtionen av energidryck är högst bland ungdomar och fortsätter att öka med framväxten av nya varumärken och tillgänglighet. En motion har lagts fram om att höja åldersgränsen för att få köpa energidryck från tidigare 15 år till 18 år. Syftet med studien är att undersöka konsumtion av energidryck och sömnvanor hos gymnasieungdomar på en skola belägen i Göteborgs innerstad. Enkäter delades ut på en skola där totalt 114 ungdomar inkluderades i studien varav 114 besvarade enkäten. Med en kvantitativ ansats utfördes en analys över konsumtion och sömnkvalitet. Resultatet visade att ungdomarna på den skola i Göteborgs innerstad som inkluderades i studien frekvent konsumerade energidryck varav 77 (67%) ungdomar (49 tjejer samt 28 killar) uppgav sig konsumera energidryck. Mer än hälften av de tillfrågade upplevde att de hade sömnproblem under natten. Bland de tillfrågade eleverna var det närmare 80% som rapporterade att de sover färre än åtta timmar per natt och även mer än hälften tycker inte att de sover tillräckligt. De elever som rapporterar att de brukar dricka energidryck tenderar också att sova färre än åtta timmar (p <0,05), vilket kan ses ha negativt samband mellan hur pass utvilade och självuppskattad sömnkvalitet bland eleverna. Resultatet av denna studie visar på att det kan finnas ett problemområde hos ungdomar som bör tas itu med för att vidare främja utbildning och ett hälsosamt leverne.Item Gluten är inte boven i dramat(2022-06-21) Andreasson, Sarah; Hansson, Sandra; Falk, Sanna; Göteborgs universitet/Institutionen för medicin; University of Gothenburg /Institute of MedicineSyfte: Syftet med denna systematiska översiktsartikel är att undersöka det vetenskapliga underlaget avseende effekten av gluten på symtombilden vid diagnostiserad IBS. Metod: Litteratursökningen genomfördes i databaserna PubMed och Scopus i januari 2022. Inklusionskriterier var vuxna deltagare med diagnostiserad IBS enligt Rome IV kriterier och humanstudier med studiedesignen RCT. Utfallsmåttet var IBS-SSS, interventions- och kontrollgruppen var glutenfri kost respektive icke glutenfri kost. Exklusionskriterier var celiaki eller självrapporterad överkänslighet mot gluten och studier skrivna på andra språk än svenska eller engelska. Studier som mötte valda kriterier kvalitetsgranskades enligt SBU:s mall “bedömning av randomiserade studier (effekt av att tilldelas en intervention (ITT))” och evidensgraderades enligt GRADE. Resultat: Sökningen resulterade i 187 unika träffar, varav nio studier lästes i fulltext. Två studier inkluderades och totalt ingick 159 deltagare. Båda studierna visade på en minskning i IBS-SSS, både i interventions- och kontrollgruppen. Resultaten var inte signifikanta mellan grupperna. Slutsats: Det finns måttlig tillförlitlighet (+++) till att gluten inte förvärrar de gastrointestinala symtomen mätt med IBS-SSS hos vuxna med diagnostiserad IBS.Item ” Ja, de borde ju ha frågat”(2010-04-22T12:13:56Z) Nylander, Sara; Hansson, Sandra; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSyftet med vår studie har varit att undersöka hur brottsutsatta kvinnor som har eller har haft en missbruksproblematik upplever sitt behov av stöd efter att de utsatts för någon form av brott. Med studien har vi även haft ett delsyfte där vi ville undersöka om kvinnorna identifierar sig själv med bilden av ett brottsoffer eller inte. Våra frågeställningar har varit: • Vilket behov och vilken form av stöd upplever kvinnorna sig ha efter att de utsatts för brott? • Har det förekommit någon form av stöd efter att kvinnorna varit utsatta för ett brott? • Hur har detta stöd sett ut? • Upplever kvinnorna att de är ett brottsoffer? Brottsutsatta kvinnor med missbruksproblematik har svårt att själva se sitt behov av stöd. Det kan bero på att de inte identifierar sig med bilden av ett brottsoffer då de anser att de valt att leva i en värld där de vet att risken att utsättas för brott är påtaglig. För att få en större förståelse kring kvinnornas upplevelser så har vi använt oss av symbolisk interaktionism som övergripande teori samt begreppet ”det ideala offret”. Vår empiri har vi samlat in genom fyra kvalitativa intervjuer med brottsutsatta kvinnor som har haft en missbruksproblematik. I analysen har vi utgått ifrån centrala teman som vuxit fram under bearbetningen av empirin. Av studiens resultat får man en bild av att samhällets normer och värderingar avspeglar sig i kvinnornas sätt att se på sig själv, vilket påverkar deras handlingsförmåga att söka stöd efter att de utsatts för brott.Item Naturvetenskap Ja eller Nej – Faktorer som kan påverka elevers inställning till naturvetenskap.(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006) Hansson, Sandra; Novén Westerberg, CarolineTitel: Naturvetenskap Ja eller Nej – Faktorer som kan påverka elevers inställning till naturvetenskap. Antal sidor: 31 Författare: Sandra Hansson och Caroline Novén Westerberg Typ av arbete: Examensarbete 10 p Handledare: Monica Sträng Examinator: Mats Hagman Program: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Datum: Juni 2006 (Rapportnummer: VT06-2611-58) Nyckelord: Naturvetenskap, styrdokument, undervisning, hemförhållanden, påverkan, attityder. Bakgrund Naturvetenskapen har en viktig roll i skolan, och undervisningen i de naturorienterade ämnena skall bidra till att ge alla elever den allmänbildning som behövs för att klara sig i samhället och kunna delta och ta ställning i demokratiska beslut. Naturvetenskapen är också viktig i vår strävan att nå en hållbar utveckling. Forskning visar på att både undervisning och hemförhållanden påverkar elevers attityder till naturvetenskap. För att elever ska uppleva lust och nyfikenhet för naturvetenskap krävs att undervisningen börjar mycket tidigt. Det är viktigt att eleverna inser nyttan med ämnena för att de ska bli motiverade att lära (Lindahl, 2003). Syfte Syftet med vårt examensarbete har varit att utifrån elevers utsagor i årskurs 9 undersöka vad som påverkar deras inställning till naturvetenskap. Handlar det om den tidigare undervisningen, hemförhållanden eller finns det andra faktorer som påverkar? Metod Vi har genomfört en kvalitativ studie och vår datainsamling bygger på enkäter samt intervjuer med tio elever där fem av eleverna är mycket intresserade av naturvetenskap medan de andra fem inte har något intresse för naturvetenskap. Resultat Vår undersökning visar att den tidigare undervisningen och hemförhållanden kan ha en påverkan på elevers inställning och attityd till naturvetenskap. Eleverna i vår undersökning som har stort intresse för naturvetenskap är också de som har haft mycket undervisning i de naturorienterade ämnena på mellanstadiet. Samma grupp elever har också föräldrar med akademisk bakgrund i större utsträckning än de elever vars intresse för naturvetenskap inte är lika stort. Vår undersökning visar att de elever med intresse för naturvetenskap också har föräldrar och vänner med stort intresse för naturvetenskap vilket inte har visat sig bland de elever med svagt intresse för naturvetenskap.