Browsing by Author "Hansson, Sarah"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item EU leaving the refugees at the doorstep: An analysis of the readmission agreement between the EU and Turkey in the current refugee situation.(2016-06-22) Hansson, Sarah; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier60 million refugees in the world, the highest number since World War II; how is the world responding? This study seeks to examine the changes in the EU politics, were the EU have chosen to handle the so called “refugees crisis” in Europe during 2016, with the readmission agreement between the EU and Turkey. The agreement consisting of deporting the refugees arriving on the European border: in the Greek islands back to Turkey. An agreement leading to an extensive change in the EU politics and an extensive critic from a large number of international actors. Clamming that the readmission agreement might be breaking human rights laws. The critics argue that there is a gap between what the EU states as their motivations and what the actual impact of the agreement is: this study explores to what extent there might be a gap. The study has been done thought a motive analysis of the content and hermeneutics in the EU official document: to detect the EU.s stated motivations. As well an analysis of the challenges facing the agreement by looking at the main critiques and the contradictions in the agreement itself to detect the actual impact of the agreement. Further on create an understanding for the EU´s action and motives as a global actor in the sphere of refugee politics, through the theoretical framework of Realism and “Human Rights washing”. The thesis gives a conclusion to why the EU is responding the way they are; calling for a change were we start protecting the people at risk instead of our borders.Item Från elevvård till elevhälsa - förebyggande och hälsofrämjande arbete i grundskolan(2012-02-13) Hansson, Sarah; Simonsson, Hanna; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyfte: Det övergripande syftet med studien var att utforska hur chefen för elevhälsan, rektorer och specialpedagoger medverkar till det hälsofrämjande och förebyggande arbetet inom elevhälsan i en glesbygdskommun, i studien kallad för Humlekommunen. Då elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande roll blev tydligare i den nya skollagen anser vi att den roll och uppgift specialpedagogen har/bör ha är intressant att belysa och reflektera över. Enligt Skollagen ska ”elevhälsan främst vara förebyggande och hälsofrämjande” (Utbildningsdepartementet, 2010b, s.24). Det är således en stor utmaning för dagens skola och framför allt elevhälsan hur den ska kunna arbeta förebyggande och hälsofrämjande. Syftet preciserades med följande frågeställningar: 1. Vilka faktorer styr elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbete? 2. Hur definierar rektor och specialpedagog det förebyggande och hälsofrämjande arbetet? 3. Hur samverkar de olika professionerna inom elevhälsan för att arbeta förebyggande och hälsofrämjande? Metod: Studien har en fenomenografisk forskningsansats med utgångspunkt i det hermeneutiska perspektivet. Litteratur- och dokumentanalysen kompletterades med fem intervjuer med specialpedagoger, fem intervjuer med deras rektorer samt intervju med chefen för elevhälsan. Resultat: Genom den litteratur vi studerat, den dokumentanalys vi genomfört samt genom de intervjuer vi gjort har vi sett att språkbruket förändrats från elevvård till elevhälsa. Styrdokument och skollag är faktorer som styr och Läroplanen 2011, Lgr 11, har bidragit till att det hälsofrämjande och förebyggande arbetet fått ett allt större utrymme. Humlekommunens elevhälsoplan är en faktor som styr verksamheten samt det nära samarbete som specialpedagoger och rektorer har. Samverkan fungerar men allra bäst i den lokala elevhälsan där rektor, specialpedagog och skolsköterska ingår. När det gäller den centrala elevhälsan med logoped, kurator, psykolog och skolläkare samt externa instanser har vår empiri visat att förbättringar kan ske då det gäller samverkan med till exempel förbättrad återkoppling och tätare kontakt.Item Målinriktad NO-undervisning – förutsättning för hållbar utveckling?(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005) Lööf, Anita; Hansson, Sarah; Sachse, AnnaInstitution Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD) Arbetets art Examensarbete om 10 poäng i det allmänna utbildningsområdet i Nya Lärarutbildningen. Författare Sarah Hansson, Anita Lööf och Anna Sachse Arbetets titel Målinriktad NO-undervisning – förutsättning för hållbar utveckling? Syfte Syftet med arbetet har dels varit att undersöka vilken prioritet de naturorienterande ämnena har i skolan och dels vilken koppling som finns mellan kunskaper i de naturorienterande ämnena och förståelse för miljöfrågor och hållbar utveckling. Frågeställning: • Når eleverna Skolverkets uppnåendemål för de naturorienterande ämnena i skolår 5? • Vilka faktorer avgör vilka ämnen som prioriteras i skolan? • Vilken koppling finns mellan kunskaper i de naturorienterande ämnena och förståelse för miljöfrågor och hållbar utveckling? Metod Vi har samlat in vårt datamaterial både teoretiskt och empiriskt, dels genom litteraturstudier, dels genom en enkätundersökning riktad till pedagoger i skolår 1-6. Resultat Det verkar till stor del saknas kontroll av elevers kunskaper i förhållande till Skolverkets uppnåendemål i de naturorienterande ämnena för skolår 5. De naturorienterande ämnena tycks, enligt vår undersökning, ha låg prioritet och inslag av miljöundervisning och diskussioner om hållbar utveckling verkar till stor del saknas i skolans dagliga verksamhet. En didaktisk konsekvens av ovanstående tror vi kan vara att gemene man inte förstår vad perspektivet hållbar utveckling verkligen innebär. Nyckelord: Styrdokument, Uppnåendemål, NO-undervisning, Miljöfrågor, Hållbar utvecklingItem The nuances between war and peace - An empirical study of the experiences of peace in Liberia(2019-09-17) Hansson, Sarah; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierThis study is concerned with the way we understand and assess ongoing peace processes in contexts of previous intense armed conflict and violence. In particular, this study aims to create an understanding for how peace, in an ongoing peacebuilding process, is experienced by the grassroot population, and how this experience contrasts with international measures of peace. Further, this study aims to develop an analytical framework, which, with a greater context sensitivity, can provide an empirical basis in order to better analyze ongoing peacebuilding processes, especially when there has been a long overarching peace process, such as in the case of Liberia. This study seeks to develop the framework by collecting data empirically from the local population in Liberia, by using semi-structured interviews with focus groups, as well as use extracted parts from previous theories in the field of peace research. The research question stated are: How is peace experienced by the grassroot population and how does a context sensitive framework for analyzing peace processes contrast with international measures? Further, this study includes three sub-questions guiding the development of the analytical framework, focusing on the analytical dimensions of: expectations, communication and power. The main findings of this study are the developed analytical framework, the current assessment of the state of peace in Liberia, as well as a deeper understanding for the contrasts between the local experiences of peace by the grassroot population and the global measures.