Browsing by Author "Hansson, Sofia"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Benefits and difficulties in using peer response for writing in the EFL classroom(2015-03-09) Hansson, Sofia; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerPeer response has been in the interest of teachers and researchers for a long time, and there is a substantial amount of research on the topic. Therefore, this paper strives to explore and summarize the benefits and difficulties in using peer response for writing in the EFL-classroom by reviewing articles and books on the area. Suggestions on how one can work with possible difficulties will also be examined. Scientific results will be presented as well as opinions of both teachers and students, as these are just as important when it comes to using peer response in the classroom. In order for this kind of concept to be beneficial, both students and teachers must be comfortable and have faith in the mode of procedure used, as one of the difficulties presented is students doubting the efficiency and helpfulness of peer response. Finally, a few suggestions for further research will be presented.Item Kodväxling och engelska konstruktioner i amerikasvenskan(2018-02-08) Hansson, Sofia; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSyftet med denna studie är att undersöka och redogöra för i vilken utsträckning tre svenskamerikanska informanter kodväxlar och använder engelska konstruktioner när de pratar svenska. Materialet som har använts har hämtats från projektet Svenskan i Amerika och innefattar inspelade intervjuer samt frågeformulär. De tre informanter som valdes ut skiljer sig åt vad gäller både språkbakgrund och ålder, och har svenska som arvsspråk. Analysen av kodväxlingarna baseras på strukturellt lingvistiska angreppssätt, och har gjorts genom att tematiskt dela in dem i semantiska kategorier. Detta har gjorts tillsammans med en strävan att undersöka amerikasvenskan som grundas i teorier kring konstruktionsgrammatik. Resultaten visar att både kodväxling och användning av engelska konstruktioner i svenskan förekommer hos alla tre informanter. Kodväxling av så kallade specialiserade ord är vanligast, följt av vardagliga ord. De konstruktioner som används är ungefär lika många till antalet som kodväxlingarna och är ofta, men inte alltid, likadana som sina svenska motsvarigheter.Item Peer response on writing in a Swedish EFL classroom. A study from a student perspective(2016) Hansson, Sofia; Institutionen för språk och litteraturerPeer response is a widely researched subject, however, research of it is lacking in the Swedish context, in spite of it being part of the Swedish curriculum for English (Skolverket, 2011a). It has proven to be beneficial for students, but mostly on university level thus far (see for example Zhao, 2014; Min, 2005; Cheng & Warren, 2005). Having taken this into consideration, this study set out to answer how students in one class at a Swedish upper secondary school perceive peer response, as well as if the use of peer response affects their writing. In order to answer these questions a questionnaire was administered to 23 students, and seven interviews were conducted. The students’ writing was also collected both prior to, and after having used peer response in order to make an analysis of the changes in their writing possible. The study shows that the students preferred receiving feedback to giving feedback, but still considered themselves learning much through the act of the latter. Analysis of their writing also indicates that they did learn through using peer response, as both the content and form of their writing showed improvements in their final drafts. Finally, the results of this study indicate that the students did benefit from using peer response, and that they themselves also perceived it as beneficial and were willing to work with it more.Item Vilka faktorer värderar importören? En studie om importföretags val av hamn vid containerimport(2020-06-30) Hansson, Sofia; Olofsson, Lina; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenUtan den svenska importen hade många butikshyllor stått tomma. Majoriteten av den svenska utrikeshandeln sker med sjöfart och därmed behöver importören göra ett val om vilken importhamn som ska väljas. Vilka faktorer avgör detta val? Tidigare studier fokuserar i hög grad på export och använder ofta breda begrepp för att förklara situationen. Exempelvis begreppet leveranspålitlighet som enligt denna studies författare kan innebära både leveranssäkerhet och leveransprecision. Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan svenska importföretags värderingar vid val av importhamn. För att genomföra undersökningen skapades en webb-enkät som sedan användes för insamling av primärdata. Företagen som deltog i studien är verksamma inom branscherna bygg/järnhandel och el, livsmedel och övriga. Resultatet av studien visade att prisvärdhet genomgående är den viktigaste faktorn. Andra vanligt förekommande faktorer är leveranssäkerhet och leveransprecision. Slutsatser som författarna kan dra är bland annat att vissa faktorer går att se ett samband mellan företag oberoende av branschtillhörighet. Vissa likheter kan även identifieras mellan branscherna samt mellan containervolymer. En del branscher har tydligare samband än andra gällande vilka faktorer som värderas högst. De skillnader som författarna uppmärksammar ses bland annat mellan branscher och kan bero på godsets egenskaper.