Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Hansson, Viktor"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Logaritmen igår, idag, imorgon – från historia till klassrum
    (2017) Törnkvist, Linus; Hansson, Viktor; Institutionen för matematiska vetenskaper
    This paper is a literary analysis focused on the history of logarithms and how different ways of introducing logarithms could be perceived by students. This subject matter may be the most difficult for students to grasp in their upper-secondary mathematics education. To explore why that is we examine three questions. ‘How did the concept logarithms develop through the history of mathematics?’, ‘Wherein lies the difficulty of the concept of logarithms?’ and ‘Is there a better way to introduce logarithms than via Euler’s definition?’. We ask these questions to give ourselves, as future teachers in mathematics, the means to better engage with our students regarding this topic. The study is comprised of two main parts. The first highlights the history of the logarithm concept by tying it to milestones which culminates in Euler’s definition as the inverse of the exponential function. The second part explores students’ difficulties with the logarithm concept and how to better facilitate learning for students about the subject matter. The conclusion of the study indicates that there are several ways you could introduce logarithms to make it more comprehensive for students, some of them are more in depth than others. One of the more interesting ways is through the history of logarithms.
  • No Thumbnail Available
    Item
    TVÅNG INOM LSS En kvalitativ intervjustudie om stödassistenters upplevelser och erfarenheter av tvång på LSS-boende
    (2020-01-23) Svensson, Mattias; Hansson, Viktor; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Tvång och begränsningar är en del av vardagen i många olika vård och omsorgsverksamheter, samtidigt som det saknar lagligt stöd annat än vid enskilda ingripanden när en brukare är i akut fara. Vi har intervjuat sex stödassistenter från ett LSS-boende för att utveckla en bättre förståelse om varför de använder tvång i sin verksamhet. Utefter dessa intervjuer har vi genomfört en tematisk analys där vi har funnit mönster i intervjumaterialet och låtit detta bli styrande för ämnen vi tar upp och för hur vårt slutgiltiga syfte och våra frågeställningar formulerats. Resultatet kom att delas upp i tre teman: vad är tvång, perspektiv på tvång och att jobba tillsammans. Det första presenterar en osäkerhet om exakt vart gränsen för tvång går. Personalen förespråkade kring fysiskt tvång att de borde få hålla brukaren i en så kallad stödjande åtgärd utan att det anses som tvång, men däremot inte hålla fast med kraft så att brukarens rörlighet förhindras. Perspektiv på tvång lyfter att ingen personal tycker att tvång är ett positivt fenomen, men att många ser det som nödvändigt för att skydda brukaren utefter att hen inte alltid bedöms kunna avgöra sitt eget bästa. Att jobba tillsammans lyfter personalens uppfattning om att skilda åsikter kring tvång kan göra det svårt att samarbeta, men att ett fungerande samarbete är en nyckel i ett fungerande arbete kring tvång och skapar ett bättre arbetsklimat. I analysen har vi diskuterat att stödassistenter jobbar under ett regelverk som ofta kan försvåra beslutsfattande, men att de samtidigt inte i första hand tar besluten utefter regelverk. Istället grundar de sina beslut om att använda tvång på vad de anser bäst för brukaren. Flera vård- och omsorgsyrken innehåller ambitioner om att minska tvångsanvändandet och utefter förståelsen att tvång motiveras genom brukarens bästa blir det enligt oss mindre viktigt att diskutera åtgärders lagenlighet och mer viktigt att diskutera vilka konsekvenser som kan drabba brukaren genom att den utsätts för tvång, jämfört med nyttan i att den skyddas mot att ta dåliga beslut.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback