Browsing by Author "Harmouche, Wafaa"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item MENINGSFULL FRITID I SOCIOEKONOMISKT UTSATTA OMRÅDEN En strukturerad forskningsöversikt om barn och ungas förutsättningar till en meningsfull fritid i utsatta områden(2024-08-27) Harmouche, Wafaa; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeDenna strukturerade forskningsöversikt lägger stor vikt vid begreppet meningsfull fritid i relation till barn och unga som bor i socioekonomiskt utsatta områden. Syftet med denna studie var att ta reda på vad forskningen säger om möjligheter för meningsfull fritid för barn och unga från 12 till 16 år i socioekonomiskt utsatta områden. Studiens frågeställningar var: vad inverkar på en meningsfull fritid för barn och unga från 12 till 16 år i socioekonomiskt utsatta områden? Identifierar forskningen samband mellan en meningsfull fritid för upplevelse av delaktighet i samhället och i så fall vilka faktorer är betydelsefulla? Något som är aktuellt i samhället är att barn och unga inte erbjuds samma förutsättningar till att få en meningsfull fritid, trots att det ingår i deras rättigheter. I denna studie kommer en induktiv tematisk analys att användas för att studera vilka teman som kommer fram utifrån databassökningen som utgått från PICO-modellen. 18 artiklar påvisades där 13 valdes ut och analyserades djupare. Resultatet visar på att det finns samband mellan den internationella forskningen och den svenska forskningen där exempelvis samhällets och skolans roll bär ett ansvar i att skapa en fritid som är meningsfull. Även ett föräldraengagemang och fritidsaktiviteter är två bidragande faktorer. Slutsatser visar bland annat på att begreppet meningsfull fritid är svårt att hitta inom internationell forskning jämfört med svensk forskning där begreppet är mer vanligt. Detta visar bland annat på vikten av att det behövs mer forskning inom området, för att erbjuda alla barn en meningsfull fritid.Item Vi får inte sluta försöka hitta sätt att få fler barn och unga att kunna få en meningsfull fritid”. - En kvalitativ studie om professionellas arbete med att erbjuda barn och unga möjligheter till en meningsfull fritid.(2025-09-18) Harmouche, Wafaa; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyfte: Syftet med studien är att synliggöra och undersöka hur tre olika yrkesverksamma grupper inom hälsa, barnrätt, kultur och fritid i en kommun, beskriver arbetet med att möjliggöra en meningsfull fritid för barn och unga. Studien syftar även till att undersöka vilka utmaningar som yrkesverksamma ser i att skapa en meningsfull fritid. Teori: Analysen bygger på ett barndomssociologiskt perspektiv som belyser synen på barn, där centrala begreppen barndom som en social konstruktion, being och becoming, barns perspektiv och barnperspektiv, barn som sociala aktörer och agens. Metod: Den metod som använts vid den föreliggande studien bygger på fokusgruppsintervjuer, där totalt nio deltagare varit med. Vid bearbetning av analysmaterialet användes en tematisk analys inspirerad av Braun och Clarke. Resultat: Resultatet visar på att meningsfull fritid är ett svårtolkat begrepp som kunde skilja sig ifrån bland de tre olika grupperna beroende på yrkesprofession. Det framgår också att de yrkesverksamma kan möjliggöra en meningsfull fritid på olika sätt, exempelvis genom idrotts- och kulturaktiviteter samt att det handlar om att tillgängliggöra sammanhang där barn och unga får möjligheter till att känna sig sedda och hörda. Slutligen visar resultatet att det finns utmaningar, där bland annat kommunikation, tid och ekonomiska faktorer beskrivs.