Browsing by Author "Hedstrand, Sara"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Medarbetarnas bild av det balanserade styrkortet - en fallstudie inom finansbranschen(2004) Lidén, Susanne; Hedstrand, Sara; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBackground and problem: The largest part of the research regarding the balanced scorecard discusses the implementation and possibility to communicate the strategy of the company. We consider that surprisingly little research has been conducted on the employees’ perspective. We found this remarkable considering that the employees are the final users of the scorecard. Thus, people’s opinions are highly individual and therefore we find this subject area to be very complex. This motivates our questions at issue for our study; “how do the employees of our case company cinsider the balanced scorecard?” and “what effects does the balanced scorecard have according to the employees?” Purpose: Our purpose with this research is to understand the employees’ actions based on their individual opinion regarding different aspects about the balanced scorecard. Delimitations: We have chosen not to describe the construction and implementation of the scorecard but only examine the employees’ point of view. Furthermore, we have only examined two departments of our case company. Method: We have performed a case study in order to achieve the purpose of our study. Thirteen qualitative interviews have been carried out and the empirical result has been analyzed on the basis of four themes; communication, opinion, use and feedback. Result and conclusion: Our result shows that meetings have the greatest effect on the employees because mutual communication makes the information more understandable and they also become visible and involved. Furthermore, they regard the scorecard as a means to spur them to improved efforts. The scorecard also functions as a support to improved measurements and as an attention director towards problem areas. However the scorecard is also seen as a document that leads to a sense of frustration and dejection and some employees do not use the scorecard at all. At last, feedback is seen as the most important part since it confirms and encourages the employees. Recommendations for further research: A comparing study of organisations regarding the employees’ opinions about the balanced scorecard’s effects could contribute to a deeper understanding. The research could be conducted in order for the authors to discover similarities and dissimilarities. Furthermore, a comparing study of different methods of implementation, where the employees are involved at a varied degree, would be of interest. This would add knowledge to which line of action is best according to the employees.Item Varför nås inte målkostnaden? -en studie av Atlet AB:s produktutveckling(2005) Berntsson, Andreas; Arvidsson, Christine; Hedstrand, Sara; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen; Göteborg University/Department of Business AdministrationBakgrund och problem: Under senare år har den tekniska utvecklingen och konkurrensen på marknaden gått allt snabbare, vilket ställer höga krav på en väl fungerande produktutveckling för att företag ska överleva. Det är också nödvändigt att producera säljbara och innovativa produkter både fortare och billigare för att inte halka efter konkurrenterna på den globala marknaden. Studier visar även på att kostnader idag är lika avgörande som kvalitet och funktionalitet. Vårt fallföretag, Atlet AB, upplever att de har problem med att nå den uppsatta målkostnaden för sina utvecklingsprojekt. Uppsatsens frågeställning är därför ”Vilka problem inom Atlets produktutvecklingsprojekt ligger bakom differensen mellan uppsatt målkostnad och faktisk tillverkningskostnad”? Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att kartlägga problem till och diskutera differensen mellan den målkostnad Atlet sätter upp för sina nyutvecklade produkter och den faktiska tillverkningskostnaden. Avgränsningar: Vi har valt att avgränsa oss till att endast behandla interna aktiviteter inom Atlet och inte ta in primärdata från externa aktörer såsom leverantörer och kunder. Dessutom kommer vi inte att fokusera på att ta fram nya kalkylmetoder. Metod: Vi har genomfört en fallstudie för att uppnå uppsatsens syfte. Tretton intervjuer har genomförts och de empiriska resultaten har presenterats i en problemkedja. Vi kommer att redogöra för de problem som har ett direkt kostnadssamband och de indirekta diskuteras med utgångspunkt från studier gjorda om framgångsfaktorer gällande produktutveckling. Resultat och slutsatser: Våra resultat visar att det finns ett komplext system av problem som påverkar varandra sinsemellan. Det är även svårt att avgöra vilka problem som är allvarligast ur kostnadssynpunkt då de är av olika karaktär. De problem som vi identifierat och som har en påverkan på kostnadsdifferensen kan karaktäriseras som organisatoriska, marknadsrelaterade, strategiska, relationsbaserade samt kulturella. Rekommendationer för fortsatt forskning: Vi tror att det kan vara lämpligt att göra en studie där forskarna tar fram ett åtgärdsprogram som syftar till att lösa de problem vi identifierat för att bättre nå fram till den uppsatta målkostnaden ska bli bättre. En studie kan även göras som syftar till att gå igenom Atlets kalkyler och kalkylmetodik och jämföra detta med den forskning som finns inom området.