Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Helgesson, Karin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    "Mesia e dom ju inte" En studie av ju, väl och nog i ett samtal mellan ungdomar
    (2000) Helgesson, Karin; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket
    I tal modifierar vi ofta det vi säger med små ord som ju, väl och nog. Gemensamt för dessa ord är att de inte tillför nytt informationsinnehåll till själva utsagan, utan snarare anger talarens inställning till den. Det har tidigare forskats en hel del kring dessa små ord, som fått skiftande benämningar, till exempel talaktsadverbial och modala satsadverbial. SAG, Svenska Akademiens grammatik, kallar dem modala satsadverbial. Jag blev intresserad av att undersöka om dessa ord fungerar så som tidigare forskning visat i ett autentiskt talspråksmaterial, både vad gäller deras funktioner och var i satsen de förekommer. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka hur frekventa ju, väl, la och nog är i ett så kallat GSM-samtal, vilka funktioner de har där och var i satsen de förekommer. Samtliga undersökta adverbial är med frekventa i talspråk än i skriftspråk. Ju var mer frekvent i det samtal jag undersökta än i annat jämförbart talspråksmaterial, medan väl, la och nog var ungefär lika vanligt förekommande i det undersökta samtalet som i annat talspråksmaterial. De funktioner jag fann hos ju, väl och nog överensstämde i stort sett med de iakttagelser tidigare forskare gjort om adverbialens funktioner. Funktionerna hos ju, kan delas in i tre stora kategorier; konjunktionella, argumenterande och samhörighetsskapande ju. Funktionerna utesluter inte varandra. Hos väl fann jag huvudsakligen tre funktioner; att ange sannolikhet, att söka återkoppling och att mildra en värdering. Flera funktioner som tidigare forskare funnit hos väl och nog kunde jag inte finna i materialet, troligen därför att materialet var litet. I det undersökta samtalet har jag bara funnit belägg för nog placerat i satsens mittfält, och alla utom ett har som funktion att ange ovisshet. Det användes dessutom för att mildra en värdering. I 98% av ju-satserna och i samtliga väl- och nog-satser var det undersökta adverbialet placerat i satsens mittfält efter det finita verbet och före eventuella övriga satsadverbial. Funktionerna hos ju, väl och nog verkar vara stabila eftersom de inte tycks ha förändrats sedan 1970-talet då de undersökts av tidigare forskare. Möjligen kan ju, åtminstone i fasta kombinationer som de e ju, vara på väg att få en samtalsstrukturerande funktion. Genom att placera samtliga ju-, väl-, och nog-satser i ett satspositionsschema har jag kunnat finna flera intressanta talspråkliga drag i materialet, som återanvändande av vissa sekvenser och att utbrytningskonstruktioner är vanliga efter de e följt av ju, väl eller nog.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Platsannonsen i tiden. Den orubricerade platsannonsen 1955 - 2005
    (2011-04-28) Helgesson, Karin
    The aim of this thesis is to analyse potential changes in the genre of recruitment advertisement during the period 1955 to 2005, and investigate if changes in society can explain these changes in the genre. The study shows that some conventions regarding content, laoyut and style develops during the period. An important change is that information about the employer becomes an almost compulsory part of the advertisement by the end of the period. It also gets a salient place in the advertisement. The language/style is more conservative in some regards in the recruitment advertisements than in other genres. In the advertisement, an ideal applicant is constructed through the personal qualitaties asked for, the kind of benefits promised and information about preferred age and sex. During the whole period, one of the personal qualities most sought after is the ability to co-operate. This could be seen as a sign of the stability in Swedish working life. In the year of 2000, however, personal drive becomes the most desirable qualification instead of ability to co-operate. As the ideal candidate is constructed in the advertisement, so is the employer constructed as an attractive employer. The most common way of describing the employer during the whole period is as large, leading and expansive. At the end of the period there is a small but increasing amount of advertisements, which construct a new kind of employer identity more focused on advantages for the employee. During a period of fifty years, conventions for content, visual design and style develop in the recruitment advertisement. Some of these conventions are no longer in use when Internet becomes a competitor to the printed daily newspaper, but some are still used in recruitment advertisements on Internet. What is changing most is the view of the ideal candidate and the good employer. The way these are presented also affects the genre.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback