Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Hellberg, Johanna"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ångesten rann ut med blodet - en narrativ studie om tjejer som skär sig
    (2009-08-31T09:47:26Z) Hellberg, Johanna; Larsson, Caroline; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Syftet med studien är att, utifrån ett livshistorieperspektiv, undersöka betydelsen av ett självskadebeteende. Avsikten har alltså varit att undersöka vilken betydelse självskadebeteendet hade för respondenterna samt hur de kom ur sitt självskadebeteende. Vidare har studien för avsikt att undersöka hur respondenterna upplevde den vård de fick i samband med självskadebeteendet. Vi har använt oss utav följande frågeställningar för att undersöka ovanstående: - Vilken betydelse hade självskadebeteendet för respondenterna? - Hur kom respondenterna ur sitt självskadebeteende och kan man se någon specifik vändpunkt? - Hur upplevde respondenterna den vård de fick? Vi har i vår studie valt att använda oss av en narrativ metod vilket innebär att vi ur ett livshistorieperspektiv har undersökt våra respondenters självskadebeteende. Studien grundar sig således på tre respondenters berättelser. Genom att vi använt oss av denna metod har vi valt att redovisa respondenternas berättelser i sin helhet. Dock har vi delat upp berättelserna efter följande teman: Livet före självskadebeteendet, att leva med ett självskadebeteende, vändpunkten, behandling samt livet efter självskadebeteendet. Sista temat har vi dock valt att utelämna i analysen. Gemensamt för samtliga respondenter har varit att självskadehandlingarna i huvudsak har syftat till att lindra någon form av ångest och oftast har en känsla av lättnad infunnit sig vid själva skadehandlingen. Dock skiljer sig deras berättelser åt då diagnoser, familjeförhållanden och till och med självmordsförsök har format deras liv.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Lärares arbete och bemötande av elever med beteendeproblem
    (2008) Torgerson, Emelie; Hellberg, Johanna; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning: Syfte Syftet var att undersöka vad lärare menar är utmärkande för elever med beteendeproblem samt hur de bemöter och arbetar didaktiskt med dessa elever i skolan. Vidare var syftet att granska olika utarbetade metoder som läraren kan ta hjälp av i sitt arbete samt undersöka vad de tror det finns för orsaker till elevers beteendeproblem. Problemformuleringar - Vad menar lärare är utmärkande för beteendeproblem? - Hur menar lärare att de på bästa sätt kan bemöta elever med beteendeproblem? - Hur menar lärare att de kan vara ett stöd i det didaktiska arbetet för elever med beteendeproblem? - Vad finns det för olika utarbetade metoder? - Vad menar lärare att det kan finnas för orsaker till elevers beteendeproblem? Metod och material För att besvara våra problemformuleringar har vi inspirerats av fallstudien som forskningsansats. Vi har gjort kvalitativa intervjuer av verksamma lärare på en F-5 skola där vi har valt att spela in samtalen. Resultat Av våra resultat framkommer att det är oerhört viktigt att man som lärare är tydlig som person samt har en orga- niserad struktur för sina elever. Resultaten visar även att lärarna i vår undersökning inte använder sig av några vetenskapligt utarbetade metoder. Lärarna påtalar att orsaker till att elever har beteendeproblem kan ha att göra med biologiska orsaker samt sociala problem, dåliga lärare, föräldrarnas roll men även kemin i klassrummet mellan eleverna. Betydelse för läraryrket I vårt kommande yrke kommer vi dagligen att möta elever med olika typer av beteendeproblem. Att därför ha en kunskap inom ämnet samt att ha en förståelse för dessa elever ser vi som en viktig del i läraryrket. Det är också betydelsefullt att ha en insikt i hur man på ett medvetet och reflekterande sätt kan arbeta och bemöta elever med dessa problem. 1

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement