Browsing by Author "Hellberg, Sofie"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Analys av extra medel för studenthälsa 2021-2024(2025) Frisk, Sylva; Gillette, Maris; Hellberg, Sofie; Diarienummer: GU 2024/2414 (GU 2024/19)• Sedan 2021 tilldelar regeringen lärosäten särskilda medel för studenthälsa. Vid Göteborgs universitet har medlen, enligt rektorsbeslut, främst fördelats genom ett projektansökningsförfarande. Rapporten redovisar en analys av de beviljade medlen i relation till den intention som uttrycks i rektorsbeslutet. • Ett resultat är att en stor variation av insatser med syfte att förbättra eller främja studenthälsa har genomförts brett i organisationen. Flest insatser har varit riktade direkt mot studenter, några få har varit kompetenshöjande insatser riktade mot personal och några har inneburit undersökningar av olika slag. • Trots att ett fåtal insatser innebar kompetenshöjande insatser riktade mot personal så har mängden av insatser på institutionsnivå på olika sätt involverat ett stort antal lärare, studievägledare, handläggare och institutionsledningar, vilket torde ha ökat medvetenheten om studenters hälsa i många lokala kontexter. • Majoriteten av insatserna har uppfattats som framgångsrika av de som genomfört dem. I flera fall har de främjat social interaktion mellan studenter, haft positiv effekt på studieresultat samt stärkt studenters känsla av tillhörighet och sammanhang. • Avsaknaden av systematiska analyser av studenthälsa före och efter insatserna medför en svårighet för de som genomfört projekten att säga något om insatsens effekter på studenternas hälsa. • En stor andel insatser har avslutats efter att projektet genomförts och har därmed inte integrerats i ordinarie verksamhet. Oklarheter avseende mottagare av resultaten, budgetskäl eller bristande intresse från ledningar kan nämnas som vanligt förekommande orsaker till det. • Spridning av kunskaper och erfarenheter från genomförda insatser har, så när som i ett fall, varit sparsam och för det mesta begränsad till den lokala kontext där insatsen genomförts. • Projektformens fördel är att den möjliggjort att insatser och idéer har kunnat testas. En nackdel är att projektformen genererat insatser som har setts som ett tillägg till ordinarie verksamhet. Insatserna kan då också enkelt tas bort och bidrar sällan till någon mer långsiktig förändring av den ordinarie verksamheten. • Det kan noteras att insatsernas mycket sällan resulterat i någon förändring av undervisning eller kursupplägg. Det förstärker synen på studenthälsa som ett externt område/problem i förhållande till det som händer i klassrummet.Item The Biopolitics of Water: Technology, Subjectivity and Lifestyle in eThekwini Municipality, South Africa(2015-01-19) Hellberg, SofieWater issues have for a long time been of central political concern in South Africa due to the scarcity of the resource. During the apartheid era, the distribution of water was deeply intertwined with a nationalist and racist agenda. In the transition to democracy in 1994, water became an important issue, both symbolically and materially, for a redistribution of resources within the country. This thesis explores the effects of this shift in water politics in the local context of eThekwini municipality. The municipality has been argued to be an exemplary case in relation to global norms of water management. It has, however, also been the target of severe critique. Based on narrative interviews with water users in the municipality the thesis inquires into how the arrangement of water service delivery matters in terms of people’s lives. On the basis of these narratives, the thesis shows how water governance can be understood as biopolitically performative in the way that notions of Self and Other and distinctions between different lifestyles are shaped. Ultimately, such a biopolitical reading of the water users’ narratives illustrates how an implementation of the right to basic water can work so as to (re)produce, or further entrench, distinctions between different forms of life.