Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Hellgren, Frida"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Det börjar med skojbråk. Ett utvecklingsarbete som belyser problematiken med negativa mansnormer och att arbeta normmedvetet.
    (2025-02-28) Caban, Elisabeth; Hellgren, Frida; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Mäns våld är ett samhällsproblem där män är överrepresenterade i våldsbrott. Genom att utmana snäva könsroller och negativa mansnormer kan skolan bidra till att bryta strukturer som ligger till grund för våld i samhället Syftet med detta utvecklingsarbete är att undersöka om ett normmedvetet arbete kan bryta negativa könsnormer och maktstrukturer i skolmiljön samt främja elevernas normkritiska reflektion. Arbetet genomfördes på två fritidshem med elever i årskurs 2 och 3, där teorin om hegemonisk maskulinitet och identitet användes för att förstå normernas påverkan. Genom aktionsforskning, observationer, enkäter och gruppsamtal undersöktes elevernas förståelse av könsroller och relationer. Resultaten visade på positiva förändringar, såsom minskat fysiskt våld och en ökad förmåga att reflektera kring könsroller. Dock kvarstod negativa mansnormer hos en mindre grupp elever, vilket visade sig genom fortsatt användning av skojbråk och hård jargong. Arbetet belyser att långsiktiga och riktade insatser krävs för att förändra dessa normer. För att lyckas med normmedvetet arbete är goda relationer mellan pedagoger och elever samt organisatoriska förutsättningar avgörande. Detta utvecklingsarbete kan fungera som en grund för vidare forskning inom området.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback