Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Hjortenhag, Rebecka"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hantverkstekniker i slöjd
    (2023) Hjortenhag, Rebecka; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    I slöjdens styrdokument finns en bristande tydlighet kring begreppet hantverkstekniker. Det centrala innehållet i slöjdens kursplan framhåller att undervisningen ska behandla enkla respektive utvecklade former av hantverkstekniker, men hur undervisningen planeras och genomförs är helt upp till läraren själv att avgöra om. Syftet med denna studie är därav att få insikt i vilka hantverkstekniker som lärare inkluderar när de undervisar i slöjdens mjuka material samt vilken kunskapssyn som ligger bakom lärarnas didaktiska val av hantverkstekniker. Studiens syftar även till att belysa hur lärare resonerar kring progression i undervisning om hantverkstekniker. Studien är utförd genom semistrukturerade intervjuer där sex slöjdlärare har medverkat, lärarna fick även fylla i ett kvantitativt formulär inför intervjuerna. Resultatet från studien visar att maskinsömnad är slöjdens vanligaste hantverksteknik följd av handsömnad. Vidare visar resultatet att det som styr lärares didaktiska val vid undervisning om hantverkstekniker påverkas av flera olika faktorer. Några av dessa faktorer är ämnets kursplan och målet med undervisningen samt elevers motivation. Resultatet av hur lärare resonerar kring progression visade att progression för lärarna i studien handlade om att bygga vidare på tidigare kunskap, att lärare behöver göra didaktiska val för att främja progression samt att progression även är viktigt för elevers personliga utveckling.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback