Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Holm, Annelie"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”Det är ju bara att leka barn”
    (2010) Larsson, Emma; Holm, Annelie; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning: Undersökningen
 syftar
 till
 att
 belysa
 frågor
 om
 hur
 lärare
 tänker
 kring
 hur
 man
 kan
 arbeta
 med
 att
 utveckla
 och
 utmana
 elevers
 kreativitet
 och
 skapande
 inom
 estetisk
 verksamhet
 i
 gymnasiesärskolan.
 Min
 studie
 riktar
 sig
 främst
 till
 musiklärare
 som
 liksom
 jag
 måhända
 kommer
 att
 undervisa
i
särskolan
någon
gång
men
som
under
utbildningen
inte
fått
någon
specifik
utbildning
kring
detta.
 Jag
har
använt
mig
av
den
kvalitativa
undersökningsmetoden
intervju
och
har
intervjuat
tre
pedagoger
som
 alla
på
olika
sätt
arbetar
med
skapande
ämnen
inom
särskolan.
Analysen
av
det
insamlande
materialet
har
jag
 sedan
 gjort
 ur
 ett
 sociokulturellt
 perspektiv.
 I
 min
 undersökning
 fann
 jag
 ett
 antal
 komponenter
 vilka
 litteraturen
och
mina
informanter
ansåg
vara
viktiga
för
en
bra
undervisning.
Dessa
var
t
ex
trygghet,
ramar
 och
ett
medvetet
förhållningssätt.
På
grund
av
ett
litet
antal
informanter
kan
jag
av
min
studie
inte
dra
några
 generella
 slutsatser.
 Detta
 var
 heller
 inte
 min
 avsikt
 utan
 jag
 ville
 ta
 tillfället
 i
 akt
 att
 belysa
 och
 reflektera
 över
vissa
enligt
mig
viktiga
frågor.
Det
finns
nog
inte
någon
gyllene
regel
för
hur
elevers
kreativitet
utmanas
 och
utvecklas
men
måhända
finns
det
två
gyllene
R:
relationer
och
ramverk.
 
 

  • No Thumbnail Available
    Item
    Fröken, får vi spöka snart? - att skapa texter på ett lustfyllt sätt i Tragetonsarbetet
    (2009) Larsson, Emma; Holm, Annelie; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Syfte: Det primära syftet med att skriva ett examensarbete är att fördjupa den egna kunskapen i lärarprofessionen. Därför är vårt övergripande syfte med denna uppsats är att utveckla en djupare förståelse kring hur en pedagog arbetar kring skapandet av text på ett lustfyllt sätt i läs- och skrivmetoden Att skriva sig till läsning. Metoden i sin korthet går ut på att barn utvecklar sin läs- och skrivförståelse med hjälp av datorer. Vi vill med uppsatsen också poängtera vikten av att sätta sig in i de olika metoderna kring läs- och skrivutveckling. Vi ser detta som ett villkor för att kunna skapa en lustfylld och stimulerande miljö för alla barn, oavsett deras erfarenheter och förutsättningar. Metod: Metoden vi använt oss av är en intervju, samt observationer. Vi har också tagit del av en rapport ifrån Mölndals Trageton-projekt. Utöver detta har vi fått tillgång till ett barns producerade text, där dess utveckling går att observera. Resultat: Resultatet visar hur pedagogen arbetar kring skapandet av text i arbetssättet Att skriva sig till läsning för att bidra till ett lustfyllt lärande. Av resultatet framgår det tydligt att hon anser att metoden är väldigt positiv för eleverna. Detta i synnerhet för de barn med motoriska svårigheter med att utforma text med hjälp av penna och papper. För att få en bredare bild hur metoden fungerar har vi också tagit del av en rapport om Mölndals Trageton- projekt. Vi kan med hjälp av detta projekt konstatera att det även förekommer problematik då detta arbetssätt ska införas i klassrummet. Detta är en kontrande aspekt till det positiva synsätt som pedagogen i vårt arbete har. Relevans för läraryrket: Vi ser Att skriva sig till läsning som en metod som ger en förutsättning för barnens läs- och skrivutveckling, men också ger dem en introduktion till dagens informationssamhälle där datorer har blivit en central del av vardagen. Vårt samhälle utvecklas i rasande fart, och här följer den tekniska utvecklingen. Som vi vet ska samhället speglas i skolverksamheten och det är därför viktigt att skolan följer med i den tekniska utvecklingen. Utöver att belysa en metod som använder sig av datorn som verktyg för lärande, vill vi också att vårt arbete ska ge en inblick hur arbetsmetoden kring Trageton är bra då man vill arbeta utifrån en elevs egna förutsättningar, samt skapandet av en lustfylld start på sin läs- och skrivutveckling.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback