Browsing by Author "Holm, Annelie"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”Det är ju bara att leka barn”(2010) Larsson, Emma; Holm, Annelie; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning: Undersökningen syftar till att belysa frågor om hur lärare tänker kring hur man kan arbeta med att utveckla och utmana elevers kreativitet och skapande inom estetisk verksamhet i gymnasiesärskolan. Min studie riktar sig främst till musiklärare som liksom jag måhända kommer att undervisa i särskolan någon gång men som under utbildningen inte fått någon specifik utbildning kring detta. Jag har använt mig av den kvalitativa undersökningsmetoden intervju och har intervjuat tre pedagoger som alla på olika sätt arbetar med skapande ämnen inom särskolan. Analysen av det insamlande materialet har jag sedan gjort ur ett sociokulturellt perspektiv. I min undersökning fann jag ett antal komponenter vilka litteraturen och mina informanter ansåg vara viktiga för en bra undervisning. Dessa var t ex trygghet, ramar och ett medvetet förhållningssätt. På grund av ett litet antal informanter kan jag av min studie inte dra några generella slutsatser. Detta var heller inte min avsikt utan jag ville ta tillfället i akt att belysa och reflektera över vissa enligt mig viktiga frågor. Det finns nog inte någon gyllene regel för hur elevers kreativitet utmanas och utvecklas men måhända finns det två gyllene R: relationer och ramverk.Item Fröken, får vi spöka snart? - att skapa texter på ett lustfyllt sätt i Tragetonsarbetet(2009) Larsson, Emma; Holm, Annelie; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSyfte: Det primära syftet med att skriva ett examensarbete är att fördjupa den egna kunskapen i lärarprofessionen. Därför är vårt övergripande syfte med denna uppsats är att utveckla en djupare förståelse kring hur en pedagog arbetar kring skapandet av text på ett lustfyllt sätt i läs- och skrivmetoden Att skriva sig till läsning. Metoden i sin korthet går ut på att barn utvecklar sin läs- och skrivförståelse med hjälp av datorer. Vi vill med uppsatsen också poängtera vikten av att sätta sig in i de olika metoderna kring läs- och skrivutveckling. Vi ser detta som ett villkor för att kunna skapa en lustfylld och stimulerande miljö för alla barn, oavsett deras erfarenheter och förutsättningar. Metod: Metoden vi använt oss av är en intervju, samt observationer. Vi har också tagit del av en rapport ifrån Mölndals Trageton-projekt. Utöver detta har vi fått tillgång till ett barns producerade text, där dess utveckling går att observera. Resultat: Resultatet visar hur pedagogen arbetar kring skapandet av text i arbetssättet Att skriva sig till läsning för att bidra till ett lustfyllt lärande. Av resultatet framgår det tydligt att hon anser att metoden är väldigt positiv för eleverna. Detta i synnerhet för de barn med motoriska svårigheter med att utforma text med hjälp av penna och papper. För att få en bredare bild hur metoden fungerar har vi också tagit del av en rapport om Mölndals Trageton- projekt. Vi kan med hjälp av detta projekt konstatera att det även förekommer problematik då detta arbetssätt ska införas i klassrummet. Detta är en kontrande aspekt till det positiva synsätt som pedagogen i vårt arbete har. Relevans för läraryrket: Vi ser Att skriva sig till läsning som en metod som ger en förutsättning för barnens läs- och skrivutveckling, men också ger dem en introduktion till dagens informationssamhälle där datorer har blivit en central del av vardagen. Vårt samhälle utvecklas i rasande fart, och här följer den tekniska utvecklingen. Som vi vet ska samhället speglas i skolverksamheten och det är därför viktigt att skolan följer med i den tekniska utvecklingen. Utöver att belysa en metod som använder sig av datorn som verktyg för lärande, vill vi också att vårt arbete ska ge en inblick hur arbetsmetoden kring Trageton är bra då man vill arbeta utifrån en elevs egna förutsättningar, samt skapandet av en lustfylld start på sin läs- och skrivutveckling.