Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Holm, Elin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Former av samspel i tamburen En kvalitativ studie om samspel mellan förskollärare och barn i tamburen.
    (2015) Holm, Elin; Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Sammanfattning Syftet med vår studie är att skapa en förståelse för hur olika former av samspel mellan pedagog och barn i tamburen kan komma till uttryck, beroende på förutsättningar och den atmosfär som framträder starkast i verksamheten. Våra frågeställningar är: - Vilka former av samspel kommer till uttryck mellan pedagog och barn i tambursituationen? - Vilka förutsättningar i verksamheten enligt pedagogerna kan påverka former av samspel mellan pedagog och barn i tamburen? Vi har i denna undersökning använt oss av en kvalitativ studie, med en utvecklingspedagogisk ansats. För datainsamling har vi använt metoderna video observation och genomfört ett informellt samtal med arbetslaget. Resultat av studien visar att det förekommer olika former av samspel i tamburen. Däremot vilka former av samspel det är som kommer till uttryck beror på vilken atmosfär som ter sig i tamburen, det i sin tur beror på vilka faktorer och förutsättningar i verksamheten som finns för stunden. Målet med studien är att väcka intresse för andra verksamheter, utöver den som studien genomfördes på, att studera hur deras samspel med barnen ter sig i tamburen. Och därmed lyfta fram kommunikationen i tamburen som mer än bara ett rum för utgång eller ingång.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Högläsning för yngre barns språkutveckling
    (2012) Berg, Sophie; Holm, Elin; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Vårt mål med undersökningen var att studera förskollärarens intentioner gällande språkutveckling med fokus på högläsning. Vi ville få en större inblick i hur högläsning användes på förskolorna och hur det kunde främja barnens språkinlärning. Språk är en mycket stor del av vårt liv, för med hjälp av språket förmedlar vi våra tankar, känslor och erfarenheter. Med språket som verktyg kan vi kommunicera med andra människor och på så sätt förmedla vår historia. Genom att läsa högt för barn stimuleras deras ordförråd, talspråk, tänkande, m.m. Högläsning är enligt oss något som bör få stor del i förskoleverksamhetens pedagogiska arbete. Våra huvudfrågor - Hur används högläsning på förskolorna? - Vad tycker pedagogerna är det viktigaste med högläsning? - Hur resonerar pedagogerna om högläsning och språkutveckling? I studien ingick tre förskolor och fyra pedagoger. Vi utförde intervjuer och observationer på de förskolor vi haft VFU. Resultatet har sammanfattats utifrån de olika metoddelarna. Det visar att förskolepersonalen har god kunskap om högläsningens effekt. Hur de arbetar och syftet med arbetet varierar från förskola till förskola. Vi har analyserat/diskuterat resultatet utifrån tidigare forskning och Lpfö98/10. Arbetet i förskolan kräver mycket av förskollärare. De ska anpassa verksamheten efter olika individers behov och förkunskaper. När barn med olika modersmål blandas i samma grupp blir detta än mer komplext. Forskning visar att genom högläsning för barn utvecklar man deras språkliga kunskaper oavsett modersmål. Därför anser vi att det är viktigt att arbeta med regelbunden högläsning i förskolan. Våra förhoppningar var att fördjupa vår kunskap inom ämnet och att vi ska kunna nyttja resultatet i vår kommande profession. Eftersom Sverige idag är ett mångkulturellt land anser vi att det är viktigt att främja alla barns språkutveckling redan i tidig ålder.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback