Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Holmgren, Cecilia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Vilka parametrar påverkar lönsamheten för hotellföretag? - en kvantitativ studie av RevPAR i Göteborg
    (2014-07-02) Einarsson, Carolina; Holmgren, Cecilia; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Denna kandidatuppsats har analyserat interna parametrar som påverkar lönsamhetsmåttet RevPAR (Revenue Per Available Room/intäkt per tillgängligt rum) för hotellföretag i staden Göteborg. Syftet är att få en djupare förståelse för vilka interna parametrar som påverkar lönsamhet, samt hur och i vilken utsträckning. Studien baserades på en teoretisk referensram bestående av “Resource-based view” och flertal tidigare studier inom ämnet. Det senare ledde till ett val av tio interna parametrar, med tillhörande hypoteser för undersökningen. Empirin framställdes av insamlade värden från ett urval på 34 hotellföretag. Efter en stegvis regression och en korrigering för multikollinearitet avlägsnades fyra parametrar då de förlorade signifikans. En multipel regression och sex hypotestest utfördes sedan på den nya modellen. Detta resulterade i följande signifikanta parametrar; antal rum, antal stjärnor, konferensfaciliteter, avstånd från centrum, kostnadsfri parkering och antal anställda. Studiens resultat bekräftade den bakomliggande teorin som menade att det inte finns någon applicerbar modell för hela världen om vilka parametrar som påverkar lönsamhet hos hotell. För Göteborg visade konferensfaciliteter och därmed affärsgäster som betydande del av kundbasen störst positiv påverkan på RevPAR, därför bör denna interna parameter prioriteras vid strategiska beslut.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback