Browsing by Author "Holmquist, Louise"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item En studie om köpprocessen hos konsumenter som har valt en delvis vegetarisk kost(2019-06-20) Persson, Hanna; Holmquist, Louise; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenDe senaste åren har en stark vegetarisk trend vuxit fram, där vegetariska produkter och varumärken har tagit allt större plats. Flera källor menar att antalet konsumenter som i varierande mån byter ut kött mot vegetariska alternativ har ökat, men kunskapen kring denna konsumentgrupp är begränsad. Syftet med denna uppsats var att skapa större förståelse för vad som karaktäriserar köpet av mat och livsmedel hos konsumenter som väljer att äta en delvis vegetarisk kost. Detta ledde till frågeställningen: Vad karaktäriserar köpprocessen hos konsumenter som väljer att äta en delvis vegetarisk kost? Köpprocessens fem steg har använts för att besvara frågeställningen (Kotler och Keller, 2011). Dessa fem steg är motivutveckling, informationssökning, utvärdering av alternativ, köpbeslut och efterköpsbeteende. Resultatet byggde på en kvalitativ forskningsmetod där semistrukturerade intervjuer användes för att samla in empiriska data. Åtta studenter från Handelshögskolan i Göteborg tillfrågades, där alla aktivt hade valt att utesluta kött ur sin kost i varierande utsträckning. Respondenterna var medvetna om hur deras konsumtion påverkar samhället och miljön. De motiverades främst av miljömässiga skäl, men även av hälsa och djuretiska frågor. Respondenterna påverkades mycket av personer i sin närhet under köpprocessens gång. De prioriterade också andra attribut vid köp av vegetariska produkter jämfört med vid köp av andra livsmedel. De associerade sig i större utsträckning med termen “medveten” jämfört med termen “vegetarian”. Vissa tendenser fanns på att de upplever dissonans då de fortfarande konsumerar kött samtidigt som de uttrycker en oro för miljön och köttproduktionens påverkan. Trots det smala urvalet kunde vissa indikationer kring denna konsumentens köpprocess utläsas. Några av dessa är att de besitter mycket kunskap, att informationsinsamling sker kontinuerligt och att den sociala omgivningen är av stor vikt.Item The Power of Committed Consumers: A Quantitative Study of Branded Online Communities’ Impact on Brand Perception(2021-07-02) Holmquist, Louise; Muhl, Alexandra; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate SchoolThis study aims to explore how interaction drivers in a branded online community impacts the brand perception among members of a community. Understanding brand perception is important since brand management is crucial for differentiating on the market. This study examines a branded online community, which is a community created and hosted by a brand. By examining previous research, four drivers for interaction and two influential components have been identified as important factors to understand the impact on brand perception. By using a quantitative research method, an online survey was distributed in a Facebook community (N=528). The results suggest that engagement within the community will have a large impact on members’ brand perception. All content within the branded online community will be associated with the brand, which is a risk since the content is usergenerated and difficult to control. The brand must establish a level of involvement that will encourage user-generated content and ensure relevance, while not interfering with the conversations in the community. This will generate high engagement among consumers, which is shown to be key to raise brand perception.