Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Hultqvist, Johan"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Tidsbokning som Intelligent system Konsten att uppskatta tid
    (2009-06-30T05:47:12Z) Hultqvist, Johan; Johansson, Mattias; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information Technology
    Ett av de mest grundläggande problemen som människan har försökt att lösa med hjälp av artificiell intelligens, är bedömning och schemaläggning av tid. Anledningen till detta är att tidsoptimering kan leda till en effektivare verksamhet och leda till kostnadsbesparingar. Med Internet finns nya möjligheter för elektronisk tidsbokning, men alla typer av kunder kräver inte samma tidsåtgång, vilket leder till problematik för företagen gällande uppskattning och bedömning av tid. En vanlig lösning på problemet är att tillämpa ett så kallat expertsystem. Ett expertsystem besvarar frågor från användaren genom att dra logiska slutsatser baserade på fördefinierade regler och en lagrad kunskapsbas. Med hjälp av personas, det vill säga fiktiva användarmodeller med avsikt att kartlägga ens verkliga kunders behov, mål och vanor, kan man dessutom öka systemets konsulteringsprecision. Den här uppsatsen är en kvalitativ studie med avsikt att utreda vilka komponenter som ett tidsbokningssystem bör ha för att kunna bedöma tidsåtgång utifrån olika kunders specifika behov och hur detta kan lagras i ett intelligent system. För att kunna besvara frågeställningen genomfördes tre stycken kvalitativa intervjuer med experter från olika branscher där fokus ligger på unika klientbehandlingar och där kundens behov styr behandlingsform. De empiriska frågorna baserade sig på vår teoretiska utgångspunkt där vi funnit och valt ut ett antal övergripande teman, i ett försök att utröna om de utvalda respondenterna kan urskilja olika kundtyper, dessa kundtypers behov och hur detta påverkar varje kunds unika tidsåtgång. Det övergripande resultatet av undersökningen är att varje konsult vill ha kontroll på sin egen verksamhet och försöka styra kundernas bokningar efter eget tycke. För att på bästa sätt uppnå en optimal tidsuppskattning genomförs en grundlig kartläggning av kunders behov. För detta behövs standardiserade frågor och expertkunskap. Ett problem som tillämpning av expertsystem kan lösa.
  • No Thumbnail Available
    Item
    VIRTUELLA COMMUNITIES SOM INFORMATIONSKÄLLA Ett hjälpmedel för konsumenter
    (2005) Hultqvist, Johan; Göteborg University/Department of Informatics
    Denna studie har syftet att undersöka hur virtuella communities fungerar som informationskälla och hur de påverkar användarna av dessa communities ur ett konsumentperspektiv. Studien genomfördes i tre steg med en inledande teoristudie följt av en observation av hur kommunikation och informationsspridning går till på tre stycken communities. Dessa två förberedande steg låg till grund för den huvudsakliga delen av studien som bestod av en enkät med utredningsfrågor avsedd för användarna av de virtuella communities som undersökts. Enkäten syfte var att undersöka användarnas attityder till den information de inhämtar från communities och hur de använder sig utav den. Resultatet visar på en stor tillförlitlighet till den information som inhämtas men också en medvetenhet om att felaktigheter kan förekomma. Virtuella communities är en klart viktig informationskälla för användarna där de inhämtar en stor del av sin information och denna information påverkar dem som konsumenter i mycket stor utsträckning.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback