Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Igelstad, Amanda"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Metakognitiva dialoger med stöd av digitala kommunikationsverktyg i förskolan Ett utvecklingsarbete
    (2025-01-16) Igelstad, Amanda; Leidhagen, Cecilia
    Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare kan använda digitala verktyg som Ipad och projektor som kommunikationsverktyg i mindre grupper för att stödja barns kommunikativa förmågor. Studien baseras på utvecklingspedagogisk teori och fokuserar på två forskningsfrågor: Hur dessa verktyg kan användas med stöd av metakognitiva dialoger och vilka erfarenheter, inställning och utmaningar förskollärarna möter. Metodologin består av enkätsvar från två förskollärare och en barnskötare samt observationer av två aktioner. Enkäten gav en nulägesbild av användningen av digitala verktyg, medan observationerna fokuserade på specifika undervisningssituationer. Data analyserades med tematisk analys och en teoretisk ansats. Resultaten visar att förskollärarna är positiva till digitala verktyg och ser dem som värdefulla för att förbättra kommunikationen och engagemang bland barnen. Vanliga fördelar är ökat engagemang och användning av interaktiva berättelser, men det finns även utmaningar som tekniskt problem och behov av fortbildning. Observationerna visade att digitala verktyg kan ha en positiv inverkan på barns kommunikativa förmågor genom att uppmuntra reflektion och delning av tankar genom metakognitiva dialoger. Sammanfattningsvis visar studien att digitala verktyg, när de används medvetet och strategiskt genom förskollärarens didaktiska val, kan främja barns kommunikativa förmågor och ge pedagogiskt mervärde i undervisningen. Förskolläraren har använt specifika metoder och digitala verktyg för att skapa en engagerande och interaktiv miljö som stödjer barnens kommunikationsförmågor. Dessa didaktiska val har visat sig vara effektiva för att öka engagemanget och uppmuntra reflektion och delning av tankar, tros de utmaningar som tekniska problem och behovet av fortbildning kan innebära.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback