Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Inerot, Eva"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Lärares uppfattning om en digital fonemiskt inriktad läsintervention för elever i särskolan som är i behov av AKK
    (2021-08-10) Mark, Anna-Charlotta; Inerot, Eva; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology
    Studiens syfte var att undersöka hur lärare uppfattar en digital fonemiskt inriktad intervention för att främja läsutveckling hos särskoleelever som är i behov av Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). Fyra semistrukturerade dyadintervjuer utfördes med lärare. Intervjuerna transkriberades och analyserades i enlighet med tematisk analys. Analysen gav följande huvudteman: Interventionens positiva påverkan på eleverna, stöd i undervisningen, ramfunktioner i interventionen och framtida undervisning. Resultatet visade på att de allra flesta av lärarna ansåg att läsinterventionen erbjöd en fullgod lättadministrerad metod för läsundervisning. Majoriteten av lärarna uppgav att deras elever ökat sin fonemiska inlärning under läsinterventionen. Över hälften av lärarna uppgav att fokuset på avkodning i undervisningen troligen blivit större under interventionen. Flera av lärarna såg eller påmindes om behovet av många upprepningar för att möjliggöra att ny kunskap befästs hos denna elevgrupp. Resultaten är av intresse för utformning av läsundervisning för elevgruppen. Mer kunskap behövs dock vilket lyfts i diskussionen.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement