Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Isaksson, Anna"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Cybersäkerhet i kommunala korridorer
    (2024-01-22) Isaksson, Anna; Ragnarsson, Marcus; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan
    Syfte: Studiens syfte är att få förståelse för existerande uppfattningar, strategier och hantering av cyberhot som den kommunala förvaltningen utsätts för i samband med den accelererande digitaliseringen samt utvecklingen av artificiell intelligens. Teori: Den teoretiska referensramen utgår ifrån fem teman: AI, trög förvaltning i accelererande omvärld, arbetsmetoder kopplat till cybersäkerhet, medvetenhet och förberedelse/kapacitet. Metod: Studien genomfördes med en kvalitativ intervjustudie, där totalt sju chefer i tre olika kommuner intervjuades med semi-strukturerade intervjuer. Resultat: Studiens resultat visat att anställda inom den kommunala verksamheten är medvetna om de cyberhotet som finns samt att hotet har ökat i takt med den accelererande digitaliseringen. Vidare kan det konstateras att det både finns risker och möjligheter med användning av AI-teknik som både kan försvara och utsätta en verksamhet. Det förekommer arbetsmetoder kopplat till cybersäkerhet i de olika förvaltningarna men en variation i utbredhet. Det finns tydligt utrymme för förbättring och en önskan om stöd från andra aktörer.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Utomhuspedagogik i fritidshem.
    (2024-02-21) Karlsson, Julia; Isaksson, Anna; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Då det råder brist på forskning om utomhuspedagogik inom fritidshem, är syftet med studien att undersöka hur lärare beskriver utomhuspedagogik som pedagogisk aktivitet inom fritidshem. För att få svar på syftet utgick vi från följande tre frågeställningar: Hur beskrivs och definieras utomhuspedagogik av lärare i fritidshem? Hur beskrivs arbetet med elevernas lärande vid utomhuspedagogiska aktiviteter? Vilka möjligheter och hinder talar lärare i fritidshem om vid utomhusaktiviteter? Studien har utgått från en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer där sex stycken utbildade lärare i fritidshem har deltagit. Som övergripande teori för att analysera resultatet har studien utgått från Deweys lärandeteori, utöver det lyfts didaktiken som ett stöd vid analys av resultatet. Resultatet visar att lärarna upplever utomhuspedagogik som en lärmiljö där eleverna ges möjlighet att lära sig på fler sätt genom praktiskt utförande och att lärandet sker i sin rätta kontext, exempelvis genom att lära sig om naturen genom att vistas i den. Däremot blir det tydligt att lärarnas egna intresse för ämnet har stor betydelse för om utomhuspedagogik utförs eller inte. I resultatet framkommer det också att lärarna ser både möjligheter och hinder med utomhuspedagogik. Det ses bland annat som positivt att eleverna ges möjlighet att utforska tillsammans och att utomhuspedagogik kan bidra till frihet när eleverna har större yta att röra sig på. De hinder som nämns är exempelvis vädret, kläder och att det kan vara svårare att hålla ordning på gruppen utomhus. Vidare lyfts de förutsättningar som påverkar elevers lärande vid utomhusundervisning, vilket är tillgången till och utformningen av närmiljö samt skolgård. Trots att alla lärarna har tillgång till grönområden är det inte alla som gör utflykter på grund av olika begränsningar. Dessutom skiljer sig det faktiska användandet av utomhuspedagogik åt mellan lärarna, där några använder sig av det mer än andra. De som använder det beskriver att undervisningen möjliggör praktiskt lärande kopplat till platsen för lärandet, men också att undervisningen är utforskande och upplevelsebaserad.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement