Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Ivarsson, Oskar"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Balancing Conflicting Interests -A Case Study of the Sahlgrenska University Hospital
    (2011-06-30) Gelin, Philip; Ivarsson, Oskar; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Problem background: The Swedish health care system is experiencing increases in demand at the same time as funds and resources remains at a static level. Consequently, efficiency has become a vital part of hospital management and aims at maintaining the same level of quality and accessibility of healthcare services while minimising the use of resources. Hospital management is, however, made out of a strong medical profession and exposed to conflicting interests related to the process of improving efficiency. We have therefore chosen to study how the medical profession and conflicting interests affect the process of improving efficiency at a specific hospital, the Sahlgrenska University Hospital. Aim of study: The aim of this thesis is to investigate how managers at the Sahlgrenska University Hospital handles conflicting interests that arise from the pressures of creating a more efficient organisation. Furthermore, we aim to study how the presence of the medical profession affects the process of creating better efficiency. Limitations: Our thesis was conducted as a case study of the Sahlgrenska University Hospital. A significant drawback to the scientific credibility of the thesis is that only three clinic managers have been interviewed. Method: The thesis has taken the form of a case study that has been conducted with a qualitative research approach. The empirical study consists of five personal interviews and has together with the theoretical framework been the basis for the analysis of the thesis. Conclusion: The medical profession does not oppose the process of making the hospital more efficient as long it is beneficial to the individual patients. However, we have identified that the present management control system has failed to balance conflicting interests and those have become amplified through a focus on cost reduction. We have, therefore, recognised that a management control system that successfully achieves to balance conflicting interests is needed in order to create a sustainable hospital management and avoid opposition from the medical profession concerning the process of making the Sahlgrenska University Hospital more efficient.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Prestationsmätning i växande och stabila små och medelstora företag
    (2007-05-09T13:07:52Z) Grundberg, Carl; Ivarsson, Oskar; Nilsson, Andreas; Göteborg University/Department of Business Administration
    Bakgrund och problem: Prestationsmätning har under de senaste decennierna varit ett hett debatterat område och kritik har framförts mot att förlita sig enbart på finansiella mått i sin styrning. Det har lett till ett skifte mot en mer balanserad prestationsmätning innehållande både finansiella och icke-finansiella mått, kallad integrerad prestationsmätning. Ett grundläggande problem är att endast en liten del av forskningen som bedrivits på området har varit fokuserad på små och medelstora företag. Syften: Syftet med denna studie är att beskriva tillämpningen av PM hos växande och stabila SMF. Denna beskrivning har vi för avsikt att jämföra med en teoretisk modell för integrerad PM för att åskådliggöra eventuella gap mellan teorin för integrerad PM och den praktiska tillämpningen. Ett delsyfte är att diskutera och utvärdera eventuella gap mellan teori och praktik utifrån de karaktärsdrag som är specifika för SMF. Metod: Genom kvalitativa intervjuer med ledningspersoner inom svenska små och medelstora företag skapade vi oss en bild utav hur de använder prestationsmätning. Denna bild ställdes mot en normativ teoretisk beskrivning utav prestationsmätning, varpå gap åskådliggjordes. Dessa gap diskuterades utifrån situationsteorier och typiska karaktärsdrag för små och medelstora företag. Resultat och slutsatser: Vi har identifierat en rad gap mellan den teoretiskt framställda idealbilden för integrerad prestationsmätning och den verkliga tillämpningen i svenska små och medelstora företag. Gemensamt för de stabila företagen och de företag som befunnit sig i tillväxt är att prestationsmätningen saknar en strategisk koppling, är förhållandevis statisk och till viss del obalanserad. Dessutom fann vi att tillväxtföretagen har en mer relevant prestationsmätning som i högre grad än i de stabila stimulerar till förbättring. Faktorer som visat sig kunna påverka prestationsmätningens egenskaper är externa krav, företagets storlek, tekniska hjälpmedel och företagets strategiska mognad. Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att verifiera vår studie med en mer kvantitativ studie. Det skulle ge ett underlag för att bekräfta eller förkasta våra slutsatser. En annan intressant forskningsfråga är att gå in på djupet och undersöka huruvida de gap vi identifierat beror på att prestationsmätningen är outvecklad och bristfällig eller om den uppfyller de behov som finns för svenska små och medelstora företag.
  • No Thumbnail Available
    Item
    En Studie av ABB:s Interna M&A-Funktion -Hur är denna organiserad och vaför har de valt att ha en sådan funktion "in-house"?
    (2012-05-09) Danielsson, Isak; Ivarsson, Oskar; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund: Företagsförvärv och dess omkringliggande aktiviteter är ett fenomen som beskrivits i en mängd tidigare studier. M&A har alltmer kommit att utvecklas till ett strategiskt verktyg för icke-­‐organisk tillväxt och många företag har valt att bilda interna funktioner för att hantera detta. Inom ABB finns just en sådan funktion, vilken bildades år 2000 och som därefter kontinuerligt expanderat. Denna funktion genomför aktivt en mängd förvärv årligen och investerade mellan år 2008 och 2010 två miljarder dollar på förvärv och sammanslagningar vilket ledde till 24 nya bolag inom koncernen. Syfte: Syftet med studien är att bidra med en närgående och explorativ observation av en funktion inom ABB som uteslutande sysslar med att organisera och genomföra M&A. Hur organiserar och genomför M&A-­‐funktionen sina företagsförvärv och varför har ABB valt att ha en intern M&A-­‐funktion när forskningen pekar på att merparten av alla förvärv är värdeförstörande är de frågeställningar som studien utgår från. Avgränsningar: Uppsatsen studerar närgående M&A-­‐funktionen inom ABB, men gör inga jämförelser med andra företag varför heller inga generella slutsatser om hur en M&A-­‐ funktion organiseras kan dras. Några slutsatser om hur mycket värde förvärven skapar för aktieägarna kan heller inte dras då en sådan ansats hade krävt en djupare analys av ett eller flera förvärvade företag och aktiekursens påverkan av andra omständigheter. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie på ABB:s interna M&A-­‐funktion. Uppsatsen har tagit formen av en både deskriptiv och explorativ ansats. Den empiriska studien baseras på fem personliga intervjuer med personer anställda inom ABB:s M&A-­‐funktion i Zürich. Empirin har sedan analyserats utifrån det framtagna teoretiska ramverket i uppsatsen. Slutsats: Arbetet med att genomföra ett företagsförvärv är inom ABB organiserat via en indelning i tre olika faser; strategi-­‐, transaktions-­‐ och integreringsfas. I de två inledande faserna finns institutionaliserade processer och rutiner som förenklar möjligheten att bibehålla den dynamiska förmåga som beskrivs i litteraturen och som enligt författarna anses avgörande för att kunna variera mellan rutinmässigt beteende och ad hoc-­‐beteende. Denna förmåga saknas dock i integreringsfasen som i nuläget är starkt utpräglad av ett ad hoc-­‐beteende. För att lyckas med strategin att nå tillväxt via förvärv så krävs det att ett företag har en intern och bestående M&A-­‐funktion som på regelbunden basis genomför förvärv. Detta för att inom funktionen lyckas bygga upp den erfarenhet och ta fram de ramverk som är nyckelfaktorer för M&A-­‐projektens framgång. Förslag på vidare forskning: Författarna tycker att det vore intressant att studera hur ABB:s aktieägarvärde har påverkats av alla de förvärv som genomförts sedan funktionens bildande år 2000. Intressant vore även att studera vilka skillnader som finns mellan ABB:s och andra företags tillvägagångssätt under en förvärvsprocess.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback