Browsing by Author "Jönsson, Emelie"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
- Item Do Swedish students differ from each other and the general population in terms of patience and risk taking?(2019-07-02) Jönsson, Emelie; Persson, Therese; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate SchoolDo student samples provide insights that are generalizable to the general public? Could the results be affected by what study area or study year the students are in? Using student samples is an ongoing debate in economic research and we look at this problem in terms of time and risk preferences. Using survey data on students and non-students in Sweden, we study if there are any differences in patience and risk taking between the two samples. We also investigate whether time and risk preferences differ between genders. In addition, we analyze whether what kind of students that are used affects the results which, to the best of our knowledge, has never been studied before. We find no significant differences in time/risk preferences between the two samples and a gender difference is only found in the general sample. Our most important results are that study area and years at university have a significant effect on time and risk preferences which indicates that it is important to consider what type of students are used as subjects.
- Item Female Education and Gender Inequality - A study of Indian children´s enrolment and future outcomes(2017-07-03) Jönsson, Emelie; Nikkhoo, Tina; University of Gothenburg/Department of Economics; Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikThe objective of this thesis is to investigate the educational gender inequality and the differences among boys’ and girls’ educational attainment and outcomes in India. India is considered to be the most fast growing economy in the world but there are still major gaps between men and women, already apparent at young ages. Son preferences in Indian families has led to low female literacy rates compared to male where girls have less opportunities to attend school. By using panel data on 3,000 children in four different periods of time, we estimate the effect of a negative income shock on enrolment rate for boys and girls in Andhra Pradesh and Telangana. The shock appears to have a negative significant effect on both girls and boys’ enrolment rate which drops when the household has been affected by the shock. However, no evidence was found that enrolment has an effect on health or income, for either girls or boys.
- Item Journalistiken är nu i ett förhållande med Sociala Medier(2013-04-12) Jönsson, Emelie; Mickelsson, Sandra; University of Gothenburg/Department of Journalism, Media and Communication; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; University of Gothenburg/Department of Journalism, Media and Communication; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSlutsats. Eftersom vår huvudfråga var hur de sociala medierna påverkar journalistiken, hade vi inga förväntningar på att få ett entydigt, självklart svar. Frågan är bred, med många aspekter. Ett medvetet kardinalfel. Och svar har vi faktiskt fått.
- Item Trygga vårdnadshavare för trygga barn(2024-10-10) Hallenbo, Frida; Jönsson, Emelie; Löfmark, Linn; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeEnligt läroplanen är det arbetslagets ansvar att se till att en god introduktion erbjuds till barn och familj. Vårdnadshavarna ska även få möjlighet till delaktighet i verksamheten samt att ett gott samarbete möjliggörs mellan parterna. Syftet med undersökningen är att genom vårdnadshavares erfarenheter och uppfattningar bidra med ökad kunskap och förståelse för hur trygghet skapas under barnets introduktion tillsammans med vårdnadshavare och pedagoger. Genom vår frågeställning har vi fått svar på vilka olika uppfattningar vårdnadshavare har om introduktionen samt hur dessa uppfattningar bidrar till förståelse av en god introduktion. I en enkät har 85 vårdnadshavare på frivillig basis låtit oss ta del av sina tankar om förbättringar, önskemål samt den egna upplevelsen om introduktionen till en ny miljö och samhällsarena. Sammanställningen av resultatet har skett genom mixed methods där resultatet presenteras både kvantitativt och kvalitativt där läsaren kommer få ta del av dessa uppfattningar. Det framkommer att ca 74% av tillfrågade vårdnadshavare upplever sitt barn som tryggt efter avslutad introduktion, men trots det går det att se många områden som för vårdnadshavaren kan förbättras och förtydligas. I resultatet framkommer tre områden: information, individanpassning och pedagogens bemötande. Under tidigare forskning presenteras tre introduktionsmetoder, traditionell introduktion, föräldraaktiv introduktion och gruppintroduktion. Genom att analysera resultaten med stöd i anknytningsteorin drar vi slutsatsen att den föräldraaktiva introduktionen är bättre lämpad för att erbjuda en trygg och god introduktion.