Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Jacobsson, Johnny"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Identitetsskapande via kulturella uttryck ­ En undersökning av kulturprojektet Komma Till Tals betydelse för deltagarnas identitetsskapande i en mångkulturell miljö
    (2007) Dahlström, Johan; Jacobsson, Johnny; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Syfte Syftet i detta examensarbete är att undersöka projektet Komma Till Tals betydelse för de deltagande ungdomarnas personliga identitetsskapande. Huvudfråga Kan skolan agera kulturförmedlare utan att inkräkta på elevers integritet och identitet? Metod och material Metoderna vi har använt oss av är observationer och litteraturstudier, där vi ställer projektet Komma Till Tals arbetssätt mot teorier om identitetsskapande och pedagogisk miljö. Med utgångspunkt från våra observationer och tidigare erfarenheter försöker vi med litteraturens hjälp få reda på om verksamheten inom Komma Till Tals kan leda till en reviderad självbild för deltagarna. Resultat med betydelse för läraryrket I den framtida yrkesrollen som musiklärare, både vad det gäller klassundervisning och instrumentalundervisning, kommer vi att få rollen som både kulturförmedlare och kunskaps- förmedlare. Vi försöker i denna uppsats peka på hur kultur förmedlas genom kommunikation och i kontakt emellan människor. Kulturen är sammanbunden med samhället och den individuella identiteten. Vi menar att skolan måste undervisa eleven i kulturella uttrycks- former, dock bör denna undervisning ske med beaktande av teorier om skolan som ett offentligt rum. Detta för att en undervisning ska kunna ske utan att läraren inkräktar på elevens integritet och identitetsarbete samt för att skapa en pedagogisk atmosfär som är gynnsam för både eleven och läraren.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback