Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Jansson, Oskar"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Friluftsliv i hållbarhetens namn, amen?
    (2023) Gardell, Josef; Jansson, Oskar
    Kravet på hållbar utveckling har ökat under senare år och att utbilda elever i hållbar utveckling framstår som en central del i det arbetet. Ämnet idrott och hälsa är bland annat menat att bidra till hållbara livsstilar bland elever och ett medel för att nå det är friluftsliv. Friluftsliv är inte alltid hållbart, vilket var orsaken till denna forskningsöversikt. Syftet med forskningsöversikten var således att undersöka hur elever påverkas av ett urval pedagogiska metoder för friluftsliv och jämföra dem med målen för hållbar utveckling i Agenda 2030. En litteraturöversikt genomfördes med hjälp av databassökning. Detta för att bidra med kunskap till en lärarkår som upplever kompetensbrist både inom friluftsliv och hållbar utveckling. Översikten visade att elever generellt upplever friluftsliv positivt och att det bidrar till elevers lärande för hållbara livsstilar, exempelvis genom utvecklande av kvaliteter som bidrar till ökad anställningsbarhet och respekt för naturen. I diskussionen framgick att platsresponsivt friluftsliv var mest i linje med de tre dimensionerna för hållbar utveckling: Socialt, ekonomiskt, och ekologiskt eftersom den metodiken hade låga resurskrav, kunde inkludera alla och hade naturen (inte människan) i centrum. Utfallet av de pedagogiska metoderna var dock starkt beroende av lärarens förmåga att använda naturen som en resurs för lärande. Att utbilda lärare i friluftsliv som kan bidra till elevers kunskap i hållbar utveckling ansågs därför viktigt för framtiden. Ur ett långsiktigt perspektiv var det dock holistiskt friluftsliv som bör bli norm då det var närmast levnadssätten som hållbara ursprungsbefolkningar haft.
  • No Thumbnail Available
    Item
    “Det kommer bli ungefär som det var förut”?
    (2025-08-15) Jansson, Oskar; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    I takt med att samhället förändras ändras också synen på vad som ska läras ut och hur det ska läras ut (Linde, 2012). Läroplaner fungerar då som ett medel för att förmedla denna nya synen och styr till viss del vad lärare ska undervisa om och hur (Larsson 2016). Däremot hävdar Larsson att det är långt ifrån alltid som undervisningen, framförallt i idrott och hälsa, är i linje med styrdokumenten. I juli 2025 är det dags för en ny läroplan för gymnasieskolan att träda i kraft. Syftet med studien är att undersöka vad gymnasielärare i idrott och hälsa har för tankar kring den kommande gymnasiereformen samt hur organisatoriska och fysiska ramar spelar in i dessa tankar. Studien är kvalitativ för att få mer djupgående svar (Kvale & Brinkman, 2013) från de intervjuade lärarna kring deras tankar. Resultatet visar på att lärares tankar och attityder till Gy25 skiljer sig mycket åt. Hur mycket fortbildning de erhållit skiljer minst lika mycket och enligt studien finns det en stark korrelation mellan de två. Även andra faktorer som ålder och tidigare erfarenheter verkar vara faktorer som påverkar lärares inställning till den kommande gymnasiereformen

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback