Browsing by Author "Jansson, Sofia"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item “Barnen ska få oändligt med möjligheter i stället för begränsningar." Förskollärares uppfattningar om genusperspektivet i förskolan.(2022) Nordlander, Carolinn; Jansson, SofiaSyftet med studien är att undersöka hur förskollärarna talar om arbetet med genusperspektiv i deras verksamheter och vilka utmaningar förskollärarna upplever. Studien motiveras utifrån tidigare forskning som visar att det idag finns brister i utförandet av förskolans genusarbete idag. I läroplanen Lpfö18 (Skolverket, 2018) står det även att förskolan har ett ansvar att motverka traditionella könsroller och könsmönster i verksamheten. Detta skapade en nyfikenhet till varför bristerna med förskolans genusarbete har uppstått. Studien har använt sig utav en kvalitativ ansats där elva förskollärare intervjuats om deras uppfattningar och reflektioner kring arbete med genusperspektivet. För att kunna undersöka syftet har studien haft en fenomenografisk utgångspunkt där intervjuerna har analyserats utifrån olika uppfattningskategorier. Resultatet i studien visade att det finns brister i förskollärares genusarbete idag. Men resultatet visade även att förskollärare dagligen stöter på utmaningar med genusarbetet. De intervjuade förskollärarna beskriver bland annat utmaningar i form av kunskap om genus i arbetslaget och att detta har en påverkan i verksamhetens genusarbete. Resultatet visade även att det gemensamma förhållningssättet kunde bli en utmaning om man inte gemensamt i arbetslaget kom överens om hur man skulle utföra genusperspektivet i verksamheten. Vårdnadshavare var även en av de större utmaningarna då förskollärarna uttryckte att de kunde bli motarbetade genom att vårdnadshavarna när de ifrågasatte genusarbetet. Barnen kommer även med en könsstereotypisk syn till förskolan som de fått av resterande samhälle vilket blev en utmaning för förskollärarna i deras arbete att motverka könsmönster i förskolan. Liknande utmaningar har även skrivits fram i tidigare forskning som pekar på att bristerna i förskolan genusarbete uppstår på grund av de utmaningar förskolan möter.Item Fästingburen encefalit i Göteborgsregionen: En retrospektiv jämförelse av patientdemografi och kliniska mönster mellan 2014–2015 och 2023–2024(2025-07-16) Jansson, Sofia; University of Gothenburg/Institute of Biomedicin; Göteborgs universitet/Institutioen för biomedicinBackground: Tick-borne encephalitis (TBE) is an increasing public health challenge in Sweden as well as the rest of Europe. The number of reported cases continues to rise, including in regions where TBE has not previously been observed. Transmission occurs through bites from infected ticks and can lead to serious neurological symptoms with a risk of long-term sequelae. Research questions: Have there been any changes in the patient population hospitalized for TBE at the Department of Infectious Diseases in Gothenburg between the periods 2014–2015 and 2023–2024? Are there any differences in gender and age distribution? Are there any differences in underlying immunosuppression, disease severity, length of hospital stay, and mortality? Has the proportion of vaccinated patients changed? Materials and methods: This retrospective cohort study compares two groups of TBE patients treated at the Department of Infectious Diseases in Sahlgrenska University Hospital, Gothenburg, during 2014–2015 and 2023–2024. Patients were identified using ICD-10 code A84.1. Variables such as age, sex, length of stay, disease severity, vaccination status, course of illness, immunosuppression, and mortality were analyzed. Results: A total of 21 patients were included in the study: seven during 2014–2015 and fourteen during 2023–2024. The results showed greater variation in disease severity in the latter period, as well as an increased proportion of vaccinated patients. There was also a trend toward shorter hospital stays and greater age variation during 2023–2024. Conclusion and implications: The findings suggest changes in disease presentation and vaccination status over time. Vaccinated patients tended to experience monophasic courses of illness, indicating that vaccination may influence disease progression but does not always prevent infection. The study highlights the importance of continued vaccination efforts and standardized diagnostics. Further research is needed to confirm these trends and inform public health measures.Item Kvinnors upplevelse av stöd under förlossning. En litteraturstudie om kvinnors upplevelse och behov av barnmorskans stöd under förlossningsprocessen(2009-03-24T16:26:45Z) Engwall, Ulrika; Jansson, Sofia; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa; Göteborgs universitet/Institute of Health and Care SciencesDen viktigaste faktorn för att kvinnan ska uppnå en positiv förlossningsupplevelse är stöd. Enligt Socialstyrelsens riktlinjer för barnmorskor bör kontinuerligt stöd och närvaro ges till alla kvinnor under förlossning. Syftet med litteraturstudien var att belysa och beskriva forskning som berörde kvinnors upplevelse och behov av vårdpersonalens, framförallt barnmorskans stöd under förlossningsarbete. Studien bygger på resultatet från sex kvalitativa, tre kvantitativa artiklar samt två litteraturstudier. Vid analys av artiklarna har fyra teman framträtt: upplevelse av kontroll, känsla av trygghet och tillit, närvaro och bekräftelse och att vara delaktig som anses vara viktiga aspekter av stöd. I diskussionen framhålles att ett samband ses mellan de riktlinjer barnmorskor ska följa och det behov kvinnor har av stöd under förlossning. Vidare diskuteras svårigheterna i att implementera forskningsresultat kring kvinnors behov av stöd i förlossningsvården. Ytterligare forskning inom området behövs för att synsättet ska förändras angående kvinnors behov av stöd för att sedan utmynna i förändringar i praktiken.Item Skolan en social arena - en fallstudie kring kompisrelationer och konflikter(2007) Jansson, Sofia; Göteborg University/Department of SociologySkolan är en social arena och den vardag som barnen möter i skolan är komplex. I skolan möts barn med olika förutsättningar så väl till social bakgrund, etnicitet och kön. Där uppkommer konflikter mellan barn, men även vänskap. Genom samtal med barnen där de själva får berätta om hur de uppfattar vänskap och konflikter blir det lättare för såväl läraren att ta barnens perspektiv, som för barnen att ta varandras perspektiv. Huvudsyftet med min fallstudie har varit hur barn i de tidiga skolåldrarna, skolår 1 och förskoleklass tänker och känner kring kamratrelationer, lek och utanförskap. Ett syfte har varit att undersöka vilka läsvanor och vilken läsmiljö eller läsbakgrund som barnen har med sig till skolan. Ambitionen med studien är att få en ökad kunskap om hur barn tänker och känner omkring sin vardag i skolan utifrån samtal. I fallstudien finns det även ett genusperspektiv där flickor och pojkar studeras. Jag har gjort en fallstudie och inom den har jag gjort gruppintervjuer med barn i skolår 1 och förskoleklass. Det totala antalet barn som är med i undersökningen är . Frågorna har varit ostrukturerade, delvis strukturerade och strukturerade utifrån syftet. Resultatet visar att barnen inte har några svårigheter att prata om kamratrelationer och konflikter. Vi kan dela in resultatet i tre olika områden. Dessa är: Barns läsning, barns utveckling och identitet och barns relationer till varandra i skolan. Utifrån samtalen framkom att inom barngruppen fanns det outtalade och uttalade regler som barnen var medvetna om och anpassar sig efter. Dessa regler har ingen förankring i skolans värdegrund. Utifrån samtalen har dessa outtalade regler kommit till kännedom, vilket skapar en möjlighet att arbeta vidare med dem för att motverka utanförskap.