Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Jarhed, Elin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    “Det kommer bara bli teori” - En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser om idrott och hälsa på distans
    (2022) Jarhed, Elin
    När covid-19 pandemin kom till Sverige behövde skolorna ställa om till distansundervisning. Men hur undervisar man i ett praktiskt ämne på distans? Syftet med denna studie var att beskriva gymnasieelevers upplevelser om idrott och hälsa på distans. Med hjälp av en kvalitativ metod har intervjuer genomförts för att förstå och tolka fenomenet distansundervisning i ämnet idrott och hälsa. Med hjälp av tidigare forskning, fenomenologi och hermeneutik har ett resultat och en slutsats kunnat göras. Delar som behandlas i studien är gymnasieelevers upplevelser om den fysisk aktiviteten, hur digitala verktyg har använts och fungerat i undervisningen samt vilka fördelar respektive nackdelar gymnasieelever har upplevt med att ha idrott och hälsa på distans. Jämförelsen mellan den tidigare forskningen och resultatet visar sig delvis överensstämma. Tidigare forskning visar bland annat att den fysiska aktiviteten minskade under distansundervisningen. De intervjuade gymnasieeleverna upplevde däremot inte att den fysiska aktiviteten minskade, utan att den blev annorlunda. Forskningen visade även att gymnasieelevers välbefinnande och sociala gemenskap minskade under distansundervisningen. Vilket de intervjuade gymnasieeleverna i studien bekräftar. Framförallt ansåg gymnasieeleverna att det var mer utmanande med distansundervisning under hösten och vintern. Slutsatser som kan dras är att idrott och hälsa undervisningen individualiserades under distansundervisningen. Vissa elever mådde bra av att ha distansstudier medan andra elever tyckte det var mer utmanande. Samtliga elever föredrar att ha idrott och hälsa undervisningen på plats. Det ska vara en valmöjlighet och inte ett tvång att läsa ämnet idrott och hälsa på distans.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Distansundervisning i idrott och hälsa En möjlighet eller ett hinder?
    (2020) Jarhed, Elin; Strand, Rebecca; Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    Våren 2020 tvingades stora delar av världen att stänga ner skolor och övergå till distansundervisning på grund av covid-19 pandemin. Forskning om erfarenheterna av covid19 pandemin visade att övergången till distansundervisning hade varit problematisk. Lärare saknade pedagogiska strategier för distansundervisning och eleverna upplevde ensamhet och oro. Syftet med forskningsöversikten var att genomföra en omfattande översikt kring elevers och lärares erfarenheter från distansundervisning i ämnet idrott och hälsa. Metoden som användes var en systematisk forskningsöversikt som gjordes i databaserna Scopus, SPORTDiscus och ERIC. Detta resulterade i tio artiklar från ett internationellt perspektiv. Resultatet i forskningsöversikten visade att distansundervisningen kan ge ämnet flera utvecklingsmöjligheter. Till exempel kan distansundervisning leda till att ämnet blir mer individualiserat och att eleverna får mer tid till att reflektera över sitt eget lärande. Resultatet visar även att distansundervisning kan resultera i vissa utmaningar i ämnet. Framför allt lyfts och diskuteras fysisk aktivitet som bristande under distansundervisning. Teknisk kompetens lyfts som en viktig kunskap hos lärare och elever för att bedriva distansundervisning. Lärare ska även vara medvetna om att distansundervisning inte passar alla och borde endast vara en valmöjlighet.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback