Browsing by Author "Joelsson, Ellinor"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Differentierad returhantering där kunden registrerar returen online - En metod för att utveckla arbetet med returer för e-handlare i klädbranschen?(2018-06-26) Joelsson, Ellinor; Ragnell, Linnéa; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenE-handel av kläder fortsätter att öka och följaktligen ökar andelen konsumentreturer. Det väckte intresset av att undersöka hur arbetet med returer för e-handlare i klädbranschen kan förändras. Rapporten utreder om differentierad returhantering där kunden registrerar returen online kan vara en metod för att förbättra arbetet med returer. Idag behandlar e-handlarna sina kunder på samma sätt vid retur. Med differentierad returhantering finns möjlighet att erbjuda kunder olika villkor och service utifrån ett antal segmenteringsvariabler. Kunden registrerar returen online, e-handlarens system uppmärksammar orsaken och informationen används som underlag till hur kunden ska bemötas. Genom en kvalitativ metod, tre djupintervjuer med två e-handlare i klädbranschen och ett företag som utvecklar mjukvara för returhantering har differentierad returhantering undersökts. Fokus för studien har varit att undersöka hur differentierad returhantering påverkar kundnöjdhet och returvolym. Samt att beskriva vilka faktorer som kan motverka användningen av differentierad returhantering i dag. Rapportens resultat antyder att e-handlare på grund av hård konkurrens vill förbättra kundupplevelsen för sina kunder och har därför det senaste året börjat se returer som ett område med förbättringspotential. Differentierad returhantering med onlineregistrering anses av e-handlarna kunna förbättra kundnöjdheten genom möjlighet till god och personlig service. För att tillämpa differentierad returhantering krävs att information om kunderna samlas in och bearbetas så att en effektiv segmentering kan göras baserat på beteendemässiga variabler. Resultatet föreslår att differentierad returhantering är värdefullt i företagens arbete med “customer journey” för att stärka kunduppevelsen.Vidare pekar analysen på att differentierad returhantering ger e-handlare nya möjligheter att arbeta med gatekeeping, avoidance och omvänd logistik för att reducera returvolymen. Det främsta målet med differentierad returhentering är inte att reducera returvolymen utan tillämpningen ses främst som ett medel att förbättra kundnöjdheten. Slutligen antyder resultatet att de faktorer som motverkar användningen av differentierad returhantering är rädslan för badwill i samband med segmentering, och att onlineregistrering uppfattas av kunden som ett försvårande av returprocessen.Item How can the CFO be a valuable ally for innovation? - A multiple-case study on what current methods CFOs are using for fostering innovation in an organisation(2020-07-23) Joelsson, Ellinor; Ragnell, Linnéa; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate SchoolGlobalisation, digitalisation and rapid advancements in technology are creating faster business environments which demand organisations to be more innovative. At the same time, it has been proven difficult for companies to successfully manage innovation. To accomplish innovation, different resources are required from the organisation and the top management team. One key player in the top management team is the Chief Financial Officer (CFO), which is responsible for the financial ambit of a company. Traditionally, the CFO has focused on minimising risk, controlling budgets and delivering good financial figures in quarterly reports. CFOs tend to work with short time horizons, which doesn’t support the longer term thinking often required for successfully designing and implementing innovation. Research suggests that the role of the CFO has evolved during the recent decade and that the modern CFO possess bigger responsibilities for fostering innovation. However, contemporary reports also indicate that few CFOs understand exactly how their actions can promote innovation, and many think this responsibility is challenging. By providing a multiple-case example of six Swedish mid-sized and large enterprises, this report aims to provide an increased understanding of what methods CFOs are using for fostering innovation. Furthermore, the report will investigate how the found methods relate to five different elements of innovation; innovation strategy, people culture and organisation, ideation, selection and implementation. These elements are identified by the Pentathlon Framework for innovation. The findings indicate that the CFOs of the case-companies have a rich understanding of innovation and experience having a large responsibility for these endeavours within their organisations. Furthermore, the results show that CFOs are more directly involved in the selection and implementation phase of innovation rather than the ideation-phase. For ideation, influence by the CFO is more indirect through higher-level tasks. Regarding innovation strategy, the findings show that separate strategies for innovation do not exist within the case-companies. Rather, innovation is incorporated in the overall business strategy. Regarding people, culture and organisation, the findings show that CFOs are concerned with promoting the right corporate culture and have direct influence over organisational structures i.e. through setting structure for reporting. The methods which have been found in the research that CFOs use for fostering innovation are: Establishing a language for innovation to institutionalise a definition, use corporate culture as a control system, standardising internal processes, fostering a learning organisation, knowledge management through digitalisation efforts, exercising leadership that show failure is OK, participating in resource allocation that consider additional values, engaging in project management through financial control and lastly to impose measurements and surveillance systems in the overall business.