Browsing by Author "Johannisson, Jennie"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”Är man inte trovärdig när man pratar om sex och samlevnad så blir man kapad vid knäna" En kvalitativ studie om lärares förutsättningar och tillvägagångssätt i sex och samlevnadsundervisningen(2008-09-25T13:21:34Z) Johannisson, Jennie; Göteborg University/Department of Medicine; Göteborgs universitet/Institutionen för medicinIntroduktion: Lärare i Sverige får ingen utbildning i sex och samlevnad, trots att de sen år 1955 har krav på sig att undervisa i ämnet. Det har forskats i låg grad om vilka metoder som fungerar bäst och vad undervisningen har haft för effekter på det svenska sexuallivet. Syfte: Syftet med uppsatsen är att finna högstadielärares förutsättningar och tillvägagångssätt i sex och samlevnadsundervisningen, där frågan om vad lyckad undervisning innebär och vad lärare behöver få med sig från lärarutbildningen bland annat ingår. Metod: Studien är en empirisk kvalitativ innehållsanalys med fokusgrupper som datainsamlingsmetod. Användningen av fokusgruppsintervjuer som datainsamlingsmetod fick lärarna att diskutera sig fram och gav således en bred och varierad syn på sex och samlevnadsundervisningen. Jag använder mig av manifest innehållsanalys vilket innebär att jag själv inte göra några egna tolkningar utan ser endast på intervjumaterialets innehåll. Resultat: Rektorns stöd och skolans mål kom fram som viktiga delar för att lärarna skulle lyckas i sex och samlevnadsundervisningen samt att utgå från ett hälsofrämjande perspektiv. Informanterna diskuterade också om trygghet i klassrummet och vilka egenskaper sex och samlevnadslärare behöver ha för att känna sig trygga i sin lärarroll. De metoder som alla informanter använde sig av var diskussion och samtal samt värderingsövningar. Diskussion: Forskningsresultat visar att rektorns stöd, att ha välformulerade mål och att utvärdera sex och samlevnadsundervisningen är av stor vikt, samtidigt visar forskningen en stor brist på detta i landets skolor. Man kan se att kravet på sex och samlevnadslärare är något högre än hos andra ämneslärare då det handlar om känslor och intima frågor istället för exempelvis svensk grammatik. Att vara trovärdig, trygg i sig själv och flexibel är viktiga egenskaper en sex och samlevnadslärare ska inneha. De få publicerade handledningarna från Skolverket som finns inom sex och samlevnadsundervisningen, föreskriver diskussion och samtal som den bästa metoden idag samt att värderingsövningar inte får underskattas.