Browsing by Author "Johansson, Annette"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Dödsriket i Gamla och Nya testamentet - en jämförande studie(2016-07-05) Johansson, Annette; Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion; University of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and ReligionThe purpose of this investigation is to examine the existence after death in the underworld in the Old and New Testament in the Bible. I will thereafter compare the images of the underworld. The investigation also tries to establish the origin of the images of the underworld. It will also be some discussion about the development of the underworld. The overhead exegetical method used is historical critical method. The conclusion is that the underworld in the Old Testament is a dwelling place for souls/shadows of all the dead people, good and bad. They are stuck in nothingness and inactivity without memory. The New Testaments underworld is a place for punishment of the evil, a place in the darkness with the eternal fire and the crying and garnishing of teeth. Both body and soul exist in the New Testaments underworld. The difference between the images of the underworld can be explained with the different social context the two Testaments are written in. One explanation is because of the almighty God, Jahve, didn’t enable justice on earth for the Jewish and Christian people in the first century. The construction of the underworld as a place for justice occurred. Another explanation is that eschatological views began because of the Matthean small community was threatened from different directions. The Matthean community needed to strengthen their own group and created thereby harsh lines to other groups in the society.Item Hur grundskole- och gymnasielärare i idrott och hälsa tar hänsyn till hälsoaspekten(2012) Johansson, Annette; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning: Sedan Lpo94 trädde i kraft har idrottsämnet gått under benämningen idrott och hälsa. I nuvarande kursplan för ämnet framstår med tydlighet att ämnet ska präglas av en hälsoaspekt. Utifrån denna bakgrund ämnar denna studie att inta lärarnas perspektiv, där syftet är att belysa grundskole- och gymansielärares syn på hälsoaspekten i idrott och hälsa. Utgångspunkt är en kvalitativ intervjustudie där sju lärare ger sin subjektiva syn. Resultatet visar att begreppet hälsa är svårdefinierat. Det framkommer även att lärarna ser hälsoaspekten som en viktig grundpelare i sin undervisning. I detta sammanhang genomsyras undervisningen ofta av ett salutogent perspektiv där lärarna har som syfte att bidra med kunskap om vad som främjar elevernas hälsa. Flera olika moment tas upp där lärarna arbetar med hälsan som utgångspunkt, som exempelvis styrketräning, konditionsträning, mental träning och massage. Lärarna reflekterar även över de elever som psykiskt far illa av idrottsundervisningen vilket kan medföra en motsatt effekt till hälsa. Självkänsla och självförtroende är därmed olika komponenter som lärarna väljer att ta i beaktning – för att alla elever överhuvudtaget ska våga att delta i undervisningen. Ofta kopplas den hälsorelaterade undervisningen samman med de teoretiska momenten, där den i stor utsträckning präglas av kostundervisning. Kunskaper om olika riskfaktorer tillgodoser lärarna även kunskaper om. I detta sammanhang handlar det om hur ohälsa kan förebyggas. Kursplanen ligger till grund för undervisningen men det ser dock betydligt olika ut hur lärarna väljer att ta hänsyn till de olika häloaspekterna som synliggörs genom Lgr 11.