Browsing by Author "Johansson, Camilla"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item AKTIVITETSPROBLEMATIK HOS KVINNOR MED ANOREXIA NERVOSA En kvalitativ litteraturstudie av självbiografier(2021-05-26) Johansson, Camilla; Sköldberg, Anna; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologyBakgrund Anorexia nervosa är en ätstörning som karaktäriseras av överdriven fixering av mat och viktnedgång. Den populationsgrupp som oftast drabbas av sjukdomen är kvinnor i tonåren. Anorexia nervosa ger både fysiska och psykiska besvär, vilka leder till såväl funktionsnedsättningar som aktivitetsbegränsningar. Arbetsterapeutens roll i vården kring personer med anorexia nervosa ses behövas i ett tvärvetenskapligt team. Trots detta har en brist på arbetsterapeuter inom området identifierats, liksom studier som tydligt beskriver aktivitetsproblematik hos personer med anorexia nervosa. Genom att undersöka aktivitetsproblematiken hos patientgruppen och därmed öka kunskapen inom området kan arbetsterapeutens roll tydliggöras och utvecklas. Syfte Syftet med studien var att utifrån självbiografier identifiera beskrivningar av aktivitetsproblematik hos kvinnor med anorexia nervosa. Metod En kvalitativ litteraturstudie genomfördes utifrån fem självbiografier skrivna av kvinnor med anorexia nervosa. Aktivitetsproblem identifierades med utgångspunkt i arbetsterapeutisk teori. Materialet analyserades med hjälp av Graneheim och Lundmans kvalitativa innehållsanalys. Resultat Den kvalitativa innehållsanalysen resulterade i ett tema vid namn vardagens komplexitet vid anorexia nervosa. Den kvalitativa innehållsanalysen genererade fyra kategorier; förlust inom meningsfulla aktiviteter, obalans i meningsfulla aktiviteter, brister i utförandet av meningsfulla aktiviteter samt miljöns påverkan på meningsfulla aktiviteter. Varje kategori delades upp i underkategorier vilka beskriver variationen i hur aktivitetsproblemen uttrycks. Slutsats Aktivitetsproblematiken som framkommer i studien leder till en komplexitet i vardagens aktiviteter. Aspekterna av problematiken ses ofta härstamma från en kombination av faktorer i både person, miljö och aktivitet och påverkar personens meningsfulla aktiviteter. Med avseende på den mångfacetterade och komplexa problematik som framkommer i studien anses arbetsterapeutisk kompetens gällande aktiviteters betydelse för hälsa och välmående behövas inom ätstörningsvård. Ytterligare studier kring aktivitetsproblematik vid anorexia nervosa krävs för att stärka arbetsterapeutens roll och för att kunna utveckla bedömningsinstrument och interventioner.Item ”Det handlar framför allt om att förbereda, ligga steget före och se vad han behöver för att lyckas i den här situationen” En kvalitativ etnografisk studie om pedagogers stöd och relationsbyggande med barn med autismspektrumtillstånd i förskolan(2025-03-05) Hartelius, Johanna; Johansson, Camilla; Lindberg, Jessica; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikAllt fler barn får diagnosen autismspektrumtillstånd (AST) både i Sverige och internationellt. Forskning visar att barn med AST är i behov av ökat stöd och närvaro av pedagoger på förskolan och att pedagoger genom att använda tydliggörande pedagogik kan skapa större förförståelse inför övergångar. Forskning visar också att det är viktigt att bygga en förtroendefull relation till barnen med AST och att det barnen behöver mest stöttning kring är övergångar mellan olika aktiviteter. Det största skälet till att det uppstår svårigheter för barn med AST i förskolan är dock att pedagoger saknar kunskaper kring bemötandet av deras olikheter. Denna studie vill synliggöra vilket stöd pedagogerna erbjuder barn med AST i övergångar på förskolan och hur detta stöd kan påverka barnens känsla av sammanhang (KASAM). Våra forskningsfrågor är, vilket stöd erbjuder pedagoger barn med AST i övergångar mellan aktiviteter, hur kan relationen mellan pedagoger och barnen med AST påverka barnens känsla av sammanhang och hur påverkar pedagogernas teoretiska kunskaper om AST hur de organiserar och strukturerar sin verksamhet. Studien utgår från två teoretiska perspektiv, det sociokulturella perspektivet och det salutogena perspektivet. I studien har en kvalitativ etnografisk metod använts och empirin har samlats in genom deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer. Genom bearbetning av observationsanteckningar och intervjuer har tre tongivande teman framkommit. Dessa teman är tydliggörande pedagogik, förtroendefulla relationer och pedagogernas teoretiska kunskap. Resultatet visar att det stöd pedagoger erbjuder barnen med AST i övergångar varierar mellan förskolorna och att pedagogernas teoretiska kunskap om AST påverkar det stöd som ges. Studien visar att förskolorna arbetar med tydliggörande pedagogik på olika sätt och i olika grad. De pedagoger som har störst teoretisk kunskap om AST är också de som synliggör sin verksamhet mest genom olika typer av visuellt stöd. Resultatet visar också vikten av förtroendefulla relationerna och hur betydelsefullt det är att utveckla dessa relationer mellan pedagoger och barn med AST.Item Lågkolhydratkosters effekt på kognition hos obesa vuxna(2015-08-03) Jönsson, Rebecca; Johansson, Camilla; Göteborgs universitet/Institutionen för medicin; University of Gothenburg /Institute of MedicineSahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition Sammanfattning Titel: Lågkolhydratkosters effekt på kognition hos obesa vuxna Författare: Camilla Johansson och Rebecca Jönsson Handledare: Frode Slinde Examinator: Mette Axelsen Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp Datum: 2015-04-08 Bakgrund Diskussioner kring olika viktminskningsmetoder får ett allt större utrymme i media, då både förekomsten av övervikt och fetma ökar men även det generella intresset för hälsa. De ofta diskuterade lågkolhydratkosterna har länge använts vid behandling av epilepsi och där visats ge positiva resultat, vilket öppnar för teorier om att en lågkolhydratkost som påverkar hjärnans funktion således även skulle kunna ha effekt på kognitionen. Syfte Att undersöka hur kognitionen påverkas av en kost med mycket lågt kolhydratinnehåll hos obesa vuxna. Sökväg Pubmed, Scopus och snowballing. Sökord som användes i olika kombinationer var: low carbohydrate, atkins, carbohydrate-restricted, south beach, ketogenic, lchf, zone, cognition, obese och obesity. Urvalskriterier Enbart humana interventions- eller kohortstudier på engelska eller skandinaviska språk. Interventionstid >1 vecka med <40g kolhydrater/dag. Enbart vuxna 18-65 år. Studiepopulation obesa. Effektmåtten som inkluderades var arbetsminne och bearbetningshastighet. Datainsamling och analys Litteratursökningen genomfördes 2015-01-26. Titel och abstract lästes på samtliga sökträffar, artiklar utanför frågeställningen exkluderades. Kvalitetsgranskningen genomfördes både enskilt och gemensamt med hjälp av SBUs ”Mall för kvalitetsgranskning av randomiserade studier” . Det vetenskapliga underlaget för effektmåtten arbetsminne och bearbetningshastighet evidensgraderades med hjälp av ” kapitel 10 – evidensgradering” i SBUs handbok ”Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården. En handbok.” och ”Underlag för sammanvägd bedömning enligt GRADE” framtaget av Göteborgs Universitet. Resultat Fem interventionsstudier kvalitetsgranskades, varav två upptäcktes tillhöra samma studie, detta resulterade i att fyra studier fick omdömen baserat på risk för bias. Dessa omdömen översattes sedan till den studiekvalité som tilldelades respektive studie. Endast två av dem höll tillräckligt hög kvalité för att senare inkluderas i sammanvägningen vid evidensgradering av effektmåtten. Deltagarantalet för de två studier som sammanvägdes var 21 och 107 i respektive studie, och interventionstiden var 4 och 52 veckor. Slutsats Det finns otillräckligt (+) vetenskapligt underlag för att en lågkolhydratkost under 40 gram per dag inte påverkar det kognitiva arbetsminnet jämfört med kontrollgrupp hos obesa vuxna upp till 1 års tid. Det finns otillräckligt (+) vetenskapligt underlag för att en lågkolhydratkost under 40 gram per dag påverkar den kognitiva bearbetningshastigheten negativt jämfört med kontrollgrupp hos obesa vuxna upp till 1 års tid.Item Licensing in the perspective of EC Competition Law(2005) Johansson, Camilla; Göteborgs universitet/Juridiska institutionenCompetition law is an important area of Community law. It influences a lot of the everyday business of companies all over the world. The two most important regulations are Article 81 and 82 of the EC Treaty. These are the base for the competition authorities and also for the institutions within the Community when it comes to issuing different types of regulations. Article 81 is addressed to companies and regulates the situations when two undertakings enter into agreements. If these agreements fulfill the criteria in the article they are considered to be in conflict with European Competition Law, and shall therefore be considered void. The 3rd paragraph of Article 81 does however contain exemptions that can make it possible for the companies to uphold their agreement even if it fulfills the first part of the article. Article 82 regulates the situation when one or more dominant undertakings act on the market. An undertaking is not prevented from holding a dominant position on the market but when there is an abuse of this position competition rules are there to regulate this conduct. There is a clear connection between Article 81 and 82. They can be applied to the same agreement and the application of Article 81(3) does not prevent the application of Article 82. It has been made clear that Article 81(3) cannot be applied to permit an abuse of a dominant position. Licensing is an area that is growing rapidly and that is becoming more and more important on the market. This area is under great influence from competition rules and there are several different Community regulations that has to be considered. One of the most important ones is the Technology Transfer Block Exemption Regulation. This regulation has undergone changes lately and a new block exemption was adopted last year. Some major changes were made, mainly so that the regulation now has an economic and effect-based approach instead of the old legalistic and form-based approach. One of the changes important for this thesis is that software now is included in the TTBER. This means that licensing of software will have a new regulation to take into account when conducting business. Critique has been heard that the new TTBER is not adapted for software licensing and that this will create problems. Since the TTBER is not even a year old yet it is hard to say if there are any big difficulties for the software industry. In relation software licensing it is important to consider the Council Directive on the legal protection of computer programs. Interoperability is regulated by this directive and that is important when it comes to software and software licensing. It is often in relation to Article 82 EC that these kind of questions arise since it can be an abuse of dominant position to prevent competitors from being able to create programs that interact with these of the dominant undertaking. There has been some interesting decisions from the Commission and judgments from the European Court of Justice on this matter. The most recent one that has gotten a lot of media attention is the Microsoft decision where Microsoft was obliged to release interface information to competitors so that interoperability was achievable. As will be seen in this thesis, there are several things that has to be considered when it comes to licensing in the European Community. As mentioned, the TTBER is one of the most important regulations to keep in mind and it can give a lot of companies guidance when it comes to concluding agreements. If the companies fall below the market share threshold set out in the TTBER many clauses in the agreements will be permitted even if they would not have been if the companies would have had bigger market shares. The market shares is one of the big difficulties in the TTBER since the assessment can be very hard to do. Depending on the definition of relevant product and technology markets the market shares can differ. The rules in the TTBER are somewhat different depending on if the actors are competitors or not and that will make the regulation even more complicated. The TTBER is an regulation that is complicated and it might require some knowledge to apply it. The Commission has issued guidelines to help with this and these guidelines are almost as important as the regulation itself. The two documents, the regulation and the guidelines shall be read together and seen more as a whole than two separate things.Item Den ofria viljan - En autoetnografisk studie om konstnärligt kunskapande och rum för blivanden(2016-09-08) Johansson, Camilla; University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies; Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession; University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies; Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionThe objective of this autoethnographic study is to formulate didactic approaches where space for the learners own thoughts and actions can be created. The study aims at increasing the understanding of the potential effect of arts in the knowledgeproducing process. A social constructionistic theory was applied in order to reveal accustomed structures to facilitate change. And in the instances the social contructionistic theory proved unsufficient, e.g. in connection to the relational reasonings, I was inspired by a post-constructionist perspective since the relational dimension includes all living creatures and all the materiality that they are surrounded by and where all these part represent active agents in different intra-active actions. The autoethnographic method is a narrative method and it's represented by two memory reconstructions from artistic and explorative works that were done with a group of youths within a project. The autoethnographic narratives were then examined through two artistic performative actions with an auto-affective method. Parts of free flow writings conducted shortly after the performances have been used in the study as a auto-affective narrative. These parts reveal structures and areas where the didactics could be advanced in relation to the objective of the study. Via theories about will, becoming, spatiality, art, thinking and knowledge production the study proposes a shift from a focus on methods to the teachers didactic position and presents an example on how this could be achieved. The study also clarifies the possibility of arts to have an impact in the society and in the knowledge-producing process. Based on these parts a didactic position which promotes the learners thinking and actions has been hammered out.