Browsing by Author "Johansson, Clara"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Aritmetiksvårigheter - En studie av orsaker till gymnasieelevers aritmetiksvårigheter(2012) Johansson, Clara; Eddeland, Simon; Häggdahl, Olle; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSyftet med den här studien är att undersöka bakomliggande orsaker, gällande matematiskt tänkande, till en elevgrupps färdigheter och svårigheter inom aritmetik med fokus på vilka metoder eleven använder sig av för att utföra beräkningarna. Studien genomfördes genom att ge ut en diagnos till fyra utvalda klasser för att sedan följa upp diagnosresultaten från eleverna med intervjuer. Detta för att få en tydligare bild av elevernas beräkningsstrategier och därigenom finna orsaker till varför eleverna presterar som de gör. Intervjuerna gjordes till större delen med minderåriga och föräldrarnas tillstånd krävdes. Detta för att underlätta i analysarbetet. Vi har erhållit resultat, varibland en del troligen inte finns beskrivet av tidigare forskning, bestående av beräkningsstrategier och orsaker till elevernas prestationer. Rapporten bidrar till att ge matematiklärare en insikt om elevers beräkningsstrategier: val av strategi och adaptivitet, vilka typer av fel som är vanliga hos de elever som intervjuats och varför eleverna ibland misslyckas.Item Geometriska figurer i läroböcker(2019-07-01) Johansson, Clara; University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies; Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionAbstract Geometric figures can be found everywhere which allows a child to be exposed to it everyday. The continuous exposure develops an early understanding of geometry and its typical examples: a triangle, rectangle and square. A child will begin to identify figures after comparing objects to the typical examples. However, if the figures differs from the typical examples, the identifi- cation will be lost even if the figure’s qualities have been distinguished. This problem will later impact the geometric understanding and affect the future geometry studies in school. Thus, how can the student take their geometric understanding to the next level? This thesis will discuss how many of the different shapes such as the triangle, rectangle and square are represented and vary in the most important educational tool: the textbook. For decades the mathematic textbook has been an important component in teaching and is therefore a part of students knowledge development. The Variation theory will be used to analyze the shapes that represents the tri- angle, rectangle and square. This will provide an understanding about the student’s prerequisi- tes needed in order to identify the geometric figures that differs from the typical examples. A content analysis has been used as research method to produce results regarding what varies, how it varies, the amount of representation forms, and the number of typical examples. The results indicate a significant difference between the six textbooks used in this study. The main resault of the analysis showed that the six different textbooks do not aim to develop the same geometric understanding. While some distinguish characteristics, other textbooks relate only to the ability to identify geometric figures by comparing them to a similar form of representation. What prerequisites does this leave the student with? And what does this say about an equivalent education?Item Sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med bedsiderapportering på en kirurgisk vårdavdelning(2020-08-06) Björck, Karin; Johansson, Clara; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaÖverrapportering mellan sjuksköterskor är ett grundläggande element i det dagliga arbetet och betydelsefullt för prioritering av omvårdnadsinsatser. En välfungerande kommunikation och informationsöverföring är avgörande för en god och säker vård. Bedsiderapportering (BSR) är en metod för överrapportering som sker i närvaro av patienten i syfte att främja patientdelaktighet, personcentrering och patientsäkerhet. Syftet med detta arbete var att med hjälp av kvalitativ metod undersöka sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med BSR. Sjuksköterskor verksamma på en kirurgisk vårdavdelning vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, samtliga med erfarenhet av BSR, intervjuades med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Materialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys och resulterade i tre kategorier med tillhörande 13 underkategorier. Resultatet visar att sjuksköterskorna upplevde ett stärkt professionellt yrkeskunnande samt en ökad patientinvolvering vid BSR. Sjuksköterskorna upplevde även utmaningar i arbetet med BSR såsom störd informationsgivning, blottande av patientintegritet och att metoden ansågs tidskrävande. Förhoppningsvis underlättar studien avdelningens långsiktiga och kontinuerliga arbete med BSR där ett personcentrerat och patientsäkert arbetssätt vid överrapportering bibehålls och utvecklas.Item Vilken effekt har vassleprotein på benmineraldensitet? En systematisk litteraturöversikt bland vuxna ≥ 35 år.(2024-02-09) Andersson, Felicia; Johansson, Clara; Göteborgs universitet/Institutionen för medicin; University of Gothenburg /Institute of MedicineSyfte: Syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att undersöka om supplementering av vassleprotein har någon påverkan på bentäthet (BMD) hos vuxna ≥35 år. Metod: Litteratursökningen gjordes i två databaser, Pubmed och Scopus. Sökord för blocken var vassleprotein, BMD och randomiserade kontrollerade studier (RCT). Deltagarna i de inkluderade studierna var män och kvinnor ≥35 år där interventionsgruppen fick supplementering av vassleprotein medan kontrollgruppen fick supplementering med likvärdigt energiinnehåll som ej innehöll vassleprotein. Utfallsmåttet var BMD mätt med Dual energy X-ray Absorptiometry (DXA). Studier som var gjorda på djur eller skrivna på annat språk än svenska eller engelska exkluderades. Det gjordes även studier där interventionsgruppen fick vassleprotein i kombination med något annat, exempelvis träning, om inte kontrollgruppen fick samma kombination. De inkluderade studierna i denna systematiska litteraturöversikt kvalitetsgranskades och bedömdes avseende sin risk för systematisk snedvridning med hjälp av Statens beredning för medicinsk och social utvärderings (SBU) granskningsmall ”Bedömning av randomiserad studie (effekt av att tilldelas en intervention)”. Tillförlitligheten för det sammanvägda resultatet bedömdes sedan med hjälp av Grading of Recommendations Assessment, Developement and Evaluation (GRADE). Resultat: Sökningen som gjordes resulterade i 58 unika artiklar varav åtta sedan lästes i fulltext. Det var slutligen tre av dessa som inkluderades med sammanlagt 421 deltagare. Samtliga tre studier bedömdes ha måttlig risk för bias. Det fanns ingen signifikant effekt av vassleprotein på effektmåttet BMD i någon av de inkluderade studierna. Slutsats: Det finns hög tillförlitligthet (++++) enligt GRADE till att vassleprotein inte har någon signifikant effekt på BMD.