Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Johansson, Emma"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 20 of 25
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Är det möjligt att uppnå ett hållbart arbetsliv på en arbetsmarknad som är under ständig förändring? - En kvalitativ studie om arbetstagares förhållningssätt gentemot den digitaliserade och förändrade arbetsmarknaden
    (2022-09-12) Johansson, Emma; Sköldberg, Erika; University of Gothenburg / Department of sociology and work science; Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera hur digitalisering och förändring av organisationsstruktur och styrformer påverkar arbetslivet. Med hjälp av tolv kvalitativa intervjuer problematiseras begreppet hållbart arbetsliv och vad det innebär i relation till de utmaningar som dagens arbetsmarknad står inför. Teori: Det teoretiska ramverket som anläggs för studien bygger på teori om byråkratiseringens utveckling, digitaliseringsprocessen, individualiseringsprocessen, gränsdragningsteori samt teoretisk modell för hållbarhet. Metod: En kvalitativ studie genomfördes med hjälp av tolv kvalitativa intervjuer inom olika yrkesområden som sedan transkriberades och tematiserades utifrån skapade teman, för att sedan analyseras löpande i resultatredovisningen utifrån det teoretiska ramverket. Huvudresultat: Intervjuresultatet visar att digitaliseringen och förändrade styrformer bidrar till nya utmaningar till att uppnå hållbarhet i arbetslivet. Gränsdragningsproblematiken visar sig vara en utmaning i arbetslivet. Resultatet visar att arbetstagare idag behöver skapa och upprätthålla gränskontroller samt finna arbeten som är motståndskraftiga när verksamheter effektiviserar.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Bok eller inte bok - en forskningsöversikt om lärobokens roll i matematikundervisningen
    (2011) Johansson, Tina; Johansson, Emma; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning Syftet med vårt arbete är att, med utgångspunkt från en intervju av en pedagog, göra en forskningsöversikt av matematikundervisningens innehåll med fokus på matematikbokens roll och användning. - Vilka faktorer påverkar matematikundervisningens utformning och innehåll? - Vilka för- och nackdelar finns med att arbeta med en matematikbok? - Hur kan en matematikundervisning se ut utan en traditionell matematikbok? - Vilka faktorer spelar in för att främja lusten att lära med fokus på matematikundervisningen? Vi har genomfört en intervju med en pedagog som en ingång till att göra en forskningsöversikt över matematikundervisningens innehåll med fokus på lärobokens roll och användning. Intervjun har fungerat som urvalsinstrument för att bestämma vilka delar av aktuell forskning som vi har tagit del av. Vår undersökning har visat att det både finns för- och nackdelar med att använda en matematikbok i undervisningen. Det viktigaste har dock visat sig vara hur man väljer att arbeta med en lärobok. Ett antal olika faktorer påverkar utformandet av matematikundervisningen; lärarens roll, materialval, alternativa arbetssätt, gruppindelningar, internationella undersökningars resultat. Vår undersökning har stor relevans för läraryrket. Vår forskningsöversikt har visat att det inte är att man väljer att använda en matematikbok i undervisningen, utan hur man använder den, som spelar störst roll för en lyckad undervisning. Val och användning av matematikbok är varje lärares ansvar. Vi ger också en bild av vilka andra alternativa arbetssätt som finns att tillgå.
  • No Thumbnail Available
    Item
    “Därför ska du klicka här” En kvantitativ analys av pushnotisers innehåll
    (2023-03-10) Andersson, Linnea; Johansson, Emma; University of Gothenburg/Department of Journalism, Media and Communication; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; University of Gothenburg/Department of Journalism, Media and Communication; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
    Abstract Title: This is why you should click here Authors: Linnea Andersson and Emma Johansson Level: Bachelor thesis in Journalism Term: HT 2022 Supervisor: Emil Östlund The aim of this thesis is to investigate what characterizes the content of push notifications. More specifically, the study examines what defines push notifications, the tone of the notifications, and how the content differs between public service and commercial media. The study’s framework is based on theories surrounding news selection and commercialization. The results are also analyzed through previous research on forward referencing headlines, news selection by different media types, as well as the frequency of conflicts, individualization, and emotionally charged words. The thesis is based on a quantitative analysis conducted over the course of one week, from November 22, 2022 to November 29, 2022. The basis of the study is the eight most popular news apps in Play Store and App Store. These are Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten, Svenska Dagbladet, Sveriges Radio Play, SVT Nyheter, and TV4 Nyheterna. In total, 892 push notifications were collected. The results show that interesting news subjects such as sports and crime/law far outweigh important news such as politics and economy in push notifications. Public service media tend to report more informative news. In a similar fashion, famous people (profiles in culture or sports) appear considerably more often than important people (politicians or other people of power). Evening newspapers have a higher share of famous people than other media types, and report more breaking news. However, general news updates were far more common than breaking news notifications. Within all types of media, negative news is the most common. Push notifications often contain emotionally charged words, particularly negative ones. A large majority of the notifications do not portray any conflict. However, the results divided by subject area show that conflicts are most common in political journalism. A large majority also do not contain forward-referencing headlines, but the results indicate that this type of headline is more often used in exclusive news and in content locked behind a paywall. Key words: Push notifications, news application, digitalization, news selection, commercialization, news media, public service, commercial media
  • No Thumbnail Available
    Item
    Elscooterns uppgång och motgång En kvalitativ studie om konsumentbeteende inom elscooterbranschen med fokus på det svenska företaget Voi
    (2020-06-29) Johansson, Emma; Nordling, Isabelle; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
  • No Thumbnail Available
    Item
    Environmental work and Performance indicators within the IT-industry -a case study of Volvo IT, TeliaSonera and Sun Microsystems
    (2008-06-18T07:26:57Z) Johansson, Emma; Werner, Susanna; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Background and Problem: The enormous industrial expansion that started in the period of the Second World War has caused an increase in the concentration of carbon dioxide in the atmosphere and resulted in global warming. Organizations interact within a dynamic world, dependent on the different requirements of stakeholders. The growing interest of environmental issues amongst stakeholders has forced companies to adapt to new demands and therefore take their environmental impact seriously. However, companies cannot consider environmental issues in isolation, without also consider the financial and social implications. In today’s society companies have begun to realize that working environmentally friendly can be profitable. This study is done on behalf of Volvo IT. Volvo IT is initiating the process of working in a more environmentally friendly way. For this purpose Volvo IT is gathering information to be better prepared for their future environmental work. Purpose and Method: The purpose of this thesis is to describe and analyze how Volvo IT, TeliaSonera and Sun Microsystems work today with environmental issues. The information was collected through interviews with respondents at the three organizations. By describing and analyzing how TeliaSonera and Sun Microsystems use environmental performance indicators we would like to provide Volvo IT with suggestions how they can improve their environmental work. On top of that we will also study how the environmental work affects the finances of these Information Technology-companies. Conclusion: Volvo IT does not use environmental performance indicators. However by studying TeliaSonera and Sun Microsystems we have come to the conclusion that using environmental performance indicators could be a useful approach for Volvo IT in controlling environmental work. We have noticed that environmental work could lead to positive financial effects for the businesses, but that would depend on the type of investment chosen. Positive effects in terms of cost reductions are easier to identify as well as quantify, whilst intangible benefits such as an improved company image is more difficult to measure. Suggestions for further studies: To study organizations in other types of businesses, such as more traditional manufacturing organizations.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Faktorer som kan påverka vårdkvalitén för patienter med narkotikaberoende
    (2016-01-11) Gustafsson, Hannah; Johansson, Emma; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    BAKGRUND: Det pågår stora diskussioner världen över kring ämnena illegala droger och missbruk/beroendeproblematik. Det finns många olika sätt att se på missbruk och man försöker med hjälp av olika verktyg få grepp om vad det egentligen innebär att vara beroende. Som sjuksköterska har man många skyldigheter och uppgifter som ibland kan vara svåra att möta. Som hjälp finns det riktlinjer, regler och koder för hur man ska arbeta och vara. För att få patienter mer delaktiga i sin egen vård har man inom psykiatrin börjat använda sig av arbetssättet integrerad psykiatri (PI), vilket tillsammans med andra hjälpmedel kan ge förutsättningar för en mer anpassad vård. Ett problem tycks vara att det kan vara svårt att föra teorin ut i praktiken. SYFTE: Att beskriva mötet mellan sjuksköterskor och patienter med beroendeproblematik i vården. METOD: En kvalitativ litteraturstudie med grund i vetenskapliga artiklar. Valda artiklar är hämtade från diverse databaser och granskade enligt Fribergs mall. Studien innehåller även analys av tre omvårdnadsbegrepp, då detta var obligatoriskt för arbetet. Dessa begrepp var tillit, lidande och delaktighet. RESULTAT: Fyra teman identifierades i artiklarna – attityder och fördomar, kunskap och utbildning, konflikter i vårdandet samt omvårdnadsbegrepp. Det kom fram att det verkar vara svårt att inte låta attityder och normer styra när man är ute i praktiken. Många anser att det är bristen på kunskap hos sjuksköterskorna som gör att de inte behandlar dessa patienter på lika villkor som andra. Kopplat till de valda omvårdnadsbegreppen i studien blir det tydligt att ett ökat lidande och minskad delaktighet är starkt relaterat till attityder och fördomar på grund av otillräcklig utbildning.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Fragmentarisk kostinformation i privata hälsobloggar
    (2015-08-10) Johansson, Emma; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    De ursprungliga fem kostråden som handlar om att äta mycket frukt och grönt, välja fullkorn och nyckelhålsmärkta livsmedel, äta fisk 2-3 gånger i veckan samt att välja flytande margarin eller olja i matlagningen togs fram år 2005 med syftet att befolkningen enkelt ska kunna applicera de på sina egna liv. Bakom de allmänna kostråden ligger Livsmedelsverket som är en statlig myndighet som bland annat har som uppgift att förmedla kostråd till invånarna i Sverige. Alla håller dock inte med om att Livsmedelsverket förmedlar rätt råd. LCHF, GI, periodisk fasta och paleo är några av dagens modedieter som förespråkar en helt annan kosthållning. Att välja kosthållning medför en identitetsaspekt, vi är helt enkelt vad vi äter. Att välja rätt mat och ta hänsyn till sociala frågor, djurfrågor och miljöskäl är inte enkelt. Både intresset för mat och träning är stort idag och det är populärt att uttrycka sig om dessa ämnen på sociala medier. 72 procent av Sveriges befolkning besöker sociala medier. Det är ett effektfullt verktyg att uttrycka sitt matintresse med då det går snabbt att få ut sitt budskap och lika snabbt att kommunicera med likasinnade. Denna uppsats syftar till att undersöka vilka kostråd hälsobloggar innehåller, och om det finns etiska och miljömässiga hänsynstaganden. Till denna uppsats har en kvalitativ forskningsdesign valts. Materialet i de fem bloggarna som valdes ut med hjälp av en bloggtopplista och Google analyserades med hjälp av ett observationsschema. Bakom de fem bloggarna som undersöktes står kvinnor i åldern 25-41 år. De är alla utbildade inom kost och träning. Kvinnorna tränar mycket och har olika kosthållningar. De äter enkla måltider med få råvaror och anser att ren mat ihop med mycket träning är hälsa. Kvinnorna har strikta förhållningssätt när det gäller kost men de förmedlar samtidigt mycket matglädje. De ger råd utan att råden är vetenskapligt underbyggda, bara baserade på egna åsikter.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Fritidshemmet och leken
    (2024-07-03) Johansson, Emma; Nordbjörk, Alice; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Vad är lek i fritidshemmet och hur ska de vuxna arbeta med den? I både läroplanen och tillhörande kommentarmaterial beskrivs leken som viktig, men inte vad lek som begrepp innebär och hur vuxna ska förhålla sig till den i praktiken. I tidigare forskning framkommer att vuxnas deltagande i barnens lekar ger många fördelar som exempelvis förbättrad social förmåga bland barnen. Det ledde oss till att undersöka om detta stämmer överens med verkligheten. Denna empiriska studie belyser hur vuxnas deltagande i lek påverkar relationer och det sociala klimatet på fritidshemmet. Vi använder oss av fem semistrukturerade intervjuer samt en enkät med 137 svar för att jämföra de behöriga och obehöriga lärare som arbetar i fritidshemmet. Syftet med studien är att se om de finns skillnader mellan de två grupperna i hur de deltar i barnens lek på fritidshemmet samt om personalen uppfattar konsekvenser av detta. Studien berör tre frågeställningar; På vilket sätt skiljer sig de vuxnas deltagande i barnens lek beroende på utbildning? På vilket sätt upplever personalen att deras deltagande/inte deltagande i leken påverkar relationerna till eleverna? På vilket sätt beskriver personalen i fritidshemmet att deras deltagande/inte deltagande i leken påverkar det sociala klimatet? Det insamlade materialet sorteras ut beroende på utbildning och jämförs mellan behöriga och obehöriga pedagoger. Alla deltagare i intervjuerna samt enkäten har varit anonyma. Skillnader och likheter fastställs och ställs mot perspektiv för att få en kartläggning över ämnet. De teorier vi använt oss av för att kategorisera materialet är barndomssociologi, utvecklingspsykologi samt ett kombinerat perspektiv. I resultatet framkommer att de obehöriga deltar i leken oftare än de behöriga. Från intervjuerna kan vi fastställa att de behöriga beskriver fler fördelar med leken än de obehöriga gör. Nästan alla deltagare upplever att relationerna blir bättre av deras deltagande i leken samt att det sociala klimatet förbättras.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Den goda sjuksköterska.
    (2012-01-27) Apelgren, Christina; Johansson, Emma; Michanek, Lina; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Syfte: Att belysa den goda sjuksköterskan ur barns perspektiv genom att lyfta fram deras tankar och förväntningar om vad som utmärker en god sjuksköterska. Bakgrund: Det finns idag mycket kunskap om barns utveckling och behov. I takt med att forskningen bidragit med kunskap om barn och deras utvecklingsfaser har barnsjukvården förändrats, från att barn låg på sjukhus utan att ha sina föräldrar hos sig till att föräldrar idag är mer delaktiga och har möjlighet att vara nära sitt sjuka barn. Sjuksköterskeyrket har också utvecklats och breddat sitt ansvars- och kunskapsområde. Idag finns även kunskap om att barn är unika individer som upplever sjukdom på olika sätt, samt att känslan av sammanhang påverkar hur ett sjukt barn upplever och hanterar sin situation. Människor i omgivningen har ett stort ansvar att hjälpa barnet hantera sin situation. Sjuksköterskors förmåga till god kommunikation blir då av stor betydelse för att nå fram till barnet. Metod: Genom analys av aktuella kvalitativa studier kunde teman och subteman lyftas fram och skapa rubrikerna för uppsatsen. Resultat: Det som enligt barnen utmärker en god sjuksköterska tydliggörs under tre rubriker: sjuksköterskans karaktär, sjuksköterskans relation till barnet och sjuksköterskans kompetens. En god sjuksköterska har ett vänligt bemötande, en genuin känsla för barnet samt möjliggör och verkar för att skapa en relation dem emellan. En god sjuksköterska har ögonkontakt, ler, har ett vårdat utseende samt en berömmande och uppmuntrande attityd. Humor, skratt och förmåga till lek och underhållning är också värdefulla egenskaper. En god sjuksköterska är kunnig i omvårdnad, ger ärlig information, är tillgänglig och tröstar. Slutsats: Resultatet ger en bild av att vård av ett sjukt barn fodrar ett stort engagemang av sjuksköterskan. Barn värdesätter en trygg och öppen relation till sjuksköterskan samt lyhördhet, uppmuntran och god kompetens.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Inspiration, underhållning eller skrämsel? Tittare resonerar kring TV-programmet Du är vad du äter
    (2011-03-09) Johansson, Emma; Lindström, Åsa; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    Media har idag ett brett utbud av olika livsstilsprogram där hjälpmedel av olika slag presenteras för att människor skall kunna förbättra sin livsstil. Ett program som uppmärksammats i detta sammanhang är Du är vad du äter. Programmet har kritiserats av yrkesverksamma inom överviktsbehandling för dess moraliserande och skuldbeläggande sätt att presentera mat och ätande. Syftet med detta arbete var att undersöka hur tittare resonerar kring TV-programmet Du är vad du äter. Syftet innefattade även att ta reda på vilka motiv tittare hade för att se Du är vad du äter samt hur de reflekterade över personer och situationer i programmet. Programidén och programmets metoder för viktminskning var andra aspekter som belystes. Tre fokusgruppintervjuer genomfördes där tittare fick se ett avsnitt av programmet. Resultatet visade att tittare såg Du är vad du äter för att inspireras och underhållas. De sympatiserade med och förfasades över programmets deltagare samtidigt som programledaren väckte starka känslor på grund av sin hårda framtoning. Metoderna för viktminskning sågs som mycket avancerade vilket både inspirerade och verkade avskräckande. Programmet ansågs kunna göras bättre genom att ta bort förnedrande inslag, anpassa den fysiska träningen efter varje deltagare, erbjuda realistiska dieter samt ha ett helhetsperspektiv på hälsa.
  • No Thumbnail Available
    Item
    “KOM IGEN, NU ÖSER VI. VI ORKAR LITE TILL!”: En socialantropologisk studie av jympa på Friskis och Svettis.
    (2022-08-23) Johansson, Emma; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier
    This bachelor thesis examines the group workout class jympa at the Swedish gym chain Friskis och Svettis, which can be understood as an actor in the popular fitness community. The aim is to explore jympa and try to understand what makes it meaningful to its practitioners. The thesis includes discussions about the facility itself and what it can mean to practitioners, as well as discussions about the views on the body itself and of other people’s bodies when it comes to clothes and movements to music. Finally, there will be a discussion about the health effects and how jympa workout classes help the practitioners to encounter life outside the facility. The findings from this study show that jympa participants associate jympa with movement to music and the social context that exists within the jympa community. Overall, the results indicate that the jympa practitioners tend to care less about external influences, although social structures, such as the fitness culture, find their way into the jympa workouts. The concepts utilized throughout this thesis are Heterotopia, Liminality, Embodiment and Sense of Coherence. These terms are utilized in several ways to give a new perspective on the views on jympa as a practice. The study is mostly based upon participant observations in multiple jympa workouts at various Friskis och Svettis facilities during the beginning of 2022. Furthermore, there are in-depth interviews with instructors and participants from the jympa workouts where we dig deeper into the meaning of jympa workouts.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ett mångkulturellt dilemma ­ om pedagogers syn på en mångkulturell undervisning i olika miljöer
    (2008) Johansson, Emma; Lagerborg, Jennie; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    __________________________________________________________________________ Att arbeta mångkulturellt är något vi finner viktigt inom skolan. Läroplanen nämner faktorer av mångkulturell prägel som skolans grundläggande värden. Våra erfarenheter säger oss att detta värde inte efterlevs. Vad kan det bero på? Vårt syfte är att ta reda på hur pedagoger uppfattar mångkultur och hur deras mångkulturella undervisning ser ut. Litteraturstudier har visat på att mångkulturell undervisning i huvudsak bedrivs i områden av stor kulturell mångfald. Är det beroende på skolans kulturella samhällskontext en mångkulturell undervisning tillämpas? Utifrån dessa litteraturstudier vi beaktar har vi utfört intervjuer och observationer på två skolor: en skola i ett i majoritet svenskt område i Sverige och en svensk skola i Thailand med i majoritet svenska elever. Intervjuerna har visat hur pedagoger ser på begreppen och hur de arbetar idag samt hur de tror deras mångkulturella undervisning skulle se ut i ett annat område. Resultatet innefattar pedagogernas egen syn på mångkultur och tar oss vidare till diskussionen där vi jämför intervjuerna med tidigare litteraturstudier. Våra frågeställningar och syfte samt litteratur argumenteras kring och avsaknaden av mångkultur i skolan blir ett faktum. Arbetet belyser svårigheten med att arbeta mångkulturellt på grund av begreppets komplexa definition och på grund av samhällets fortgående vi och dom-perspektiv.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Memoreringstekniker utifrån en pianists perspektiv
    (2015-06-24) Johansson, Emma; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik
    The purpose of this essay is to discuss different memory techniques used by pianists so I can feel secure while performing during concerts. How do pianists learn to memorise music? According to me, are certain memorisation techniques more effective than others? Do pianists use different methods depending on repertoire? To find my answers, I have studied two other pianists’ outcomes on the subject as well as applied my chosen memorising techniques on five pieces from different epochs. These techniques include visualising my fingers when they play on the keyboard, listening to the pieces many times, practicing short specific parts one hand at a time, singing the melody while playing the accompaniment, studying the scores without playing, as well as analysing the harmonic sequences.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Om Sverige. En kvantitativ textanalys av ett material för samhällsorientering med fokus på ordförråd och läsbarhet ur ett andraspråksperspektiv
    (2017-06-20) Johansson, Emma; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket
    Den här uppsatsen undersöker läsbarhet ur ett andraspråksperspektiv med fokus på ordförråd. Studien tittar på om ordförrådet i boken Om Sverige är anpassat till nyanlända läsare, på hur stort ordförråd man behöver för att tillägna sig texten och på när man som inlärare kan förväntas ha tillförskaffat sig ett sådant ordförråd. I ett vidare perspektiv vill studien visa på hur man med hjälp av lexikal profil och ordvariation kan bedöma en texts lämplighetsgrad i relation till läsarens språkkunskaper Med hjälp av de kvantitativa textanalysmåtten lexikal profil och ordvariation undersöks bokens ordförråd med fokus på antal vanliga och ovanliga ord samt ordförrådets storlek. Denna undersökning sätts sedan i relation till den Gemensamma europeiska referensramen för språks (CEFR) riktlinjer för andraspråksinlärande. Studien tittar på hur stort ordförråd man kan förväntas ha på de olika CEFR-nivåerna samt på hur många timmar som en inlärare förväntas behöva studera ett språk för att nå de olika färdighetsnivåerna. Undersökningen visar att det krävs ett betydande ordförråd även för att kunna läsa material som betecknas som lättläst och att det inte är möjligt för en nyanländ person vars språkkunskaper motsvarar CEFR-nivå A2 eller lägre att läsa boken Om Sverige utan mycket stor stöttning från lärare. Det behövs ett betydligt större ordförråd än man kan tillförskaffa sig på nybörjarnivå för att obehindrat kunna läsa och förstå texten. Enligt Förordning om samhällsorientering skall samhällsorienteringen i möjligaste mån ges på deltagarnas modersmål. Undersökningen visar att detta är mycket viktigt, då nyanlända på grund av sitt begränsade ordförråd inte kan ta del av det svenska materialet på ett tillfredsställande sätt.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Omega-3 supplementering och prevention av prematur födsel - en systematisk översiktsartikel
    (2015-08-04) Dahl Sturedahl, Andrea; Johansson, Emma; Standley From, Klara; Göteborgs universitet/Institutionen för medicin; University of Gothenburg /Institute of Medicine
    Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition Sammanfattning Titel: Omega-3 Supplementering och Prevention av Prematur Födsel - en systematisk översiktsartikel Författare: Andrea Dahl-Sturedahl, Emma Johansson, Klara Standley-From Handledare: Examinator: Linje: Typ av arbete: Datum: Anna Winkvist Mette Axelsen Dietistprogrammet, 180/240 hp Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp 2015-04-09 Bakgrund: Att födas för tidigt associeras med högre mortalitet och morbiditet och förtidsbörd är ett globalt problem. Det definieras som födsel innan 37 fullgångna graviditetsveckor. Tidigare studier gjorda på kvinnor med låg risk för att föda för tidigt har visat en minskad risk för förtidsbörd när de supplementeras med omega-3 fettsyror (n-3) och det finns ett möjligt samband mellan n-3 och graviditetslängd. Huruvida detta gäller för kvinnor med hög risk för att föda för tidigt är oklart då det vetenskapliga underlaget gällande dessa kvinnor är begränsat. Syfte: Syftet med denna systematiska översiktsartikel var att undersöka huruvida n-3 supplementering kan minska risken för prematur födsel bland kvinnor med hög-riskgraviditeter jämfört med kvinnor som f'ar placebo. Sökväg: Litteratursökningen gjordes i databaserna PubMed och Scopus. MeSH-termer och fria sökord som var relevanta för frågeställningen användes. Urvalskriterier: Inklusionskriteriema var: randomiserade kontrollerade studier, human studier och artiklar skrivna på engelska som angivit förtidsbörd, prematur födsel eller graviditetslängd som primärt eller sekundärt utfallsmått. Att interventionerna utfördes på kvinnor med hög risk för prematur födsel som fick långkedjiga n-3 supplement var också ett krav. Studier gjorda på kvinnor med flerbarnsbörd exkluderades, liksom studier där interventionen bestod av n-3 berikade livsmedel eller startade efter att tredje trimestern hade påbörjats. Datainsamling och analys: Tre artiklar som uppfyllde inklusionskriteriema identifierades och granskades av tre av varandra oberoende författare. En mall från Statens Beredning för medicinsk Utvärdering användes. Den sammanvägda evidensstyrkan för de tre artiklarna bedömdes enligt GRADE-systemet. Resultat: Denna systematiska översiktsartikels huvudsakliga resultat var att det finns måttlig evidens (+ + +) för att n-3 supplementering inte minskar risken för prematur födsel hos kvinnor med hög- riskgraviditeter. Slutsats: I nuläget finns det inte belägg att rekommendera n-3 supplementering till kvinnor med hög-riskgraviditeter för att minska risken för prematur födsel i västvärlden. Det går dock inte att utesluta andra skäl till rekommendation av n-3 supplementering under graviditet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    OMVÅRDNAD SOM PÅVERKAR KÄNSLAN AV TRYGGHET PREHOSPITALT - En litteraturstudie
    (2023-03-16) Godtman, Linda; Johansson, Emma; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Bakgrund: Tidigare forskning visar på en multidimensionell aspekt av patienters tillfredsställelse med den prehospitala vården, där en medicinsk behandling av god kvalitet inte ensamt leder till ökad tillfredsställelse. Patienten behöver involveras i sin vård, samt bli bemött på ett värdigt sätt för att bli nöjd med vården. Den personcentrerade vården har som utgångspunkt att beakta patientens integritet samt att se patienten som en person och en jämbördig i vårdmötet, och utgör grunden för förståelsen för tröst och trygghet. Vid livsutmanande situationer, hotas patientens integritet vilket utmanar känslan av trygghet. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur vårdpersonal och patienter beskrev omvårdnadsarbetets påverkan på upplevelsen av trygghet i det prehospitala mötet. Metod: Strukturerad litteraturstudie med utgångspunkt i personcentrerad vård. Resultat: Fyra huvudteman framkom, vilka var: Vårdmiljöns påverkan på trygghet, personalens roll i mötet, ett personcentrerat bemötande samt delaktighet genom kommunikation. Slutsatser: Med en social och professionell kompetens hos personalen, möjliggjordes ett holistiskt bemötande grundat på empati, lyhördhet och vänlighet, vilket ökade tryggheten i det prehospitala mötet hos såväl patienter som sjukvårdspersonal. Genom god kommunikation och information underlättades patienternas delaktighet i sin vård, vilket tillsammans med bemötandet, lade en grund för en personcentrerad omvårdnad med ett partnerskap som ingav trygghet i vårdrelationen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Överlämningspraktiken, en del av räknegarantin och skolorganisationens praktik-komplex
    (2025-09-01) Johansson, Emma; Kanerva, Therése; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Skolinspektionens slutrapport (2024) om införandet av räknegarantin, visar att de överlämningar som sker till årskurs 4 inte alltid har fokus på de utvärderade insatserna som genomförts. Det gör detta område intressant att undersöka utifrån vår framtida roll som speciallärare med inriktning mot matematik. Syftet med denna kvalitativa studie är att fördjupa förståelsen för hur överlämningspraktiken mellan årskurs F–3 och 4 tar form i skolans vardag. Fokus ligger särskilt på insatser för elever i matematiksvårigheter och på den specialpedagogiska delaktigheten i detta arbete. Studien baseras på intervjuer med lärare från fyra skolor. Analysen utgår från teorin om praktikarkitekturer (TPA) och belyser de villkor som möjliggör eller begränsar samproduktion i överlämningspraktiken. Resultatet visar att överlämningspraktiken inte är en isolerad händelse, utan en samproducerad praktik som formas i mötet mellan undervisning, dokumentation, ledning och specialpedagogik. Fyra tematiska praktikarkitekturer identifierades: dokumentationsarkitekturen, samverkansarkitekturen, bedömningsarkitekturen och tillgänglighetsarkitekturen. Dessa arkitekturer synliggör hur språkliga, materiella och sociala arrangemang påverkar möjligheten till kontinuitet i stödet för elever i matematiksvårigheter. Diskussionen lyfter särskilt ledningspraktikens centrala roll i att möjliggöra samverkan, skapa strukturer och fördela ansvar. Studien visar att speciallärare har potential att fungera som samordnande aktörer i skolans utbildningskomplex, men att detta kräver tydliga mandat, samarbete och förankring i skolans organisation. Studiens bidrag är att den ger ett begreppsligt och praktiskt ramverk för att förstå och utveckla skolans arbete med stödinsatser, övergångar och samproduktion. Resultaten är relaterbara för professionella i liknande skolkontexter och kan utgöra underlag för utvecklingsarbete i både praktik och utbildning.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Prissättning vid produktlanseringar
    (2007-05-09T11:40:35Z) Mårtensson, Annica; Johansson, Emma; Göteborg University/Department of Business Administration
    Bakgrund: Efter att ha studerat diverse litteratur, artiklar och avhandlingar som berör prissättning av nya produkter, kan det konstateras att det finns en del forskning som handlar om prissättning. I och med detta väcktes intresse att studera hur olika företag går tillväga för att ta fram ett målpris på sina nya produkter. Prissättning av nya produkter har emellertid inte fått lika stort utrymme i litteraturen då informationen som ges, snarare handlar om prissättning i allmänhet och ger mindre vägledning om hur priset ska sättas på nya produkter. Vidare är prissättning vid produktlanseringar intressant att undersöka då prissättning är en viktig del av lanseringen. Dessutom är området engagerande, då litteraturen pekar på att prissättningen är behäftad med många utmaningar och svårigheter samt att valet av pris kan påverkas av dess syfte. Syfte: Kartlägga hur fyra företag inom verkstadsindustrin arbetar med prissättning vid lansering av nya produkter, det vill säga beskriva vilka aspekter de väljer att basera priset på och varför. Metod: Studien utgår från en kvalitativ ansats där fyra företag har studerats, med målet att ta reda på hur de går tillväga vid prissättning av nya produkter. Enbart fyra företag valdes, då undersökningen hade för avsikt att göra en djupgående studie, för att få en större helhetsförståelse med hänsyn till tid och resurser. Urvalet av respondenter byggde på att de har god insikt i företagets prissättning av nya produkter. Studiens primärdata baserades på öppna individuella intervjuer, för att fram så mycket information som möjligt. För att erhålla kunskap om prissättning vid lansering av nya produkter, användes litteratur från olika universitets- och högskolebibliotek samt Internet. Litteraturen bestod huvudsakligen av forskningsartiklar samt fack- och kurslitteratur. Resultat och slutsatser: Studien på fallföretagen har med andra ord visat att prissättning vid lansering av nya produkter sker med utgångspunkt i den kundvärdebaserade prissättningsstrategin. Detta då den övervägande faktorn vid fastställande av målpris är kunders behov och betalningsvillighet, vilket kan erhållas med utgångspunkt från diverse prisundersökningsmetoder.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Rätt stöd i rätt tid - garantin i praktiken
    (2021-02-17) Johansson, Emma; Walderstedt, Elisabeth; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Sedan 1 juli 2019 är skolorna enligt lag (SFS 2018:1098) ålagda att följa garantin för tidiga stödinsatser inom områdena läsa och skriva. Syftet med vår studie var att få en bild av hur ga-rantin fungerar i praktiken utifrån speciallärares inom språk, - läs- och skrivutveckling utsagor samt hur garantin tolkas av desamma. Kritisk pragmatism användes som teoretisk utgångs-punkt tillsammans med de specialpedagogiska perspektiven kategoriskt perspektiv, relation-ellt perspektiv och dilemmaperspektivet. Med kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer samla-des datamaterialet in och tolkades utifrån en hermeneutisk ansats. Resultatet visade att stödin-satser så tidigt som möjligt och en tidig undervisning i fonologisk medvetenhet enligt speci-allärarna var svaret på rätt stöd i rätt tid men att det i praktiken ännu inte var organiserat så. Att lagstadga evidensbaserade moment framkom i resultatet inte hos speciallärarna innebära att arbetet blev effektivare och kunskapen om vad som behövdes i verksamheten fanns redan hos speciallärarna. Samråd mellan lärare och speciallärare visade sig enligt speciallärarna vara avgörande för elevers läs- och skrivutveckling men fungerade ännu inte fullt ut i praktiken.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Sjuksköterskors hantering av yrkesrelaterad stress
    (2014-12-02) Johansson, Emma; Larsson, Linnéa; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa; Göteborgs universitet/Institute of Health and Care Sciences
    Stress kan beskrivas som en brist på balans mellan de krav som ställs på oss och vår förmåga att handskas med dem. När stress blir långvarig och utdragen blir det till slut en bestående obalans mellan kroppens nedbrytande och uppbyggande funktioner. Det finns rapporter från de senaste tio åren som visar att sjuksköterskor upplever de högsta nivåerna av yrkesrelaterad stress inom hälso- och sjukvård. Det kan uppstå skadliga reaktioner i kroppen och påverkan kan uppkomma både psykiskt, fysiskt och socialt i till exempel omvårdnadsarbetet eller i organisationen. Det gör att sjuksköterskor sätter sin fysiska och psykiska hälsa på spel. Syftet är att identifiera faktorer som gör yrkesrelaterad stress hanterbart för sjuksköterskan. Metoden är en litteraturstudie som baseras på tolv vetenskapliga artiklar innehållande sjuksköterskors hantering av stress. Resultatet visar att sjuksköterskor tycker att kommunikation och stöd är viktigt både mellan chefer, arbetskamrater och familj för att hantera stress. Sjuksköterskans eget ansvar och egen planering före och efter arbetet gör att stress minskar. Sjuksköterskor hanterar stressiga situationer olika genom att tänka positivt, undvika, acceptera eller konfrontera. Stress kan minska genom att koppla bort arbetet på fritiden genom att delta i aktiviteter eller att reflektera och bearbeta. Slutsatsen är att flera faktorer har inverkan på hanteringen av stress och att en stressfylld situation hanteras individuellt men påverkas av andra faktorer från omgivningen.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement