Browsing by Author "Johansson, Erica"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Det är ju grunden för hela jobbet – En kvalitativ studie om sex lärares tankar och erfarenheter av relationens betydelse i skolan.(2018-08-09) Johansson, Erica; University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies; Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSyftet med studien är att undersöka vad verksamma och erfarna lärare anser vara viktigt i relationsskapandet och hur de arbetar för att skapa goda relationer. Syftet är också att undersöka vad lärare anser att goda relationer har för inflytande på lärandet. Frågeställningarna som besvaras i studien är: Vad är viktigt för att skapa en god relation mellan lärare och elev? Hur arbetar lärare för att skapa goda relationer mellan lärare och elev? Vad anser lärare att goda relationer har för inflytande på lärandet Studien har genomförts med en kvalitativ metod där sex lärare har intervjuats. Analysen av materialet gjordes genom en tematisk innehållsanalys för att urskilja mönster och teman (Braun & Clarke, 2006). Resultatet analyserades därefter utifrån begreppen samvaro och samverkan som är studiens teoretiska utgångspunkt (Aspelin & Persson, 2011). Resultatet visar att det är viktigt att skapa en relation som bygger på trygghet och tillit, att lära känna eleven och elevens liv utanför skolan och att bygga på det positiva. Lärare arbetar på olika sätt för att skapa en god relation med sina elever där allt från att reda ut konflikter till att intressera sig för personliga intressen blir viktigt för att skapa en god relation. Resultatet visar också att relationen har en betydelse för elevernas lärande. Utifrån resultatet bör relationens betydelse betraktas som ett medel för att lärare ska lyckas med sitt uppdrag. Däremot bör inte studiens resultat betraktas som att relationen är det enda viktiga, utan bör snarare betraktas som ett medel för att lyckas. Det framkommer också i studien att relationer i skolan består av relationer både i samvaro och samverkan, som existerar sida vid sida. Lärare skapar således relationer för relationens skull, men också i syfte att främja ett gott klimat och goda resultat.Item LÄTTARE FÖR EN LÄTTARE FÖR ALLA(2022-05-25) Johansson, Erica; Edvardsson, lisa; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologyBakgrund Hälsa är något som individen skapar, kan påverka och som förändras beroende på kontexten. För att uppnå hälsa behöver samhället skapa delaktighet. Delaktighet innefattar att bestämma över sig själv, delta i aktiviteter och känna tillhörighet till fysiska och sociala miljöer. Barn tillbringar en stor del av sitt liv i skolans miljö. Skolan är viktig för barns utveckling, social samvaro och utbyte av erfarenheter. Barnkonventionen och skollagen lyfter att det är barns rättighet att få vara delaktig i sin skolgång för att främja hälsa. Skolans kontext och samverkan med professioner runt eleven spelar en stor roll för att aktivitetsutförandet ska skapa en hälsosam tillvaro. Arbetsterapeuten kan med sin kunskap om aktivitetsutförande identifiera barn och ungdomars aktiviteter och hur dessa påverkar delaktighet. Syfte Syftet med litteraturstudien var att identifiera och sammanställa arbetsterapeuters insatser i skolan som kan stödja elevers delaktighet. Metod En systematisk litteraturstudie med en induktiv ansats gjordes. Litteratursökningen genomfördes i tre databaser som resulterade i fem vetenskapliga artiklar som kvalitetsgranskades. Artiklarna analyserades och bearbetades genom en kvalitativ innehållsanalys. Resultat Resultatet visade att arbetsterapeuter kunde bidra med flera insatser i skolan som kunde stödja delaktighet. Insatserna utfördes med eleven i eller utanför klassrummet. Miljön kring eleven var avgörande för om insatsen blev effektiv. Ett välfungerande samarbete mellan arbetsterapeut, lärare, föräldrar och andra aktörer visade sig vara en viktig del för att stötta eleven att bli delaktig. En annan aspekt var att arbetsterapeuten arbetade med aktiviteten i fokus. Aktiviteter som eleverna kände var meningsfulla främjade deras lärande och bidrog till delaktighet i skolan. Slutsats Med sin kunskap kring aktivitet och delaktighet i relation till elevens fysiska och sociala miljö kan arbetsterapeuten vara en tillgång och hjälpa till att skapa förutsättningar för alla barn att vara delaktiga i skolans alla aktiviteter.Item Lek och matematik(2007) Svensson, Anna; Johansson, Erica; Göteborg University/Department of SociologyDå lek associeras med ett lustfyllt lärande och då matematik kan betraktas som ett ämne baserat på rationalitet och strikta regler, fanns det motiv till att ta reda på huruvida pedagoger verksamma i de tidigare åldrarna uppfattar och använder lek i matematikundervisningen. Syftet med studien har varit att undersöka några pedagogers uppfattningar rörande lek och matematik, samt att belysa eventuella samband däremellan. Med tidigare forskning som grund undersöktes pedagogers uppfattningar gällande lek och matematik. Uppfattningarna gällande matematik undersöktes utifrån: ämnets natur, lärandeprocessen, samt undervisningen. Eventuella samband mellan pedagogers uppfattningar om lek och matematik belystes sedan. För att få svar på frågorna studerades i ett första steg tidigare forskning. Forskningen visade att lek och lärande tidigare setts som åtskilda men sammankopplas nu allt mer vilket enligt styrdokument är önskvärt. Vad gäller pedagogers uppfattningar om matematik visade forskningen tre förekommande uppfattningar: instrumentalistisk, platonistisk och problemlösande uppfattning. Med utgångspunkt i den fenomenografiska ansatsen genomfördes i ett andra steg kvalitativa intervjuer som sedan analyserades. Resultatet uppvisade två aspekter ur vilka tre förekommande uppfattningar om lek kunde skönjas: naturlig uppfattning, lustfylld uppfattning och uppfattningen om att lek bör ha ett syfte. Vidare kunde den tidigare forskningens uppfattningar om matematik skönjas: instrumentalistisk, platonistisk och problemlösande uppfattning. En matris och en logisk analys resulterade i möjliga samband mellan uppfattningarna om lek och matematik. En naturlig uppfattning gällande lek harmoniserade med en problemlösande uppfattning gällande matematik. Den lustfyllda uppfattningen om lek harmoniserade med den platonistiska uppfattningen om matematik och uppfattningen om att lek bör ha ett syfte sammankopplades med en instrumentalistisk uppfattning gällande matematik. I vår studie ser vi dessa samband som det mest centrala och viktiga. Studien är relevant för läraryrket då vi anser att en medvetenhet om dessa samband kan öka förståelsen för det egna, samt kollegors förhållningssätt och agerande.