Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Johansson, Erika"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 9 of 9
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Är revisorns roll annorlunda beroende på företagets storlek? – En jämförande analys
    (2006) Listad, Marie; Johansson, Erika; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen; Göteborg University/Department of Business Administration
    Bakgrund och problem: Redan på 1700-talet började man revidera i företagen och revisorns roll började växa fram. Som revisor är man idag omgiven av lagar och regler vilka ständigt ändras och förnyas, ofta mot det striktare hållet. Oberoendet är en viktig del vilket revisorn enligt lag är skyldig att pröva inför varje revision. Att reglerna blir tuffare beror till stor del på de redovisningsskandaler som skakat näringslivet de senaste åren både nationellt och internationellt. Företagens intressenter har blivit allt vaknare och kräver på ett annat sätt än tidigare att revisorn ska vara oberoende. Att hålla distansen och oberoendet i de stora företagen är inga problem då revisorn arbetar i ett revisionsteam där fler personer ingår som kan hjälpa företaget med den konsultation de behöver. I små företag kan däremot oberoendet lätt komma i kläm då man är färre i revisionsteamet och ofta är den enda kunskapskällan till redovisning som företaget har. De små företagen idag vet inte alltid heller vad revisorn får göra och inte får göra. Eftersom reglerna har blivit hårdare innebär det att revisorn i små företag inte längre kan hjälpa till lika mycket som förr. Behöver företaget rådgivning måste istället en andra revisor kopplas in, vilket blir krångligare och dyrare för företaget. Syfte: Uppsatsens syfte är att ta reda på hur revisorns roll ser ut i stora och små företag och att undersöka de eventuella skillnader som kan uppkomma vid revision av stora och små företag. Ett annat syfte är att ta ställning till om revisorns roll måste se likadan ut oberoende av företagets storlek samt ge förslag på eventuella lättnader i regelsystemen för de revisorer som arbetar mot små företag. Metod: Uppsatsen är skriven med ett positivistiskt synsätt och en deduktiv ansats. För att på bästa sätt utreda och svara på uppsatsens problemformulering har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer för att samla in empiri. Fallstudieobjekten består av fyra stycken revisorer av vilka två främst arbetar mot små företag och två främst arbetar mot stora företag. Resultat och slutsatser: I dagsläget ska revisorns roll teoretiskt se likadan ut oberoende av företagets storleksförhållande. Dock har det kunnat urskönjas av de revisorer som har intervjuats att det inte alltid förhåller sig så. Revisorerna tycker i det stora hela att det är svårt att använda samma regelsystem för de små företagen som för de stora företagen. Reglerna är skrivna för de stora företagen och många av dem går inte ens att tillämpa på de små. Alla är överens om att vissa lättnader måste göras för de små företagen. Vissa tycker att revisionsplikten ska slopas för de små företagen medan andra tycker att regelsystemen istället ska tudelas så att de små företagen får en något lättare variant av reglerna. Vi tycker att revisionsplikten behövs så länge ett aktiebolag bedrivs eftersom inget personligt ansvar för konsekvenserna finns, däremot är vi för en tudelning av regelsystemen. Förslag till fortsatt forskning: En fördjupning i revisionspliktens framtid för de små företagen i Sverige med jämförelser och forskning kring de länder som redan har avskaffat denna hade varit ett intressant uppslag för fortsatt forskning då vi i Sverige just nu har en het debatt om detta ämne. Ett annat intressant forskningsområde är att jämföra Sveriges regler med övriga EU-länders regler för revision samt se hur harmoniseringen av revisionsreglerna fortskrider i de europeiska länderna.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Besparingskrav eller självbestämmande? - En studie av idéerna kring utformningen av Göteborgs äldreomsorg
    (2016-06-15) Bjurklint, Axel; Johansson, Erika; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan
    Background: Compared to other countries Sweden has an extensive welfare system. The system is in general financed by public funds. The same goes for the healthcare for elderly people. Before 1992 the healthcare was funded by the state, but after 1992 the organizing and financing responsibilities was decentralized to municipal level. Today, the amount of elderly is growing in society. Despite the fact that the group of elderly grows there are budget cuts and the situation is that there are a lot of municipalities that cannot meet the need to care to the elderly. How has this situation emerged? Purpose: The purpose with the study is to study the ideas that explain the elderly care over time. Which ideas have been prominent and has worked as the instrument for change the model of healthcare for elderly. The study is based upon the theories that study the ideas that lead to institutional change. The study is based on the city of Gothenburg and how the city has organized its healthcare for elderly people. Method: A qualitative analysis on the city of Gothenburg using critical text analysis based on city budgets and annual reports between the years 1992-2016. Complemented by a study on the city's plan for the elderly and retirement homes. The material was collected on the region archive and home page. Results: The consequences are that the amounts of beds on the retirement homes are reducing steadily and the healthcare for the elderly are now focused on help in their homes. The focus in itself comes from the idea of independence and freedom for the elderly. But, there is a paradox, health care is focused on help in the homes because of the lack of beds in retirement homes. The elderly are getting healthier and most of them want to live at home, but still the queues are growing to get a room on a retirement home.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Disconnection between accounting and taxation; possibility or compulsion?
    (2007-05-03T11:24:14Z) Johansson, Erika; Tranberg, Johanna; Göteborg University/Department of Business Administration
    Background and problem analysis: Sweden has for the better part of the 20th century had a very strong link between taxation and accounting, but Sweden has become increasingly more influenced by the Anglo-Saxon tradition, where there is no such link. Joining the European Union in 1995 and the introduction of the IAS regulations in 2005 have started a debate about whether a disconnection of the taxation and the accounting, as there have been in other countries, would be better than keeping the link. Corporate accounting regulations in Sweden are mostly set by different accounting regulatory bodies, so it should therefore be of interest to discover their opinions in the matter, as well as the opinions of other interested parties, such as the Swedish taxation government, the Confederation of Swedish Enterprise and the accounting profession. Purpose: To find out the personal thoughts and reflections of people representing various interested parties with regards to the discussion of a possible disconnection. Limitations: The subject has been limited to the parties that the writers thought were the most influential and the most interested in the possible disconnection. The essay is also limited to subjective views since a general study takes a lot more time and effort than the time frame of ten weeks permits. Furthermore, the geographical area is limited to Gothenburg, with the exception of the interview with the respondents from the Confederation of Swedish Enterprise. Method: The empirical part of the essay has been collected through interviews with the chosen respondents. As for the theory part, the authors collected information through books, articles, and internet sources. The conclusions were drawn from the gathered material of the theory and the empirical research. Result and conclusions: The respondents are not in favour of a disconnection in general, but they acknowledge that it is likely that there will be at least a higher degree of disconnection in the future. Suggestions for further research: How other countries have dealt with their disconnections with regards to regulations and in the event of a dispute. This can be used to see whether the “common experience”, existing in countries that have always had a fairly disconnected relation between accounting and taxation, can be used in Sweden if there were to be a disconnection.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Distriktssköterskors upplevelser av mötet med patienten efter införandet av VG Primärvård
    (2010-11-24) Boström, Hanna; Johansson, Erika; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Grunden i distriktssköterskans arbete är mötet med patienten där ömsesidighet är en förutsättning för en vårdande relation. En av de största förändringarna inom svensk hälso- och sjukvård är införandet av vårdvalet som resulterat i ändrade förutsättningar för både vårdpersonal och patient. Grundtanken med vårdvalsmodellen VG Primärvård är att stärka patientens inflytande, öka tillgängligheten och förbättra vårdkvaliteten. Syftet med denna studie är att beskriva hur distriktssköterskor upplever mötet med patienten efter införandet av VG Primärvård. I pilotstudien har en kvalitativ ansats använts och datainsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer, vilka senare har analyserats med kvalitativ innehållsanalys. I studiens resultat framkommer att distriktssköterskorna upplever att de nya villkor som införandet av vårdvalet har medfört påverkar den vårdande relationen negativt. En känsla av otillräcklighet genomsyrar distriktssköterskornas upplevelse av sig själva i mötet med patienten. Resultatet i pilotstudien överrensstämmer väl med tidigare forskning som påpekar att organisatoriska förändringar alltid får omvälvande effekter för de individer som verkar i den.
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”För min känsla är, hur kan religionsundervisningen vara neutral, eller jag vet inte?” Sex gymnasielärares syn på den katolska och protestantiska religionsundervisningen och dess målsättningar i Baden-Württemberg
    (2015) Johansson, Erika; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Syftet med uppsatsen är att undersöka målsättningar med religionsundervisningen i delstaten Baden- Württemberg. Uppsatsen undersöker hur målen beskrivs i ämnesplanerna för protestantisk respektive katolsk religionsundervisning, hur sex lärare på Gymnasium ser på målen med den undervisning de bedriver samt hur de förhåller sig till ämnesplanernas målsättningar. Ytterligare ett syfte är att visa hur man bedriver religionsundervisning i en tillsynes lik kontext som Sverige och Danmark. Materialet består av ämnesplaner i religionskunskap för Gymnasium, skolformen motsvarar det svenska gymnasiet, och samtalsintervjuer med sex lärare. För att genomföra studien har jag använt mig av kvalitativa samtalsintervjuer som sedan transkriberats. Allt material är omformat till text. Senare vid analysen har texterna blivit kritiskt granskade med hjälp av diskursanalys utifrån valda kategorier. Teoretiskt sett har forskaren tagit avstamp i kritisk diskursanalys. Jag kommer fram till att målen i ämnesplanerna beskrivs med fokus på elevernas egna religiösa tradition. Det är även hur lärarna beskriver målen med den religionsundervisning de bedriver. Det handlar mer om att eleverna ska lära sig hur man är en god kristen än om att tillförskaffa sig kunskaper om religion och religioner. Lärarna förhåller sig inte väl till ämnesplanens målsättningar, de följer istället deras lokala ämnesplan och läroboken. Uppsatsen har stor betydelse för läraryrket. Undersökningen visar på hur man bedriver religionsundervisning i till synes likartade länder. Det skapar även en debatt inom mig i hur religionsundervisningen bör vara och hur jag ska kunna utvecklas på bästa sätt som lärare.
  • No Thumbnail Available
    Item
    House Master School. Career Model for Education and Training in Integrated and Sustainable Conservation of Built Environments
    (2008-10-27T11:38:15Z) Johansson, Erika
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kan man vara dödare än dödast? En undersökning av konstruktionen [Adj]-are än [Adj]-ast
    (2017-06-28) Johansson, Erika; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket
    I den här uppsatsen undersöks användningen och innebörden av konstruktionen [Adj]-are än [Adj]-ast. En konstruktikonpost kommer också att skapas för konstruktionen, vilken kan användas i projektet Ett svenskt konstruktikon vid Göteborgs universitet. Genom en korpusanalys har språkbrukares användning av konstruktionen undersökts. Det har visat sig att konstruktionen först och främst förekommer inom korpuskategorin Sociala medier. För att se hur konstruktionen skiljer sig mellan olika typer av korpusar, så har konstruktionens vanligaste adjektiv undersökts. Detta i jämförelse mellan Sociala medier och Tidningstext. Språkbrukare inom Sociala medier använder främst adjektiv av egenskapstyperna sinnelag och värde. I Tidningstext används främst adjektiv av egenskapstyp värde. Perifrastisk komparation förekommer inte alls inom konstruktionen. De adjektiv som skulle kunna eller bör ta perifrastisk komparation, kompareras istället med suffix. Slutligen verkar konstruktionen [Adj]-are än [Adj]-ast grunda sig på föreställningen om komparationsformernas stigande grad. Genom uttrycket [Adj]are än [Adj]-ast så hamnar innehavaren av egenskapen över superlativ, vilken enligt konstruktionen är den högsta komparationsformen på gradskalan.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Områdets polis eller polisens område? En analys av hur områdespolisen i Bergsjön gör sig relevant för sitt område och sin organisation
    (2011-10-21) Johansson, Erika; Göteborg University/ Department of Sociology; Göteborgs universitet/ Sociologiska institutionen
    The aim of the thesis is to illustrate how a group of community policing officers makes themselves relevant to their community, this in relation to wider organizational circumstances and exterior structures of society. Earlier research on the subject tells us that community policing can be proactive and crime preventing in such a way that the confidence and trust in the police is increased. Research is also making clear that proactive police work is hard to measure and evaluate, which is why my contribution to the field is to explore how this effects the way the police officers in Bergsjön, Gothenburg is making themselves relevant and the way that they see themselves as community policing officers. The relationship police – community will be regarded as how someone treats their audience, attentive to its feedback, in order to get ones message out, in this case confidence and trust in the police, under influence of the audit society. To achieve the aim of the thesis, participating observation was chosen, to experience the police officers everyday work. The observations were carried out during 15 shifts à 10 hours. Field notes were taken and afterword transcribed. The results show that the community police can make themselves relevant for the community in two ways. As a “law officer” gaining confidence by being a powerful force, and as “peace officer” gaining trust through personal relations. This however is complicated by the organization demanding police work to be measurable, which is a problem for the law officer resulting in community police officers trying to make their work measurable or doing measurable work. It is argued that both law and peace officer strategies are needed in creating confidence and trust.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Synen på kristendom en analys av läromedel i religionskunskap
    (2014-06-26) Johansson, Erika; Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion; University of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and Religion
    The purpose of this thesis is to analyze the perception of Christianity in nine textbooks and identify changes in-between them and over time. The content of the textbooks will also be discussed in relation to the steering documents connected to each book. I have chosen to focus on three curriculums, Lgy 70, Lpf 94 and Gy 11. My research questions are: how Christianity is treated in textbooks in religious studies in relation to the perception of Jesus, God and man? What are the differences/similarities across time and learning materials? In what way does the textbooks change with the syllabuses? Text consumption and discursive practices is analyzed with the help of a set of tools that are based on the critical discourse analysis and Fairclough's three-dimensional model. The image of Jesus, if described by a textbook, is also analysed. Three textbooks were chosen from each curricula. In the background, a historical overview of the religious education in Sweden is given, the various curricula and their syllabuses in religious studies are described. These are then used in the further analysis. The final conclusion is that the context of the different textbooks does not differ significantly. Christianity has a special status in the textbooks but also in the steering documents. Jesus is presented both as a human and as devine. Two of the older books does not describe the Trinity, but the concept is implied. The view on mankind is approximately similar in all the textbooks over time. Mankind is seen as an associate of God and is the divine image. The human is not perfect, and because of the free will, we can make mistakes. All textbooks expect one correspond very well to the syllabuses. It is difficult to achieve the goals of the syllabuses by only using the textbooks. Still Christianity has a special status and are given more space in the textbooks compared to the other religions. This is probably because Christianity is a part of our cultural legacy.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback