Browsing by Author "Johansson, Josefina"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Hur elevers kunskapsbas i år 6 matchar de krav som ställs i år 7 – En undersökning kring överlämnandet av elever från en skola till en annan(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005) Johansson, Karin; Johansson, JosefinaTitel: Hur elevers kunskapsbas i år 6 matchar de krav som ställs i år 7 – En undersökning kring överlämnandet av elever från en skola till en annan Typ av arbete: Examensarbete (10p) Författare: Josefina Johansson & Karin Johansson Utbildning: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Handledare: Christina Kärrqvist Examinator: Roy Tärneberg Rapportnummer: HT-05-2611-078 Undersökningens syfte var att kartlägga vilken kunskapsbas som eleverna på Skola A (F-6 skola) har fått med sig för att klara de vidare studierna på Skola B (6-9 skola) inom basämnena, svenska, engelska och matematik. Vi gjorde en empirisk undersökning, en deskriptiv fallstudie innefattande fem strukturerade intervjuer med fasta frågeområden och frågor med öppna svar. Därutöver gjorde vi en enkätundersökning med strukturerade frågor och fasta svarsalternativ. De intervjuade var alla lärare i grundskolan, två från Skola A och tre från Skola B. Enkäterna gavs till 15 elever varav samtliga nu går i grundskolans senare år. Lärarna på Skola A anser att deras elever har en god kunskapsbas, i svenska, engelska och matematik, men säger också att det alltid finns områden som deras elever kan bli bättre på inom de olika ämnena. Den kunskapsbas som lärarna på Skola B anser att eleverna från Skola A har/skall ha med sig då de börjar på Skola B skiljer sig i omfattning. Emellertid tycker alla tre lärarna på Skola B sig ha en känsla av att eleverna från Skola A i stort har med sig tillräckliga kunskaper i samtliga ämnen. Det finns dock önskemål från lärarna på Skola B gällande vissa kompletteringar inom vissa områden hos eleverna. Samtliga elever anser att de har tillräckliga kunskaper med sig från Skola A i alla tre ämnena för att klara vidare studier på Skola B. En resultatanalys av elevernas kunskapsbas i svenska, engelska och matematik ger således att denna enligt samtliga lärare och elever anses vara fullt tillräcklig.