Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Johansson, Karin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 14 of 14
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att leva med fibromyalgi - kvinnors och mäns upplevelser
    (2008-01-22T09:10:51Z) Johansson, Karin; Levin, Åsa; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa; Göteborgs universitet/Institute of Health and Care Sciences
    Fibromyalgi är en sjukdom där patienterna ofta blir misstrodda och vi ville som blivande sjuksköterskor ta reda på mer om deras upplevelser för att bättre kunna bemöta dem i hälso- och sjukvården. I Sverige beräknas ca 3-5 % ha sjukdomen som till 90 % drabbar kvinnor men det kan vara så att fler män än vad som framkommer har sjukdomen. Syftet med studien var att beskriva mäns och kvinnors upplevelser av hur det dagliga livet påverkas av fibromyalgi och identifiera eventuella skillnader mellan deras upplevelser. Metoden som användes var en litteraturstudie med 13 artiklar som analyserades induktivt. För att få fram dessa artiklar gjordes sökningar i databaserna Cinahl, PubMed och via manuell sökning i referenslistor. Flera av artiklarna är gjorda i Sverige vilket tyder på att det sker mycket forskning om fibromyalgi här. Vid analysen av artiklarna framkom tre teman. Temat ”En motsträvig kropp” visade hur männen och kvinnorna upplevde alla de symtom fibromyalgi medför och hur de begränsades i det dagliga livet. I det andra temat, ”En osynlig sjukdom” framkom det speciella med att leva med en sjukdom som inte syns utanpå och hur kvinnorna och männen då kunde uppleva misstro från omgivningen. Dessutom belystes här hur de försökte bevara sin värdighet och självständighet. Sista temat ”Att hysa hopp” visade på hur männen och kvinnorna genom inre anpassning och yttre stöd försökte att anpassa sig till den förändrade situationen som sjukdomen innebar. Resultatet diskuterades sedan med hjälp av Roys adaptionsmodell och påvisade att adaption är något viktigt för kvinnorna och männen för att de ska klara av att leva med fibromyalgi som i nuläget endast kan lindras men inte botas. Sjuksköterskans uppgift blir att hjälpa patienterna att anpassa sig till den förändrade situationen som det innebär att leva med sjukdomen fibromyalgi.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Byggnadsvårdsdokumentation. Hantverkarens perspektiv och bidrag
    (2011-06-21) Johansson, Karin; University of Gothenburg/Department of Conservation; Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård
  • No Thumbnail Available
    Item
    Confident in my class: A secondary data study of maths motivation and students’ sociodemographic factors in grade three and four in Sweden.
    (2023-10-31) Johansson, Karin; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Aim: This thesis aims to point to how motivation as well as achievement in maths and students’ sociodemographic factors can correlate for grade three and four in Swedish schools. Theory: The two theories used in the thesis are Expectancy-value Theory by Eccles and Cultural Capital by Bourdieu. These theories are chosen to provide analytical lenses both from psychological and sociological research that relates to education. Both theories emphasise the importance of socialisation within education. Depending on students’ different contexts and the experiences, their motivation develops accordingly. Method: The co-constructing mathematics motivation project in education: A longitudinal study in six European countries (MathMot) investigates the development of motivation for mathematics in the elementary school classrooms and attempts to find out the impact of children’s motivational factors on other non-cognitive (e.g., identity) and cognitive outcome (math achievement). MathMot is based on Eccles’ expectancy value theory and supported by Pekrun’s control-value. The first wave data consists of surveys from compulsory school to 1904 students from grade three (N=939) and students from grade four (N=965). The students were distributed in different schools, some schools had various student groups participating and some schools had only one class answering the survey. The students of grade three were distributed in 64 different classes and 39 schools as well as the students of grade four were distributed in 62 classes in 42 schools in and around Gothenburg municipality. Results: The hypothesis of a relation between SES and perceived competence in maths could not be concluded statistically significant and thus a relationship cannot be confirmed. However, ethnicity was the strongest predictor among the students’ sociodemographic factors of perceived competence in maths, as well as the only statistically significant factor. Also, interest had the strong effect on maths achievement, but also identity in grade four. Utility showed a negative relation to maths achievement in grade four
  • No Thumbnail Available
    Item
    En enkätstudie om förskollärares tilltro till sina musikdidaktiska kompetenser.
    (2022) Olaison, Boel; Johansson, Karin
    Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar sina musikdidaktiska kompetenser. Vi undersöker kompetenserna röstkännedom, instrumentspel, sångrepertoar och stöttning av barns musiklek. De teoretiska utgångspunkterna är lärarkompetenser, lärarförutsättningar och ramfaktorer. Vi tar även reda på hur förskollärarnas utbildning samvarierar med deras uppfattning om de musikdidaktiska kompetenserna. Bakgrunden till studien är att vi i tidigare forskning sett att förskollärare upplever sig sakna kompetens för att undervisa i musik. Vi upplever också själva att musikämnet är något som tar mycket liten plats i förskollärarutbildningen idag. Vi genomförde en kvantitativ studie där 179 förskollärare svarade på enkätfrågor. Resultatet visar på att förskollärarna i studien upplever sig ha ett gott självförtroende gällande sina musikdidaktiska kompetenser. Detta resultat visar på något annat än vad den tidigare forskning vi presenterar i vår studie gör. Vi kunde genom analys av vårt resultat utläsa att det finns en koppling mellan vilket år man påbörjade sin utbildning och den upplevda kompetensen. Det visade sig att de som började förskollärarutbildningen före år 2011 generellt hade högre självförtroende än de som började efter år 2011. Det kan dock nämnas att generaliserbarheten är begränsad på grund av att en stor del av respondenterna visade sig ha ett eget musikintresse och ytterligare utbildning i musik utöver den i förskollärarutbildningen. De är alltså inte representativa för landets förskollärare.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hur elevers kunskapsbas i år 6 matchar de krav som ställs i år 7 – En undersökning kring överlämnandet av elever från en skola till en annan
    (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005) Johansson, Karin; Johansson, Josefina
    Titel: Hur elevers kunskapsbas i år 6 matchar de krav som ställs i år 7 – En undersökning kring överlämnandet av elever från en skola till en annan Typ av arbete: Examensarbete (10p) Författare: Josefina Johansson & Karin Johansson Utbildning: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Handledare: Christina Kärrqvist Examinator: Roy Tärneberg Rapportnummer: HT-05-2611-078 Undersökningens syfte var att kartlägga vilken kunskapsbas som eleverna på Skola A (F-6 skola) har fått med sig för att klara de vidare studierna på Skola B (6-9 skola) inom basämnena, svenska, engelska och matematik. Vi gjorde en empirisk undersökning, en deskriptiv fallstudie innefattande fem strukturerade intervjuer med fasta frågeområden och frågor med öppna svar. Därutöver gjorde vi en enkätundersökning med strukturerade frågor och fasta svarsalternativ. De intervjuade var alla lärare i grundskolan, två från Skola A och tre från Skola B. Enkäterna gavs till 15 elever varav samtliga nu går i grundskolans senare år. Lärarna på Skola A anser att deras elever har en god kunskapsbas, i svenska, engelska och matematik, men säger också att det alltid finns områden som deras elever kan bli bättre på inom de olika ämnena. Den kunskapsbas som lärarna på Skola B anser att eleverna från Skola A har/skall ha med sig då de börjar på Skola B skiljer sig i omfattning. Emellertid tycker alla tre lärarna på Skola B sig ha en känsla av att eleverna från Skola A i stort har med sig tillräckliga kunskaper i samtliga ämnen. Det finns dock önskemål från lärarna på Skola B gällande vissa kompletteringar inom vissa områden hos eleverna. Samtliga elever anser att de har tillräckliga kunskaper med sig från Skola A i alla tre ämnena för att klara vidare studier på Skola B. En resultatanalys av elevernas kunskapsbas i svenska, engelska och matematik ger således att denna enligt samtliga lärare och elever anses vara fullt tillräcklig.
  • No Thumbnail Available
    Item
    IAS 19 "Aktuariella antaganden - ingen exakt vetenskap"
    (2010-06-10T11:22:13Z) Malinkova, Marketa; Johansson, Karin; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Problembakgrund: Förmånsbestämda pensionsplaner är kända för sin höga grad av osäkerhet, då ett antal svåra bedömningar tvingas göras. Dessa bedömningar kallas aktuariella antaganden. Redovisningsrådets rekommendation 29, som är en svensk motsvarighet till IAS 19: Ersättningar till anställda, började gälla den 1 januari 2004. Dock innebar övergången till IAS 19 en stor förändrig för de berörda bolagen då det tidigare redovisningssättet skiljde sig avsevärt från det nyinförda, främst vad det gäller ersättning efter avslutad anställning i form av pension. Fastställande av de aktuariella antagandena var en väsentlig skillnad för bolagen. Detta eftersom bolagen inte längre kunde använda sig av Finansinspektionens färdiga antaganden, utan själva blev ansvariga för dess framtagande. Forskningsfrågor: Hur fastställs de aktuariella antagandena? Hur har den finansiella krisen påverkat fastställande av aktuariella antaganden? Hur uppnås att aktuariella antaganden är neutrala? Syfte: Det övergripande syftet med denna uppsats är att beskriva hur de aktuariella antagandena fastställs, hur den finansiella krisen har påverkat fastställande av aktuariella antaganden samt hur antagandena uppnår neutralitet. Genom detta är vår förhoppning att kunna skapa en djupare förståelse kring hur värdering av pensionsåtaganden går till. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär. Intervjuer med pensionsredovisningsexperter på totalt fem bolag har gjorts. I arbetet med att analysera det empiriska materialet valde vi först att jämföra de olika respondenternas empiriska material med varandra, detta för att finna mönster. Vidare jämförde vi observerade mönster med det material som återfinns i vår referensram. Vid analysarbetet har hänsyn tagits till pensionsplanernas storlek, det vill säga dess väsentlighet, mätt som dess andel av balansomslutning. Slutsatser: Samtliga undersökta bolag använder sig av aktuariella tjänster vid fastställande av aktuariella antaganden, och det är de finansiella antagandena som ligger i fokus vid detta samarbete. De undersökta bolagen förlitar sig på aktuariens bedömning i olika hög grad. Det föreligger ett behov i tre av fem fall att anlita en global aktuarie för samtliga förmånsbestämda pensionsplaner. Tre av de fem undersökta bolagen uttryckte svårigheter vid fastställandet av diskonteringsränta. De undersökta bolagen fastställer inflation i Sverige utifrån Riksbankens långsiktiga mål. I Storbritannien används två metoder vid fastställande av inflation, Centralbankens långsiktiga inflationsmål eller marknadsmässiga inflation. I tre av fem fall omprövas demografiska antaganden, såsom personalomsättning, årligen. Förväntad livslängd ändras först då nya tabeller ges ut i samtliga undersökta bolag. Vi kunde konstatera att den globala finanskrisen gav upphov till olika tillämpningar av IASBs regelverk avseende aktuariella antaganden. Bolagen beskriver att de aktuariella antagandenas neutralitet uppnås genom att det i processen av fastställande ingår ett flertal parter, den part som betonas i de flesta fall är aktuarier.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kom in i garderoben! En kvalitativ studie om icke-heterosexuella individers komma-ut-processer
    (2009-11-13T09:42:58Z) Johansson, Karin; Kekkonen, Anne; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Syftet med uppsatsen är att belysa hur icke-heterosexuella individer beskriver upplevelser av de faktorer som kan ha påverkat dem i deras ”komma-ut-processer”. Studien undersöker individernas upplevelser av att komma ut, vilka faktorer som har varit av betydelse, samt vad som har underlättat respektive försvårat denna process. För att belysa denna process utgår vi i studien från teman som rör bland annat det bemötande som individerna erfarit i samband med att de kommit ut. Uppsatsen bygger på en socialkonstruktivistisk ansats. Som specifik teori och metod används diskursanalys. Empirin för studien är sju stycken intervjuer utförda via mail. Ur uppsatsens empiriska material framkommer att det ibland finns en motvilja att definiera och kategorisera sig, vilket vi tolkar som en vilja att ta avstånd ifrån samhällets rådande heteronorm. I studien framkommer det att individers komma-ut-processer kan riskera att både underlättas och försvåras på grund av omgivningens bemötande.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Patientupplevelser av möten på akutmottagning
    (2008-07-01T11:41:12Z) Johansson, Karin; Tellin, Cecilia; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa; Göteborgs universitet/Institute of Health and Care Sciences
    Bakgrund: I det dagliga livet tar man en god hälsa för given och man funderar inte över sin hälsosituation när man mår bra. Att drabbas av akut sjukdom förändrar hastigt denna situation. Att komma till en akutmottagning kan för många patienter vara en viktig händelse. Många känner rädsla, stress och smärta och en besvikelse över att dagen inte blev som de planerat. Det är för många patienter en okänd situation, som de inte har haft möjlighet att förbereda sig på. Patienterna har hastigt förlorat kontrollen över sin situation och har hamnat i en beroendeställning. Sjuksköterskan i akutsjukvård kommer i nära kontakt med dessa patienter. Ett professionellt bemötande kan öka välbefinnandet hos patienten och lindra hans/hennes lidande. Syfte: Syftet med studien var att beskriva patientens upplevelse av det akuta mötet med vårdpersonal på akutmottagning. Hildegard E Peplaus teori om omvårdnadens interpersonliga fokus har använts som omvårdnadsteoretisk referensram. Metod: Studien grundades på en litteraturstudie av elva vetenskapliga artiklar som publicerats mellan 1997 och 2008. Resultatet analyserades induktivt med avseende på patientens upplevelser. Resultat: Analysen visade patientupplevelser av mötet med vårdpersonal på akutmottagningar som var både positiva och negativa. Flera författare fann att patienter upplevde omsorg, trygghet och förtroende för personalen på akutmottagningen. De blev snabbt och effektivt omhändertagna och de fick information om vad som hände och sjuksköterskan uppvisade ett empatiskt beteende. Några andra författare fann däremot att patienterna blev bemötta med ointresse och om sjukdomen inte var akut kunde patienterna få vänta länge utan att någon brydde sig om dem. Patienterna kände sig betydelselösa och ofta upplevde de att sjuksköterskorna var stressade och inte hann ge dem någon uppmärksamhet. Resultatet visar att ett bra möte mellan patient och sjuksköterska uppstår då sjuksköterskan har förmåga att växla mellan att tillgodose patientens medicinska och psykosociala behov.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan.
    (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006) Johansson, Karin; Lindemark, Josefine
    Abstract Institution Högskola för scen och musik Författare Karin Johansson och Josefine Lindemark Titel Rytmik lär barn lära för livet – en undersökning om fem förskolepedagogers tankar om rytmik i förskolan. Syfte Syftet med vårt examensarbete är att undersöka vad några pedagoger lägger i begreppet rytmik samt deras uppfattning om sambandet mellan rytmik och barns lärande och utveckling i förskolan. Vi har gjort en undersökning med utgångspunkt i nedanstående problemformuleringar och frågeställningar. Problemformuleringar och frågeställningar Vad lägger pedagogerna i begreppet rytmik? Vad lär sig barn i rytmikövningar Vad utvecklar barn i rytmikövningar? Hur ser pedagogerna på sambandet mellan rytmik och barns lärande och utveckling? Material Vi har använt oss av för vårt examensarbete relevant litteratur. Läroplanen för förskolan (Lpfö98) har varit en betydande del av vår underökning, eftersom det är den som sätter riktlinjerna för förskoleverksamheten och dess undervisning. Vi har genomfört fem stycken intervjuer med verksamma pedagoger. Två av pedagogerna verksamma på etniskt homogen förskola, varav en belägen i en medelklass förort till Stockholm. Resterande tre pedagoger var verksamma på mångkulturella förskolor i ytterområden. Metod Vi har använt oss av en hermeneutisk ansats i vår kvalitativa intervjumetod. Den kvalitativa metoden gav oss en möjlighet att analysera och tolka materialet för att urskilja relevanta utsagor till vår analys och resultat. Analys Undersökningen visar, att rytmik är en stor del av förskoleverksamheten. Pedagogerna menar att allt som har med rörelser att gör ligger i rytmikbegreppet. Trots att det kan vara svårt att skilja på begreppet lärande och utveckling har pedagogerna en tydlig uppfattning om vilka kunskaper barn lär sig i rytmik och vilka kompetenser barn utvecklar i rytmik. Resultat Resultatet visar att rytmik har med glädje och gemenskap att göra. Rytmik bidrar till ett samspel med omgivningen där barn lär och utvecklas. Språk och rytmik hör ihop. Det är i rytmik som barn lär sig språket och utvecklar en språklig medvetenhet som är väsentlig i interaktionen med omgivningen. Rytmik bidrar till barns livslånga lärande. Nyckelord: rytmik, barn, livslångt lärande, utveckling, samspel
  • No Thumbnail Available
    Item
    solo exhibition called Observations from a Distance
    (2018-08-18) Johansson, Karin
  • No Thumbnail Available
    Item
    Studying towards diversity
    (2018-05-15) Johansson, Karin; University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies; Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
    The aim of this paper is to investigate how teachers in Uruguay work with pedagogy on gender identity and sexual diversity. This is done through six qualitative semi-­‐structured interviews, which are analysed by means of Queer Theory. Later previous research of LGBTI (Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex) issues and the educational situation in Uruguay are presented. The results of the interviews are divided into four categories. First an analysis of general and specific pedagogical methods of gender identity and sexual diversity, then committed teaching and future prospects of pedagogy on gender and sexual diversity. These are all related to concepts such as heteronormativity, unnaturalization and performativity. The two main results of this study are the similarities of teachers working with gender identity and sexual diversity and the future prospects they have of this pedagogy. Even though the participants differ in the didactic methods they use depending on their subjects, they have several pedagogical concepts in common, e.g. the dedication of the teachers and that most of them work in the public sector. Many of them aspire for more institutional support for pedagogy on gender identity and sexual education and wish that it would spread among the educational sphere.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Support, kunskapsresurs eller strateg? HR-konsultens balansgång mellan olika roller
    (2011-07-14) Johansson, Karin; Hansson, Josefin; University of Gothenburg/Programme on Human Resource Development and Labour Relation; Göteborgs universitet/Personalvetarprogrammet
    Följande studie är en personalvetenskaplig uppsats som behandlar HR:s roll i aktiviteten chefsstöd. Syftet med undersökningen var att förstå HR:s roll i organisationen samt relatera rollen till personalledningsidealet Human Resource Management, HRM. Vidare syftade studien till att utreda vilka utvecklingsmöjligheter som kan ses för organisationens chefsstöd. Uppsatsens teori är uppdelad i de tre delarna utmärkande drag för HRM, HR:s roller samt relationen mellan HR och chefer. HRM utmärks av ett fokus på affärsmässigt och strategiskt HR-arbete, vilket ses som värdeskapande processer i organisationen. Vidare utmärks HRM av ett postbyråkratiskt ideal, vilket innebär att marknadslogik förs in i organisationen. HRM betonar även att chefen har det fulla ansvaret för personal, medan HR-funktionen har en stödjande roll gentemot chefen. HR:s roller i organisationen kan relateras till dimensionerna strategisk respektive operativ samt ingripande respektive icke-ingripande. Utifrån dimensionerna skapas fyra olika roller som HR kan anta i organisationen. HR:s relation till chefen är viktig då det är denne som är HR:s främsta intressent eftersom det är chefen som definierar HR:s värde i organisationen. Chefen förväntar sig att få snabb hjälp och stöd i sina dagliga personalrelaterade problem. Vidare efterfrågar chefen mer ledarskapsutveckling av HR för att känna sig förtrogna i sitt ledarskap. När HR inte lever upp till chefens förväntningar riskerar relationen att försämras. Kvalitativa intervjuer valdes som metod för studien. Empirin består av nio halvstrukturerade intervjuer med HR-konsulter och chefer på en organisation som producerar service och tjänster inom miljösektorn. HR-avdelningen i organisationen har relativt nyligen omorganiserats utifrån HRM-inspirerade idéer och arbetar nu som ett centralt chefsstöd. Intervjuerna transkriberades och analyserades genom tematisering där centrala teman lyftes fram. Studien fann att HR-konsulterna har spridda roller och måste således balansera mellan att anta ett operativt respektive strategiskt fokus. Framträdande roller i resultatet var HR som supportfunktion samt HR som kunskapsresurs i personalfrågor och arbetsrätt. Studien visar att HRM-ideologin till viss del har fått genomslagskraft i organisationen, men att vissa aspekter av ideologin inte har realiserats. Slutligen visar resultatet på att en utvecklingsmöjlighet för chefsstödet är att HR antar en mer proaktiv roll i ledarskapsutveckling samt implementerar effektiva IT-system för att underlätta rutinmässigt personalarbete
  • No Thumbnail Available
    Item
    The birds in the Iliad. Identities, interactions and functions
    (2012-01-04) Johansson, Karin
    As the topic of this study embraces and entwines what is routinely divided into two separate categories, “nature” and “culture”, the birds in the Iliad challenge modern scientific division and in some ways, our thinking. They are simultaneously birds, signs and symbols. The investigation aims at determining the various species of the birds in the Iliad as far as this is possible with the help of ornithological methods and tries through semiotics and hermeneutics to ascertain the symbolic functions and presence of birds as transmitters of messages, information, and emotions. The material consists of thirty-five bird scenes where different kinds of birds and bird names occur, such as αἰετός, eagle, γύψ, vulture, and πέλεια, dove. As a method for carrying out the analysis of each bird and bird scene four aspects are focused upon (1) ornithology, (2) form, (3) interactions, and (4) functions. Concerning the last aspect the emphasis is on the birds’ communicative, informative and conceptual functions and the impact they have on the humans in the Iliad. The analyses of the scenes demonstrate that particular species of birds occur frequently in the Iliad and that they have been carefully chosen to fit perfectly into the scenes and the war events that take place there. The results show that the birds are fundamental parts of the structure of the Iliad as well as in the human characters lives, consciousness and conditions. They operate in a shared sphere of interactions between animals, humans and gods. Within this sphere birds have specific roles and are used by the humans and gods in different ways. The gods use birds as disguises and as messengers in order to communicate and interact with the humans, and the humans use them as signs and symbols that they interpret to acquire knowledge about the gods’ presences, identities, will and intentions for the future. Birds thus have incredibly important roles as intermediaries between the human and divine spheres. Bird signs usually occur in situations of danger such as war or before risky journeys. To receive a positive bird sign from the gods at such an important moment was thus a powerful experience that raised the warriors’ fighting spirits and evoked emotions of relief. Having these functions the birds satisfy basic human needs of self-esteem and security.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Tinnitus som en potentiell indikator för stroke En beskrivande litteraturstudie
    (2024-09-19) Johansson, Karin; Kostines, Rita; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology
    Bakgrund: Stroke är en cerebrovaskulär sjukdom som oftast orsakas av blodproppar eller hjärnblödningar. Tinnitus är upplevelsen av ljud utan någon yttre källa. Hörselnedsättning är oftast kopplat till tinnitus och medicinska tillstånd kan också påverka tinnitus. Pulserande tinnitus är främst kopplat till vaskulära orsaker. Diagnostiska metoder och behandlingsstrategier diskuteras för båda tillstånden. Syfte: Denna litteraturstudie syftar till att undersöka kopplingen mellan tinnitus och stroke, samt undersöka hur stroke mediciner kan påverka förekomsten av tinnitus. Material & Metod: Uppsatsen omfattar 14 originalartiklar, publicerade mellan 1987 och 2024. Sökning utfördes främst i databaserna Pudmed, Scopus och Journal of Stroke & Cerebrovascular Diseases. Studierna granskades med hjälp av en granskningslista (Bilaga 1). Resultat: Pulserande tinnitus kan fungera som en varningssignal för stroke, framförallt med koppling till ischemisk stroke och vaskulära hjärnabnormiteter. Strokebehandling under den akuta fasen leder inte till tinnitus. Behandling av vaskulära abnormiteter kan lindra tinnitus och eventuellt förhindra stroke. Mediciner före och efter stroke kan ge eller lindra tinnitus. Slutsatser: Pulserande tinnitus kan vara ett varningstecken för stroke. Dock behövs det mer forskning då pulserande tinnitus oftast har en koppling till vaskulära abnormiteter. Vissa strokebehandlingar kan lindra eller minska upplevelsen av tinnitus

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback