Browsing by Author "Johansson, Klara"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
 - Sort Options
 
Item ATT DELTA ELLER ATT INTE DELTA - En kvalitativ studie om manliga socionomers delaktighet i jämställdhetsdiskussioner(2024-07-16) Johansson, Klara; Andersson, Tuva; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteDenna kvalitativa studie syftade till att utforska manliga socionomers upplevelser av att navigera i jämställdhetsdiskussioner samt hur deras erfarenheter och olika faktorer kan forma, främja och begränsa deras motivation till att delta sådana samtal. Genomförandet omfattade sju semistrukturerade intervjuer med manliga socionomer i åldersspannet 23–65 år från olika delar av Sverige. Empirin analyserades genom tematisk analysmetod. Poststrukturell feministisk teori utgjorde studiens teoretiska ramverk och dess relaterade begrepp: agentskap och emotionell reflexivitet användes som analysverktyg. Materialet analyserades även intersektionellt, med fokus på kön, ålder och etnicitet. Resultatet av studien visade på homogeniteten bland manliga socionomers upplevelser och kastade ljus över komplexiteten kring deras delaktighet i jämställdhetsdiskussioner. Trots den breda variationen av upplevelser kunde dock konstateras att samtliga undersökta män hade situationer där de uppfattade det utmanande att delta i jämställdhetsdiskussioner. Resultatet underströk vikten av att utforska strategier som kan öka manliga socionomers motivation till att delta i jämställdhetsdiskussioner.Item HAR DU MENS ELLER? En kvalitativ intervjustudie om hur personer med Premenstruellt Dysforiskt Syndrom upplever vardagen(2023-05-03) Johansson, Klara; Engman, Wilma; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologyBakgrund Upp till 20 % procent av kvinnor i reproduktiv ålder upplever symtom som påverkar deras funktion i samband med menscykeln. 3–9 % har klinisk PMDS vilket innebär att en viss mängd symtom ska upplevas och vara så starka att det inverkar negativt på personens vardagliga fungerande i sociala relationer samt utbildnings- och arbetsliv. Arbetsterapeuter jobbar huvudsakligen med vardagslivet och dess aktiviteter samt har kompetens kring hur olika faktorer påverkar vardagen. En kunskapslucka finns beträffande vad personer med PMDS upplever som svårigheter och vad arbetsterapeuter kan stötta med. Syfte Studiens syfte var att undersöka personers upplevelser av att leva med PMDS i vardagen. Metod Studien gjordes som kvalitativ intervjustudie med induktiv ansats genomförd med semistrukturerade intervjuer med sju personer. Den insamlade datan analyserades och bearbetades med kvalitativ innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman. Resultat Temat som växte fram blev Som dag och natt, som beskriver hur det är att ha två olika vardagsliv som byts av beroende på var i sin menscykel en person med PMDS befinner sig. Analysen resulterade i tre huvudkategorier; Påverkan på vardagslivet, Återkommande tankar och känslor och Faktorer som hjälper och stjälper. Under dessa fanns åtta underkategorier; Nödvändig planering, Undvika och anpassa aktiviteter, Arbete och skola, Intimitet, Dåligt samvete, Oro inför framtiden, Behandling och Förståelse från omgivningen. Slutsats Studiens resultat berättade om upplevelsen av hur det är att leva med PMDS i vardagen, samt konsekvenser i vardagslivet av att leva med diagnosen. Resultatet visade att det fanns stor påverkan på vardagen och att det lett till att planering, dåligt samvete och oro var en stor del av livet med PMDS. Att ha diagnosen PMDS innebar dramatiska förändringar i vardagslivet när faserna i menscykeln skiftade. Ur resultatet identifierades följande forskningsområden: att undersöka aktivitetsbalans hos målgruppen, hur livsroller påverkas av diagnosen samt vilka arbetsterapeutiska insatser som skulle kunna vara behjälpliga för att främja målgruppens långsiktiga hälsa och underlätta vardagslivet för personer som lever med PMDS.Item Strategies in the EFL Classroom: Teaching Pupils with Disabilities. Literature review(2024-12-10) Darakhchan, Sara; Johansson, Klara; Katiraei, Aylin; University of Gothenburg / The Board of Teachers Education; Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenThe aim of this literature review is to give an overview of the strategies and adjustments used in the EFL and ESL learning environment to provide support for students with disabilities. Previous studies have determined that English language teachers want more information on how to help and support their students with disabilities. In order to gain insight into possible adjustments for creating a more inclusive EFL learning environment, 19 sources are explored in this review. These sources either address nonphysical disabilities, physical disabilities or both with the scope set to the period of 2015-2024. The studies show that various approaches have been implemented to support students with disabilities, with some methods overlapping across different disabilities. These approaches are discussed in relation to the EFL learning environment and analysed in order to see how practical or realistic they are for implementation in the Swedish EFL classroom. Some adjustments are considered to be more realistic and suitable compared to others. It is concluded that further research is needed, especially concerning research setting and the sample size of participants.