Browsing by Author "Johansson, Lina"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”Att vara gnällig är inte samma sak som kritisk, va?” En kvalitativ intervjustudie utifrån tre svensklärares utsagor och uppfattningar om källkritik och kritiskt tänkande(2015) Johansson, Lina; Cremona, Armando; Göteborgs Universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning: ’Källkritik’ är ett begrepp som fått allt större betydelse i skolan och i läroplanen de senaste åren. Den föreliggande uppsatsens syfte är därför att undersöka tre svensklärares teoretiska och praktiska förhållningssätt till begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt tänkande’. Studien analyserar hur lärarna säger att de uppfattar och arbetar med begreppen ’källkritik’ respektive ’kritiskt tänkande’ i svenskundervisningen; är det av betydelse för lärarna att separera dem åt eller kan de utan komplikationer sammanblandas? Dessutom diskuteras digitaliseringens roll i anslutning till begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt tänkande’. Metoden består av kvalitativa intervjuer med tre yrkesverksamma högstadielärare. De besvarar frågor om vilka källor lärarna och eleverna vänder sig till, huruvida de själva granskar tryckta läromedel samt ger exempel på hur en lektion kan se ut, där det källkritiska respektive kritiska perspektivet står i fokus. Resultatet visar att lärarna inte gör en tydlig distinktion mellan begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt tänkande’. Vid källkritisk granskning vänder sig eleverna oftast till internetkällor vilket bekräftar digitaliseringens växande roll i skolan. Enligt lärarna hämtar eleverna sina källor i första hand från Google Vad gäller läromedel är två av tre respondenter inte alls medvetna om att trycka läromedel inte längre källkritiskt granskas på förhand. Resultatet visar också att det behövs ett förtydligande av begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt tänkande’ i svenskämnet för att såväl lärare som elever ska kunna ges samma möjlighet att lära sig. Läroplanen framhäver att skolan som institution ska förmedla kunskap om såväl källkritik som kritiskt tänkande. För att kunna arbeta mot skolans styrdokument behöver lärare hjälpmedel och redskap. Skolverket måste klargöra begreppens innebörd för att lärare ska känna en större trygghet i hur källkritik och kritiskt tänkande kan förstås i svenskämnet.Item Effekt av mjölk och mjölkpulver på bentäthet hos friska postmenopausala kvinnor(2020-06-22) Johansson, Lina; Svensson, Ebba; Göteborgs universitet/Institutionen för medicin; University of Gothenburg /Institute of MedicineSammanfattning Titel: Effekt av mjölk och mjölkpulver på bentäthet hos friska postmenopausala kvinnor Författare: Lina Johansson och Ebba Svensson Handledare: Klara Sjögren Examinator: Jenny van Odijk Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp Datum: 2020-04-02 Bakgrund: Osteoporos är ett globalt hälsoproblem som uppskattningsvis leder till 200 miljoner frakturer per år. I Sverige sker omkring 70 000 frakturer årligen som bidrar till försämrad livskvalitet, ökad risk för död samt stora kostnader för sjukvården. Sjukdomen drabbar främst kvinnor efter menopaus samt äldre, då dessa perioder innebär att det finns en obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av skelettet. Det finns belägg för att kalcium och vitamin D är viktiga näringsämnen för benhälsan och då dessa finns att hitta i mjölk verkar det kunna ha en positiv effekt på benhälsan. Syfte: Syftet med denna systematiska översiktsartikel var att undersöka det vetenskapliga underlaget för om mjölk eller mjölkpulver kan minska förlusterna i benmassa hos friska postmenopausala kvinnor. Sökväg: En systematisk litteratursökning gjordes i databaserna Pubmed och Scopus. Sökorden var ”osteoporosis”, ”bone disease, metabolic”, ”bone density”, ”milk”, ”diary products”, ”middle aged”, “random” och “blind”. Urvalskriterier: Inklusionskriterier var randomiserade kontrollerade humanstudier skrivna på svenska eller engelska. Andra inklusionskriterier var mjölk med max 1% fettinnehåll i interventionsgruppen och att studien skulle pågått i minst ett år. Dessutom inkluderades studier som mätt bentäthet med hjälp av DXA. Exklusionskriterier var studier där mjölk kombinerades med livsstilsintervention eller med andra mejeriprodukter. Utöver detta exkluderades artiklar som studerat tillskott samt används CACE som statistisk analysmodell. Datainsamling och analys: I de slutgiltiga sökningarna exkluderades primärt artiklar baserat på titel, därefter utifrån abstrakts baserat på inklusions- och exklusionskriterier. Detta resulterade i att tio artiklar lästes i fulltext där sedan tre artiklar kvalitetsgranskades enligt Statens Beredning för Medicinsk och Social Utvärderings (SBU) mall. Evidensgradering gjordes därefter med hjälp av SBU:s mall för GRADE. Resultat: Tre studier granskades och resulterade i en med låg och två med medelhög studiekvalitet. Totalt ingick 473 kvinnor i studierna som alla pågick i minst ett år. Två av 3 studierna använde 50 gram mjölkpulver per dag (800 respektive 1200 mg kalcium samt sex respektive tio g vitamin D) som intervention medan den tredje studien använde tre liter mjölk per vecka (1600 mg kalcium per liter). Utöver kalcium och vitamin D varierade näringsinnehållet med olika mineraler i skiftande mängd. Ingen av studierna använde placebo i kontrollgruppen. Två av tre studier visar signifikanta värden för minskade förluster av benmassa i ländrygg, medan en av två studier visar signifikanta värden för höft. Vid evidensgradering nedgraderades dock den vetenskapliga evidensen baserat på rapporteringsoch behandlingsbias. Slutsats: Det finns låg (++) vetenskaplig evidens för att mjölk och mjölkpulver kan minska förlust av benmassa hos postmenopausala kvinnor. Nyckelord: postmenopausala, mjölk, osteoporos 4 Sahlgrenska Academy at University of Gothenburg Department of Internal Medicine and Clinical Nutrition Abstract Title: The Effect of Milk and Milk powder on Bone Density in Healthy Postmenopausal Women Author: Lina Johansson and Ebba Svensson Supervisor: Klara Sjögren Examiner: Jenny van Odijk Programme: Programme in dietetics, 180/240 ECTS Type of paper: Bachelor’s thesis in clinical nutrition, 15 higher education credits Date: April 2nd, 2020 Background: Osteoporosis is a global health issue leading to approximately 200 million fractures each year. Around 70 000 fractures occur in Sweden annually, which leads to impaired quality of life, increased risk of death and major costs in health care. Women after menopaus and elderly are more affected since these periods of life implicate an unbalance between bone resorption and bone formation. There is evidence for calcium and vitamin D having positive effect on bone density, and since milk contains these nutrients it may have a favourable outcome on bone density. Objective: The objective of this systematic review was to examine the scientific evidence regarding if milk or milk powder can reduce the bone loss in healthy postmenopausal women. Search strategy: A systematic literature search was conducted in the databases PubMed and Scopus. Keywords were ”osteoporosis”, ”bone disease, metabolic”, ”bone density”, ”milk”, ”diary products”, ”middle aged”, random” and blind”. Selection criteria: Inclusion criteria were randomized controlled trials in humans, written in Swedish or English and a minimum length of one year. Other criteria were skimmed milk in the intervention group and that bone density was measured by DXA. Exclusion criteria were studies where milk was combined with lifestyle interventions or with other dairy products. In addition, studies with supplement or using CACE as a statistic model of analysis were excluded. Data collection and analysis: In the final searches were articles primarily excluded based on titles, and then on abstracts based on our criteria. Ten articles were read in full and the quality of three of them were assessed according to Assessment of Social Services´s (SBU) template for randomized controlled trials. Grading of evidence was accomplished using SBU´s template for GRADE. Main results: The quality of the three studies were identified as one low and two medium high. In total 473 women were included in the studies which lasted minimum one year. Two of the studies used 50 grams of milk powder per day as the intervention (800 mg calcium, 6 5 g vitamin D and 1200 mg calcium, 10 g vitamin D, respectively) while the third study used three liters of milk per week (1600 mg calcium per liter). None of the studies gave placebo to the control group. Two of three studies showed significant results for reduced losses of bone mass in spine, while one of two studies showed significant results for hip. When Grading the scientific evidence, the studies were downgraded based on reporting bias and performance bias. Conclusions: There is low scientific evidence (++) that milk and milk powder can reduce the bone loss in postmenopausal women. Keywords: postmenopausal, milk, osteoporosisItem Genus och jämställdhet i förskolan. En undersökning om hur pedagogerna resonerar kring genus och jämställdhet i förhållande till förskolans läroplan.(2015) Johansson, Lina; Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeHuvudsyftet med vår studie har varit att undersöka hur pedagoger arbetar med genus i förskolans verksamhet gentemot läroplanen. Vi valde att arbeta utefter två frågeställningar: - Hur resonerar pedagogerna att de arbetar med genus i förskolan? - Hur resonerar pedagogerna kring genus gentemot de styrdokument som ligger till grund för förskolans verksamhet? Vi har använt oss av intervjuer för att få fram kvalitativ data till vår studie. Vi använde oss även av inspelningsinstrument för att få med allt pedagogerna sa för att kunna genomföra en studie där den verkliga bilden av hur det fungerar i verksamheten såg ut, de små detaljer som man annars kan missa var mycket viktiga för vår studie av pedagogernas resonemang. Det har varit fem medverkande pedagoger i studien. Vår studie grundar på två perspektiv, genusperspektiv samt det sociokulturella perspektivet. Vi har i vår studie valt att förklara de två perspektivens ståndpunkter samt deras relevans för vår studie. Vi har även tagit upp läroplanens historik och hur allt detta knyts samman i förskolans verksamhet för att skapa en bra lärande miljö för barnen. Studien är vetenskapligt baserad och vi har tagit med relevant litteratur för att få en så stor trovärdighet som möjligt. Resultatet av denna studie har förvånat oss på det sätt att den utbildning kring genus som vi innan trodde att verksamma förskollärare skulle ha fått i sina utbildningar var nästintill obefintlig. Dagens förskollärare har alla haft kapitel i sina utbildningsdokument om genus och jämställdhet men de har aldrig diskuterats under deras utbildningar. Det arbete som görs av våra förskollärare idag är tack vare intresse från förskollärarna och dagens läroplan.Item Komplext semantiskt verbalt ordflöde hos elever i årskurs 3 och årskurs 6(2018-12-13) Johansson, Lina; Saletti, Sabina; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologyI föreliggande studie prövades ett nytt bedömningsinstrument av ordflöde (Complex Semantic Verbal Fluency; COSEF) på 49 svenska elever i årskurs 3 (9 år) respektive årskurs 6 (12 år). Begreppsvaliditeten hos bedömningsinstrumentet undersöktes i relation till etablerade ordflödestest; FAS, djur och verb. Resultat, bland annat i form av signifikant högre antal icke-adekvata svar i jämförelse med de etablerade testerna, visade att COSEF var svårt. Korrelationsanalysen för årskurs 6 mellan adekvata svar visade att de som presterade högt i de etablerade testerna även gjorde det i COSEF, dock var det stor variation i resultatet för årskurs 3. Sammanfattningsvis förefaller COSEF vara svårt för yngre skolelever, trots att en viss begreppsvaliditet tycks föreligga. Vidare forskning och större revideringar diskuteras både i instrumentets utformning och tillhörande riktlinjer för att det ska vara applicerbart på skolelever.Item Psykosocial arbetsmiljö och dess påverkan på patientsäkerheten - från ett svenskt samt vietnamesiskt sjuksköterskeperspektiv.(2018-01-25) Johansson, Lina; Olsson, Linda; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaBakgrund: Den psykosociala arbetsmiljön beskrivs som de psykiska reaktioner som uppstår i sociala strukturer på arbetsplatsen. Brister i den psykosociala arbetsmiljön kan leda till psykisk ohälsa, utbrändhet, sjukskrivningar och uppsägningar. Vilket i längden kan medföra sjuksköterskebrist som i sin tur kan hota patientsäkerheten. Patientsäkerhet förklaras som skydd mot vårdskada som hade kunnat undvikas genom kontakt med hälso- och sjukvården. På grund av bristande patientsäkerhet sker årligen flera patientskador och dödsfall. Om sjuksköterskan upplever en god psykosocial arbetsmiljö kan det resultera i bättre sjuksköterske-patient relationer samt ökad vårdkvalitet och patientsäkerhet. Syfte: Syftet med arbetet var att beskriva psykosocial arbetsmiljö inom vården och dess inverkan på patientsäkerheten ur ett svenskt och vietnamesiskt sjuksköterskeperspektiv. Metod: För att besvara studiens syfte användes en kvantitativ ansats med en deskriptiv- och tvärsnittsdesign. Datainsamling har utförts via webbenkät i Sverige och via pappersenkäter i Vietnam. Svarsfrekvensen i Sverige uppgick till 100% (n=40) och i Vietnam till 75% (n=45). Resultat: De vietnamesiska sjuksköterskorna hade ansvar för ett större antal patienter jämfört med de svenska. Av dem hade 46,6 % av sjuksköterskorna 11 patienter eller fler under sitt ansvar en arbetsdag och i Sverige var siffran 25 %. Samtliga deltagare hade delvis avvikit från ett korrekt arbetsutförande. Dock ansåg svenska sjuksköterskor i större utsträckning att arbetsmisstag kunde leda till personskada. De hade även i större grad utfört ett osäkert arbetsmoment det senaste året, än de vietnamesiska. Slutsats: Resultaten från båda länderna visar att ett ökat patientantal kan medföra en större risk att inte arbeta patientsäkert. En stödjande och organiserad ledning var viktigt för att sjuksköterskorna i båda länderna skulle arbeta patientsäkert, vidare forskning behövs för att fastställa orsaken.Item Relationens betydelse för elevers delaktighet(2020-11-11) Andersson, Linn; Johansson, Lina; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikDelaktighet, relationer, elevperspektiv, relationellt perspektiv, specialpedagogik Relationer är ett aktuellt ämne som både forskare och media skriver om i dagsläget. Flera forskare har tidigare uppmuntrat till vidare forskning som berör relationens betydelse ur ett elevperspektiv. Studiens syfte var att undersöka elevernas upplevelser av relationens betydelse för att känna delaktighet i undervisningen. Studien utgår från fenomenologin eftersom det var elevernas upplevelser som skulle undersökas. Studien har även tydliga teoretiska inslag av de specialpedagogiska perspektiven, kategoriskt och relationellt perspektiv, för att styrka studiens specialpedagogiska relevans. Det relationella perspektivet har sin utgångspunkt i att en elev är i svårigheter och att svårigheterna finns i mötet mellan eleven och miljön. Medan det kategoriska perspektivet har utgångspunkt i att eleven är bäraren av svårigheterna. De två specialpedagogiska perspektiven påverkar skolans verksamhet vilket även får konsekvenser för eleverna i möten med lärare och elever. Studien är kvalitativ och datainsamlingen har skett i årskurs 6 i två klasser på två olika skolor. Datainsamlingen gjordes genom vinjetter. Vinjetterna har utgått från begreppen relation och delaktighet som förklarades genom två filmklipp och följdes därefter upp med tre öppna frågor till respektive begrepp. Vinjetterna besvarades digitalt av den ena klassen och för hand av den andra klassen. Resultatet visar att eleverna upplever att deras relation till läraren påverkar känslan av att känna delaktighet. Resultatet visar även att eleverna upplever att aspekter som främjar goda relationer även främjar delaktigheten.Item ”DE SOM TRÄNAR ’BARA FÖR ATT MÅ BRA’ ÄR HYCKLARE HELA BUNTEN” - En kritisk diskursanalys av träningsbloggar skrivna av kvinnor(2018-08-25) Wikberg, Frida; Johansson, Lina; Pettersson, Thomas; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitetSyfte: Uppsatsens syfte är att med hjälp av kritisk diskursanalys beskriva hur träningsdiskursen ser ut i träningsbloggar skrivna av kvinnor samt hur genus framställs i texter med utbildande karaktär. Teori: Det verktyg som i denna studie används för att synliggöra hur genus reproduceras inom träningsdiskursen är Hirdmans teori om genussystemet. Vi använder begreppet diskurs för att kunna se bloggandet som en social praktik. Det innebär att en diskurs utgörs av hur en uttrycker sig genom till exempel skrift och bilder. Vidare används Illeris olika samspelsformer för att synliggöra bloggerskornas angreppssätt. Metod: I studien utförs kritisk diskursanalys på tre träningsbloggar skrivna av kvinnor. De valdes ut genom ett målstyrt urval. Faircloughs analysverktyg användes för att urskilja olika diskurstyper inom den övergripande träningsdiskursen online samt för att analysera hur bloggerskorna förmedlar kunskaper och sanningar. Resultat: Två olika diskurstyper kunde urskiljas. En välmåendediskurs där träningens positiva effekter på hälsan och kroppen lyfts fram som eftersträvansvärt och en snyggdiskurs där träning kopplas ihop med kroppsligt estetiska resultat. De är inte ömsesidigt uteslutande då bloggerskorna agerar utifrån bägge diskurserna, dock agerar de enskilt mer utifrån den ena än den andra. Resultatet visar på hur bloggaren kan ses som en pedagogisk aktör vars subjektiva inflytande förmedlar idéer om vad träning för kvinnor innebär. Vidare synliggörs hur diskurser formar kunskaper, sanningar, sociala identiteter och föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt.Item Stadens gröna hjälpredor - En studie om ekosystemtjänster och hur dessa kan användas i planeringen av urban grön infrastruktur, fallet Lindholmen(2021-06-23) Elfström, Lovisa; Johansson, Lina; University of Gothenburg / Department of Economy and Society; Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleNär städer förtätas ökar också risken för att de sociala och ekologiska hållbarhetsaspekterna prioriteras ned till förmån för exploatering av grå infrastruktur. Detta kan leda till lägre kvantitet såväl som kvalitet för den urbana gröna infrastrukturen, vilket innebär en negativ effekt på den sociala och ekologiska hållbarheten i staden. För att motverka denna nedprioritering och inkludera de sociala och ekologiska hållbarhetsaspekterna kan ekosystemtjänster vara ett verktyg att integrera i planeringen av sådan grön infrastruktur. I denna uppsats är syftet därför att öka förståelsen för hur integrering av ekosystemtjänster i planeringen av urban grön infrastruktur kan bidra till en mer resilient och socialt hållbar urban miljö i den lokala kontexten. Detta undersöks delvis genom att göra en kartläggning av reglerande och kulturella ekosystemtjänster i Lindholmshamnen där metoden utvärderas, delvis genom dokumentstudier och en informantintervju för att se hur Park- och naturförvaltningen på Göteborgs Stad arbetar med grön infrastruktur och ekosystemtjänster i området. Uppsatsens resultat visar att flertalet reglerande och kulturella ekosystemtjänster kan identifieras i Lindholmshamnen, men att det fortfarande finns potential för utveckling. Vidare leder studiens resultat fram till en analys kring att den detaljerade typ av kartläggningsmetod som använts kan vara svår att applicera på större skalor när en hel stad ska kartläggas. Dock kan den fortfarande fungera som ett verktyg i mindre skala. Kartläggning av ekosystemtjänster bidrar även till att ekosystemtjänsternas interna relation i form av synergier och ”trade-offs” synliggörs, vilket i sin tur kan möjliggöra för att i planeringen påverka grönytors kvalitet till det bättre. Studien visar också på andra sätt på vilka ekosystemtjänster som begrepp kan användas som ett verktyg i planeringen av urban grön infrastruktur, exempelvis som ekonomiskt argument.