Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Johansson, Mattias"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 8 of 8
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Användarinvolvering för kontinuerlig utveckling i Software as a Service Utformningen av ett feedback-verktyg
    (2015-10-16) Johansson, Mattias; Lindberg, Christoffer; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information Technology
    Något som blivit mer populärt på senare tid är att hyra eller prenumerera på IT-tjänster, så kallad Software as a Service (SaaS). Att kunderna inte behöver göra stora investeringar vid införskaffandet av IT-system innebär att de, utan några större förluster, snabbt kan byta leverantör av system. Därför är det viktigt att upprätthålla en hög användaracceptans för att inte förlora kunder. Med hjälp av användarinvolvering kan företag som tillhandahåller SaaS-tjänster öka sina chanser att ge en god service och behålla sina kunder. Ett sätt att involvera användarna i system som är i drift, är genom inhämtning av feedback. Vår forskningsfråga “Vilka designmönster kan användas för att skapa en miljö i ett SaaS-system som gör att användarna enkelt kan ge kvalitativ feedback?” har vi besvarat med hjälp av metoden Action Design Research. Våra resultat indikerar att Clear Entry Point, Modal Panel och Escape Hatch alla är designmönster som med fördel kan användas. Utöver detta har vi presenterat en ”drag and drop”-lösning på problemet med att användare ska beskriva var i systemet de avser att beskriva något.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Förändring i småföretag - förändring på riktigt eller på låtsas
    (2006) Johansson, Mattias; Johansson, Annica; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Småföretag utgör en stor majoritet av de svenska företagen. I mediadebatten har förändringar i dagens samhälle blivit allt vanligare och mer betydelsefulla. Sammantaget medförde detta att vi såg det intressant att studera hur just småföretag hanterar förändringar. Organisationen i dessa företag är ofta enkel och ledaren har stort inflytande. Vi har sökt förståelse för om förändringar genomförs på, vad vi kallar, riktigt eller på låtsas. Med riktiga förändringar menar vi de som blir genomgripande i organisationen. De som ändrar på förutsättningarna i verksamheten och skapar något bestående nytt. Medan förändringar på låtsas står för de som bara skapar justeringar inom de befintliga systemet eller som bara visar sig i verksamhetens agerande ut mot sin omvärld. Den teoretiska förändringsmodell vi utgår ifrån har vi hämtat i Argyris forskning om förändringar på olika djup. Vi har även använt oss av Meyer & Rowans teori om legitimitet och frikoppling, för att se om det finns hinder för genomgripande förändringar. Studien bygger på kvalitativa intervjuer som vi gjort med sju ledare för småföretag inom olika branscher. Det empiriska materialet analyserades utifrån den valda förändringsteorin. Vår slutsats blir bland annat att ledarna i dessa småföretag har ett stort inflytande över förändringsprocessen. Förändringarna blir inte genomgripande på grund av att medarbetare inte blir delaktiga. Ledarna involverar inte medarbetare i hur och varför förändringar ska genomföras. Förändringarna drivs från ledaren och medarbetarna har svårt att ifrågasätta ledarens visioner. Resultatet av denna uppsats visar att vår tanke om att småföretag skulle vara bra på att använda sig av riktiga förändringar på grund av närheten mellan ledare och ledd inte har någon grund. Det visade sig att förändringar i de intervjuade småföretagen genomförs på låtsas och inte på riktigt. Däremot genomförs förändringarna på djupet i organisationerna och inte bara på ytan för att få legitimitet från omgivningen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    KAN UNGDOMARS STILLASITTANDE MINSKAS GENOM INTERVENTIONER I SKOLAN?En litteraturstudie
    (2017-06-27) Edlund, Karl; Johansson, Mattias; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology
    Bakgrund: Dagens samhälle ställer lägre krav på aktivitetsnivå för överlevnad vilket gör att allt fler barn och vuxna tillbringar sin tid med stillasittande aktiviteter. Stillasittande är en av riskfaktorerna för bland annat övervikt, diabetes typ 2, kardiovaskulära sjukdomar och mortalitet. Läroplanen i Sveriges grundskola utgörs till omkring 80 % av stillasittande ämnen. Nästintill alla Sveriges ungdomar går i skolan vilket gör detta till ett lämpligt forum för interventioner riktade mot stillasittande bland ungdomar. Syfte: Syftet med denna studie var att genom en litteraturöversikt sammanställa evidensgraden hos interventioner utförda under skoltid som var tänkta att skapa en minskad grad av stillasittande bland ungdomar (12–18 år). Metod: Litteratursökning gjordes i databaserna PubMed och PEDro. Studier som uppfyllde kriterierna för inklusion granskades enligt tidigare uppställda mallar för kvalitetsgranskning, bedömning av klinisk relevans och tillämpbarhet samt evidensgrad. Resultat: Nio studier (totalt n=5828 deltagare) utförda i skolmiljö inkluderades, varav två hade stillasittande som huvudsakligt utfallsmått. Interventionerna var av skilda slag och bestod av bland annat information, ökade möjligheter till fysisk aktivitet, tävlingar och självmonitorering. Samtliga studier var av medelhögt till högt bevisvärde och fem uppvisade signifikant resultat på stillasittande. Resultaten pekar ej i samma riktning vilket gav en evidensgrad av otillräckligt vetenskapligt underlag. Konklusion: Det tycks vara möjligt att påverka ungdomars stillasittande genom interventioner i skolmiljö. Dock är det vetenskapliga underlaget som presenteras i databaserna PubMed och PEDro för detta otillräckligt.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Managerial Influence on Simulation Driven Product Development - A study on simulation technologies and the role of management
    (2020-07-23) Johansson, Mattias; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    The intensifying global competition and technological advancements are forcing companies to change their organizational structures and redevelop their product development processes. In many cases, simulation technologies possess the capabilities to provide managers with an increased competitiveness if utilized successfully. However, managers must ensure new technologies fit with the organizational structure and process to ensure a smooth organizational change. Management also have an increasingly important role in influencing employees’ attitudes towards new technologies such as simulation technologies. Therefore, the purpose of this research was to understand in what capacities managers can influence the utilization with simulation technologies and become more competitive in the marketplace as well as understanding the organizational benefits and challenges associated with simulation technologies. This was investigated through a qualitative research by interviewing eight managers who have an extensive knowledge of applying simulation technologies in product development, thus taking the managerial perspective on the matter. The findings were then analyzed through a thematic analysis to identify common themes in the role of management as well as organizational benefits and challenges. Three main findings were established with various support in the literature. Firstly, it was found that speed of development and cost efficiencies were the main organizational benefits from applying simulation technologies in product development. Secondly, relating to organizational challenges it was found that change management and the increasing knowledge requirement were challenging for the organizations when applying simulation technologies. Thirdly, when it comes to managerial influence over simulation utilization in product development results indicated that the factors are to some extent are organization dependent. Nevertheless, it was found managers have a crucial role in auditing the organizations abilities to utilize simulation and based on this set a long-term plan of integrating simulation technologies. Moreover, managers have an important role in continuously working with the employee’s mindset during the organizational change to lower the resistance towards new technologies. In conclusion to reach the desired outcome when applying simulation technologies in product development managers have a long journey ahead which includes ensuring the right capabilities and competences exist to utilize simulation technologies. Therefore, managers are in a crucial position to influence the development and utilization of simulation technologies within the future product development process.
  • No Thumbnail Available
    Item
    SJUKSKÖTERSKORS ERFARENHETER AV ATT VÅRDA ÄLDRE MED PSYKISK OHÄLSA INOM PRIMÄRVÅRDEN En litteraturöversikt
    (2022-05-30) Karlström, Victoria; Johansson, Mattias; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Bakgrund: Psykisk ohälsa bland äldre är idag en utmaning för vården då det är ett komplext fenomen och som blir allt vanligare i samhället. Sjuksköterskor inom primärvården är den grupp som oftast får första kontakten med äldre som lider av psykisk ohälsa. De har därmed en central roll i identifiering och etablerandet av en god vårdkontakt. Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka vilka erfarenheter sjuksköterskor har av att vårda äldre patienter med psykisk ohälsa inom primärvården. Metod: En litteraturöversikt med induktiv ansats. Resultatet är baserat på 10 artiklar av både kvalitativ och kvantitativ karaktär. Resultat: Resultaten framkom som flera subteman och 3 teman: (1) betydelsen av att skapa en terapeutisk allians; (2) behovet av resurser och tid; och (3) betydelsen av kunskap och kompetens. Etablerandet av en terapeutisk allians var avgörande för en givande vårdrelation. Tiden ansågs som en avgörande faktor i mötet med patienten. Sjuksköterskorna såg kunskapsbrist i sin profession och ansåg det som en begränsning i sitt arbete vilket medförde ovilja att ställa djupare frågor i mötet med patienterna. De ansåg även potential i att utveckla samarbetet i team mellan läkare, psykologer och kuratorer. Det identifierades att äldre tycktes söka för fysiska åkommor då de led av psykiska ohälsa och sjuksköterskan menade att många äldre förknippar psykisk ohälsa med skuld och skam i högre utsträckning än fysiska besvär. Slutsats: Sjuksköterskorna beskrev olika faktorer som kunde påverka vården kring äldre med psykisk ohälsa negativt. Deras erfarenheter belyser även aspekter som är av betydelse för att säkerställa en optimal vård. Huvudfynden av denna litteraturöversikt visade att sjuksköterskor inom primärvården besitter en viktig roll vad gäller vårdandet kring äldre patienter med psykisk ohälsa, vilken även kan tyda på vikten av förbättringsarbete kring vården av denna patientgrupp.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Tidsbokning som Intelligent system Konsten att uppskatta tid
    (2009-06-30T05:47:12Z) Hultqvist, Johan; Johansson, Mattias; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information Technology
    Ett av de mest grundläggande problemen som människan har försökt att lösa med hjälp av artificiell intelligens, är bedömning och schemaläggning av tid. Anledningen till detta är att tidsoptimering kan leda till en effektivare verksamhet och leda till kostnadsbesparingar. Med Internet finns nya möjligheter för elektronisk tidsbokning, men alla typer av kunder kräver inte samma tidsåtgång, vilket leder till problematik för företagen gällande uppskattning och bedömning av tid. En vanlig lösning på problemet är att tillämpa ett så kallat expertsystem. Ett expertsystem besvarar frågor från användaren genom att dra logiska slutsatser baserade på fördefinierade regler och en lagrad kunskapsbas. Med hjälp av personas, det vill säga fiktiva användarmodeller med avsikt att kartlägga ens verkliga kunders behov, mål och vanor, kan man dessutom öka systemets konsulteringsprecision. Den här uppsatsen är en kvalitativ studie med avsikt att utreda vilka komponenter som ett tidsbokningssystem bör ha för att kunna bedöma tidsåtgång utifrån olika kunders specifika behov och hur detta kan lagras i ett intelligent system. För att kunna besvara frågeställningen genomfördes tre stycken kvalitativa intervjuer med experter från olika branscher där fokus ligger på unika klientbehandlingar och där kundens behov styr behandlingsform. De empiriska frågorna baserade sig på vår teoretiska utgångspunkt där vi funnit och valt ut ett antal övergripande teman, i ett försök att utröna om de utvalda respondenterna kan urskilja olika kundtyper, dessa kundtypers behov och hur detta påverkar varje kunds unika tidsåtgång. Det övergripande resultatet av undersökningen är att varje konsult vill ha kontroll på sin egen verksamhet och försöka styra kundernas bokningar efter eget tycke. För att på bästa sätt uppnå en optimal tidsuppskattning genomförs en grundlig kartläggning av kunders behov. För detta behövs standardiserade frågor och expertkunskap. Ett problem som tillämpning av expertsystem kan lösa.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Understanding the Dynamics of Brand Loyalty in National team sports - A Qualitative study of brand management within professional team sports”
    (2023-07-03) Nordlund, William; Johansson, Mattias; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    In previous research there has been acknowledgement about the importance of Brand loyalty in sports, where the brand experience can function as a tool to create loyalty among fans. Brand communities have proven to have positive effects on customer satisfaction and brand loyalty in sports. There is also previous evidence of consumers showing significantly less brand loyalty towards low quality products, contrariwise professional sports fans, who show strong loyalty to professional sports teams regardless of the team’s performance. However, we found out that the combination of brand communities and brand experience has not been researched to the extent that it is creating a deeper knowledge of the fans behavior to become loyal. The purpose of our study is, therefore, to examine how the concepts of brand experience and brand communities can start and increase the degrees of brand loyalty for professional team sport clubs. Where the combination of brand experience and brand communities function as tools to build up a larger fan-base for the clubs. We have chosen to conduct the study with a qualitative approach, where data was collected from the sample of respondents by using semi structured interviews. The criteria was that the respondents age gap was between 20 and 30 years old and that they had an interest in team sports. It was also beneficial if they had a background of sports. The importance of the brand experience and the discussions within the brand community were heavily determined by the degree of loyalty that was shown to the specific sport club. Where the enchantment of the brand experience could be seen when the social aspect of watching the games were involved. Also in the communities, where the social aspect functions as a tool to create involvement and strengthen relationships. Although brand loyalty can be seen to various degrees in our study, the common factors were the social environment and the gathering of information from the fans to increase loyalty. Our study aims to contribute to an increased understanding within sports club management on how to increase overall attendance at games and create more invested fans in the future. In the academical field we hope to give insight on how Brand Experience and Brand Communities can work together to build higher engagement and increased fan loyalty.
  • No Thumbnail Available
    Item
    VALDELTAGANDE BLAND PERSONER MED INTELLEKTUELL FUNKTIONSNEDSÄTTNING. En intervjuundersökning med stödpedagoger
    (2024-08-07) Johansson, Mattias; Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen; University of Gothenburg/Department of Political Science
    Valdeltagandet bland personer med intellektuell funktionsnedsättning har visat sig vara väldigt lågt jämfört med den övriga befolkningen. Det trots att man sedan 1989 inte längre kan bli omyndighetsförklarat och det finns inget sätt du kan förlora din rösträtt som svensk medborgare. Det är ett demokratiskt problem eftersom personer med intellektuell funktionsnedsättning ofta förlitar sig på det oBentliga när det kommer till stöd och service. Jag kommer i denna uppsats undersöka hur personal på boenden enligt LSS arbetar med att ge stöd till personer med intellektuell funktionsnedsättning. Studien består av informantintervjuer där jag valt att intervjua stödpedagoger som arbetar på boenden enligt LSS. För att undersöka om det finns någon strategi har jag gjort en kartläggning där jag frågat om detta till alla kommuner i Västra Götaland, denna kartläggning har även använts i mitt urval av informanter. Studiens resultat visar att stöd och information är det som har störst betydelse i om de boende väljer att gå och rösta och att kapacitet verkar ha mindre betydelse än vad tidigare forskning indikerat. Information, kampanjmaterial och annat material på lättläst svenska som är anpassad för personer med intellektuell funktionsnedsättning har visat sig vara en bristvara.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback