Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Johansson, Oia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”SEN” utveckling En studie om hur Europaskolor arbetar med elever i behov av särskilt stöd samt ser på integrering
    (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009) Andersson, Anna; Lundström, Emelie; Johansson, Oia
    Titel: ”SEN” utveckling En studie om hur Europaskolor arbetar med elever i behov av särskilt stöd samt ser på integrering. Författare: Anna Andersson, Emelie Lundström och Pia Johansson Termin och år: HT 2008 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Girma Bernhanu Examinator: Björn Andersson Rapportnummer: HT-08 2611-027 Nyckelord: EU, Europaskolan, SEN, Funktionshinder, Integrering = = p~ãã~åÑ~ííåáåÖ= = Syfte: Att undersöka hur Europaskolan bemöter elever i behov av särskilt stöd samt ser på integrering. Våra frågor under arbetet har varit: hur Europaskolan arbetar med SEN (Special Education Needs), ser på integrering samt om elever i behov av särskilt stöd kan ta en Europeisk Baccalaureate (BAC) och hur den i så fall ser ut? Metod: De metoder som använts under studien är intervju med SEN-samordnare, SEN-lärare, skolpsykolog samt observationer under ett besök på en Europaskola i Bryssel. Resultat: Resultatet visar att Europaskolan använder sig av ett specialpedagogiskt program kallat SEN, designat för att stödja elever i behov av särskilt stöd. Där får eleven specialundervisning men går fortfarande integrerad i vanlig klass. Europaskolan har ingen alternativ BAC för SEN-elever utan enda sättet att ta en examen från Europaskolan är att ta BAC:en på ordinarie vis. Betydelse för läraryrket: Eftersom Sverige är en del av den Europeiska Unionen och bemötandet av elever i behov av särskilt stöd ständigt är aktuellt inom läraryrket anser vi att denna studie är av högsta relevans för vår kommande yrkesroll samt som EU-medborgare.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement