Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Johansson, Patrik"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 6 of 6
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    A-laget
    (2013-02-27) Johansson, Patrik; University of Gothenburg/JMG - Journalism and Mass Communication; Göteborgs universitet/JMG - Inst f journalistik och masskomm
    2009 startades ett riksomfattande projekt för Sveriges gymnasieskola. Man ansåg att elevers potential gick till spillo i den dåvarande gymnasieskolan, då de mest ambitiösa eller talangfulla ungdomarna hölls tillbaka av den förlegade tanken att "alla ska med". Ingen fick lära sig i sin egen takt, utom de i klassen som lärde sig långsammast.
  • No Thumbnail Available
    Item
    BOJ-modellen - ett ramverk över affärssystemens kostnader
    (2004) Olsson, Carl Johan; Johansson, Patrik; Blomquist, Magnus; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och Problem: Tidigare studier har visat att affärssystemprojekt ofta blir dyrare än beräknat. Det har dock visats sig svårt att hitta studier som täcker in hela affärssystemets livscykel samt tar hänsyn inte bara till vilka kostnaderna är, utan också till vilka faktorer som orsakar och driver kostnadernas storlek. Syfte: Att konstruera ett ramverk över ett affärssystems kostnader och kostnadsdrivare som skall kunna underlätta styrning av affärssystemets kostnader över hela dess livscykel. Avgränsningar: Uppsatsen skall fokusera enbart på affärssystemets kostnader och ej ta hänsyn till dess fördelar. I studien skall heller inga absoluta tal redovisas då dess storlek ej har betydelse för uppsatsens syfte. Metod: Studien omfattar nio företag. Fyra av dessa är företag som implementerat och använder affärssystem, de resterande fem är konsultföretag som jobbar med att sälja och implementera affärssystem. En kvalitativ undersökning av dessa har gjorts genom djupintervjuer med väl insatta personer på dessa företag. Resultat och slutsatser: Studiens resultat visar att det finns en rad faktorer som driver affärssystemets kostnader under dess livscykel. Dessa kostnadsdrivare kan delas upp i orsakande och påverkande drivare. De orsakande faktorerna har sin grund i de förutsättningar företaget har att lyckas och de påverkande bestäms av på vilket sätt företaget väljer att ta sig an problemet. Dessa drivare påverkar kostnader tvärsigenom alla faser av affärssystemets livscykel och de är dessa som ligger till grund för vårt ramverk. Utifrån ramverket har BOJmodellen konstruerats, vilken består av orsakande och påverkande kostnadsdrivare som på olika sätt inverkar på de kostnader som identifierats under affärssystemets livscykel. Förslag till fortsatt forskning: Den fortsatta forskningen skulle kunna inrikta sig på att studera de fördelar som ett affärssystem genererar. Denna studie skulle kunna kopplas till vårt ramverk över kostnader för att studera om det finns något samband mellan ökade kostnader och ökad nytta av affärssystemet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    I skandalers spår. Minskad legitimitet i svensk offentlig sektor
    (2004) Johansson, Patrik
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kvalitetssäkrad Revision - Kvalitetsarbete & Utvärdering
    (2008-10-22T12:05:41Z) Johansson, Patrik; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och Problem: Följande två frågor söker jag finna svar på genom min studie: Vilka brister i utförda revisioner är vanligast i Sverige idag och vilka påföljder har revisorerna fått? Hur säkerställer en revisionsbyrå att deras revisorer genomför revisioner med god kvalité och hur kan detta kopplas till forskning kring revisionskvalité? Syfte: Att beskriva hur en revisionsbyrå arbetar med kvalitetsfrågor och därmed säkerställer att gällande regler och normer tillämpas samt hur den interna kontrollen organiseras. Dessutom vill jag beskriva ett kontrollorgans arbete med att kontrollera utförda revisioner och framförallt sanktionera bristfällig eller felaktigt genomförda revisioner. Ambitionen har varit att sedan koppla detta för att eventuellt finna förklaringar till vad som påverkar revisionens kvalitet. Metod: Jag har genomfört en granskning av 46 disciplinärenden hos Revisorsnämnden. Jag har även intervjuat en kvalitetsansvarig på en revisionsbyrå. Artiklar och tidigare forskning har fungerat som teoretisk bas för mitt arbete. Resultat och slutsatser: Revisionsbyråers kvalitetsarbete anser jag åstadkomma en hög kvalitetsgrad på revisionen och kan tydligt kopplas till forskning samt teori inom området. Det finns indikationer på att revision i Sverige håller en hög kvalitativ nivå. Förslag till vidare forskning: Det skulle vara intressant att mer ingående studera enskilda drivkrafters inverkan på kvalitet. Byråstorlek och storlek på arvode har jag till exempel inte kunnat koppla till revisionskvalitet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Recension: "Företagets internationaliseringsprocess - lärande i nätverk" av Johansson, Blomstermo & Pahlberg
    (Kommunforskning i Västsverige, 2002) Johansson, Patrik
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ta tempen på konflikter - En studie om konflikthantering och dess effektivitet vid två svenska sjukhus
    (2015-12-01) Johansson, Patrik; University of Gothenburg / Department of sociology and work science; Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Syfte: Denna studie har som avsikt att undersöka konflikthantering vid två svenska sjukhus och fokusera på hur avdelningschefen hanterar och förebygger konflikter bland sina medarbetare. Vilka redskap använder sig enhetscheferna sig av för att hantera konflikter och hur blir effekterna av detta arbete är frågor som studien har för avsikt att undersöka. Metod: Studiens data har insamlats med en kvalitativ metod och med hjälp med semistrukturerade intervjuer har sex respondenter från två sjukhus besvarat frågor från sina egna synpunkter och erfarenheter. Efter avklarade intervjuer så har dessa transkriberats och analyserats med hjälp av ett hermeneutiskts förhållningssätt som senare tematiserats och stått som grund till den teori som används i studien. Teori: Exempel på teori som används är Subgrupper och ABC-modellen och tillsammans med tidigare forskning används dessa teorier till att dels förklara men även styrka uppsatsent resultat. Resultat: Resultatet visade att konflikter är förekommande på de två avdelningarna som undersöktes. Konflikterna varierar från vardagliga och mindre konflikter mellan två medarbetare till större och destruktiva konflikter som skapar problem för resterande medarbetare. Det två enhetscheferna skiljer sig åt när det kommer till konflikthantering där ett av dem är reaktiv och förebyggande och den andre anser att det är ej dennes ansvar. Medarbetarna efterfrågar utbildning inom konflikthantering.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback